ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה היום לדיון שנועד לבחון את יישום החקיקה בנושא הרכיבה על האופניים החשמליים ואת אכיפת החוק בשטח.
הישיבה התקיימה על רקע התקנות שאישרה הוועדה ונכנסו לתוקף לאחרונה על עבירות רכיבה על אופניים חשמליים, לצד , שגם היא נכנסה לאחרונה לתוקף. היו"ר אשר פתח את הישיבה באזכור לתאונה הקטלנית שאירעה הבוקר, ואמר כי מאז תחילת השנה נהרגו בכבישים 89 בני אדם, לעומת 86 בתקופה המקבילה אשתקד. הוא שב וקרא לשר האוצר לתת תוספת תקציבים למלחמה בקטל בדרכים, ולא להשתמש בכל עודפי גביית המסים לטובת הורדת מס. באשר לאופניים החשמליים ביקש ח"כ אשר דיווח על הפעולות שנעשו לקידום האכיפה של הפקחים העירוניים.
סמנכ"ל חינוך והסברה ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נחמה לאור דרורי, הציגה נתונים לפיהם בין השנים 2013-2016 נהרגו 13 רוכבי אופניים חשמליים, כאשר 10 מתוכם נהרגו בשנת 2016. היא הוסיפה כי פגיעות רבות של רוכבים הן פגיעות ראש, ככל הנראה בשל רכיבה ללא קסדה. עוד היא ציינה כי הרשות, יחד עם משרדי התחבורה והחינוך, הפיקה חוברת הסברה המחולקת לרוכשי אופניים חשמליים ובמוסדות החינוך. היו"ר אשר ביקש מהרשות לבצע בדיקה שהחוברות אכן מחולקות אצל המשווקים ובבתי הספר.
מנכ"ל פורום 15 הערים הגדולות, איתן אטיה, אמר כי העלייה הכי גדולה בנפגעים היא בקרב בני 30 עד 44, שנפגעים ברכיבה על הכביש. "האנשים האלה מכירים את חוקי התנועה אבל ברגע שהם עולים על אופניים חשמליים התחושה שלהם היא כאילו קיבלו אישור מהמדינה לנהוג בפראות. אנחנו רואים אותם עוברים באדום, נוסעים נגד כיוון התנועה ובשל כך נפגעים קשה. אם המשטרה לא תתחיל לאכוף את חוקי התנועה גם על רוכבי האופניים בגבישים התופעה רק תלך ותגבר". לדבריו, סמכויות האכיפה לפקחים לא יפתרו את הבעיה הזו, שכן הפקחים מוסמכים לבצע אכיפה על המדרכות ומעברי החצייה. הוא הוסיף כי עד סוף יוני ניתן יהיה לסיים הכשרות של פקחים וכי הפורום יידע את כל הרשויות בארץ שהן יכולות לבצע את האכיפה.
סגן מנהל אסף הפיקוח בעיריית תל אביב, יאיר אמר, הציג את התוכנית בעיר לפיה בחודשים מאי יוני השנה תתבצע הסברה, לאחר מכן בחודש יולי תתבצע אכיפה באמצעות דוחות אזהרה ובחודש אוגוסט יחלו הפקחים לרשום דוחות לרוכבי אופניים חשמליים שיפרו את החוק. היועצת המשפטית של מרכז השלטון המקומי, עו"ד מירה סלומון, אמרה כי כל מועצת רשות מקומית תצטרך להחליט אם היא מסמיכה פקחים לנושא הזה ותוכל לבחור אם היא מבצעת אכיפה. לדבריה, המרכז נותן לרשויות את כל הכלים והליווי הדרוש להפעלת הסמכויות.
ח"כ דב חנין אמר כי דרושה פעולה נחרצת ונחושה לטיפול באופניים החשמליים, עם זאת הזכיר כי בעבר כשניתנה לעיריות סמכות לאכיפה סביבתית זה לא עבד בכל מקום, והביע חשש שגם במקרה הזה האכיפה לא תעבור בכל הרשויות. ח"כ תמר זנדברג אמרה כי במרכזי הערים הפגיעה הקשה היא בהולכי הרגל, בעוד שבערי השרון הבעיה היא שהרוכבים עצמם הם הנפגעים והדבר הראשון שצריך לאכוף זה נושא גיל הרכיבה. עם זאת היא הוסיפה כי הרוצח הגדול ביותר במרחב הציבורי הוא הרכב הפרטי, וצריך לצמצם כמה שיותר את השימוש בו. היא אף קראה להורים לקנות לילדים שלהם אופניים רגילים ואמרה: "כבר שחכנו מה זה לדווש".
ראש מחלקת תביעות במשטרה, ניצב משנה שרית פיליפסון, אמרה כי מינואר עד מרץ השנה רשמה המשטרה כ-2,900 דוחות לרוכבי אופניים חשמליים, עלייה של 20% לעומת התקופה המקבילה ב-2016. לדבריה, כ-1,200 דוחות נרשמו בגין רכיבה על המדרכה והיתר בגין חציה במעבר חצייה בצורה מסוכנת לרוכב ולהולכי הרגל ודוחות נוספים על עבירות קלות יותר. היא הוסיפה כי עמדת המשטרה היא שהשלב הבא צריך להיות רישוי נהיגה מקוצר בבתי הספר, ורישום וזיהוי הרוכבים. ח"כ זנדברג אמרה בתגובה כי זה יכחיד את השימוש באופניים חשמליים. סמנכ"ל התנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בתגובה כי בעולם לא מקובל רישוי ורישוי של רוכבי אופנים חשמליים, וכי אין מקום להוסיף רגולציה על הרגולציה שכבר קיימת ולא נאכפת. מנהלת קשרי הממשל של בטרם, אביטל אפל פנקס, אמרה כי אף אחד לא מגן על הילדים, גם לא ההורים שנותנים לילד מתחת לגיל 16 לרכב על אופניים חשמליים.
היו"ר אשר סיכם את הישיבה והבהיר כי בקרוב יקיים דיון מעקב, שבו יבקש דיווח על הרשויות שהצטרפו למהלך והרשויות שלא יעשו זאת. הוא קרא לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להיות מעורבת בהסברה וקידום ההכשרה וההסמכה של הפקחים. ח"כ אשר סיכם בקריאה נוספת לשר האוצר להפנות חלק מעודפי גביית המסים לא רק להורדת מס אלא גם להורדת הקטל בדרכים.