פסח קרב ובא: במיוחד לעונת הטיולים הקרבה, טיפים לתכנון טיול משפחתי מוצלח בחיק הטבע, באדיבות מסלולים - להתאהב בארץ מחדש. חג הפסח, הידוע גם כחג משפחתי, הוא הזדמנות לצאת עם כל המשפחה לטיול בחיק הטבע. על מנת לצאת לטיול עלינו לארוז ציוד מתאים, לבחור מסלול המתחשב בכל המשפחה וכן להתארגן בכלי רכב מתאימים. התארגנות נכונה לפני הטיול, תמנע תקלות בלתי צפויות ותוכל להפוך את הטיול שלכם לחוויה משפחתית שתזכרו לעד.

כלים
צילום: ערן ודוד גל אור
צילום: ערן ודוד גל אור
דוד וערן גל אור, מחברי סדרות ספרי הטיולים "מסלולים - להתאהב בארץ מחדש", מציעים טיפים שימושיים לתכנון טיול משפחתי מוצלח בחיק הטבע.

הורים יעידו שאחת הטרחות הגדולות בתכנון הטיול הוא ארגון הילדים. תנו לילדים להכין את התיק הקטן האישי שלהם ולהתכונן בעצמם לטיול, למדו אותם מהו הציוד הנדרש (נעלי הליכה, כובע וכו') והקפידו שלא יסחבו ציוד מיותר. הארגון יצור תעסוקה לילדים, ילמד אותם אריזה נכונה ויעורר התרגשות וצפייה לקראת הטיול. לעיתים, ילדים נוטים להיות אנטי טיולים, טיפ זה יכול למנוע את ההתנגדות של הילד לצאת לטיול.

תכננו את מסלול הטיול תוך התחשבות בצרכים של כולם, מהקטנים ועד הגדולים. מסלול לא מתאים יצור תחושת אי נוחות וחוסר הנאה מהטיול. כמו כן, ניתן לשלב אטרקציה בטיול כמו מקור מים (מעיין או נחל) אשר יהווה מקור להתלהבות אצל הילדים. כמובן שבחירת המסלול חייבת להיעשות בהתאם ליכולות הכושר של המבוגרים והילדים וכן על המסלול להיות תואם ברמת הקושי.

לימדו ביחד את מסלול הטיול והצטיידו במדריך טיולים עדכני ומפורט- הכנה מוקדמת של נקודות עצירה לצורך מנוחה, נקודות בהם אפשר לקנות או להכין אוכל, בחינת מיקום שירותים ציבוריים, וכן אומדן אורך הטיול יצרו תמונת מצב למטיילים וימנעו תחושה של חוסר מודעות. תכנון יחדיו של הטיול, מגביר את תחושת ה'ביחד' של המשפחה ויוצר תחושת שייכות.

הכינו מפה לילדים; הגדילו אותה, וסדרו אותה לפי סדר תכנון הטיול. פעולה זו תמנע את השאלה "אם כבר הגענו?", ותייצר תחושת שליטה אצל הילדים.

למדו את הילדים את "שפת הסימנים"– סימוני השבילים ותנו להם להוביל את קבוצת המטיילים, מסימון אחד לשני. כאשר מושכות ההובלה ניתנות לילד, תחושת הביטחון שלו עולה, וכן מעצימה את הילד. מעבר לכך, תשומת לב של הילד במהלך הטיול לסימני הדרך, תגרום לילד לתשומת לב רחבה יותר למסלול ולפרטיו.

למדו את הילדים על הסביבה בה מטיילים בשפתם, תוך כדי המחשה ושימוש בדוגמאות המובנות להם- נתינת ערך מוסך לילדים הינו דבר לא פחות חשוב, בסופו של דבר, הטיול הוא אינו רק חוויה אלא גם השכלה. דרך הטיול הילדים יוכלו ללמוד על ההיסטוריה, סיפורי המקרא וכן על צמחים ובע"ח.

עוררו עניין במהלך הטיול על ידי הצטיידות בספר תנ"ך, שיר, ספר או אגדה הקשורים למסלול הטיול אותם תוכלו להקריא לילדים ולכלל משתתפי הטיול בזמן המנוחה.

בטיול עם ילדים קטנים מומלץ "לתבל את המסלול" באגדה או בסיפור מעשייה המתאימים לאופי המסלול, כך שהילדים יישארו במתח ובסקרנות לאורך כל המסלול.

ארגנו "משחקים עם הטבע": אפשר לצבוע את הפנים ולצלם, להכין בקבוקי חול צבעוני, לספור בעלי חיים בדרך, לאסוף אבנים מעניינות או צדפים (בסופו של המסלול – להשאירם בטבע) ולצייר ציורים או כתובות מאבנים או מחול. משחקים עם הטבע הם דרך נהדרת לשלב את כל המשפחה וליצור עשייה משותפת.

ארוחה בטבע היא חוויה בפני עצמה: מומלץ להצטייד במצרכים ותבשילים אותם ניתן לאכול תוך כדי טיול, בטבע. בהתאם לכך, הצטיידו בכלים מתאימים. בנוסף כדאי להכין בסוף הטיול תה מעלים טריים, להירגע ולנוח (מומלץ ללקט מהטבע). בסוף הארוחה, לא לשכוח לנקות ביחד עם הילדים את השטח, לאסוף את האשפה ולחנך את הילדים. לשמירה על ניקיון הסביבה.

מבחינת הציוד, חשוב לקחת ערכת עזרה ראשונה קטנה. הערכה צריכה לכלול: טישו, מגבונים, נייר טואלט, סבון נוזלי ומגבוני נייר אשר יצילו אתכם בשירותים ציבורים. כמו כן, פלסטרים וחומרי חיטוי במידה של פציעה לא יזיקו.

זכרו! הטבע הוא שלנו ולכן יש לשמור עליו- הקפידו על שמירת ניקיון הסביבה על ידי החזקת שקיות אשפה ואיסוף פסולת במהלך המסלול.

למידע מפורט על מסלולים ולניווט לנקודת החניה, באפליקציה ובאתר מסלולים>להתאהב בארץ מחדש  -  www.maslulim-israel.co.il  או בסדרות ספרי הטיולים .

"מסלולים > להתאהב בארץ מחדש", חברת טיילות והוצאה לאור. הרעיון העומד בבסיס החברה הינו חברתי וחינוכי, והיא מובילה שינוי תפיסתי בתרבות הטיולים בישראל. "מסלולים>להתאהב בארץ מחדש" שמה לה למטרה לחשוף בפני אזרחי ישראל את יופייה הנסתר של הארץ, לחבר את כולנו לטבע הנפלא שמסביב, ולחזק את תחושת השייכות למולדת ולמדינה.