כ-400 משפחות הגיעו היום לכנס המשפחות של אנוש, העמותה הישראלית לבריאות הנפש, למען משפחות מתמודדים עם מגבלה נפשית. שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בפתיחת הכנס: "זו השנה השנייה של הרפורמה בבריאות הנפש ויש לי סימן מהשמיים שעשיתי את הדבר הנכון"

כלים
מימין לשמאל: שר הבריאות ליצמן שי נטע ותמר סדן לקס. צילום: תומר ארבל
מימין לשמאל: שר הבריאות ליצמן שי נטע ותמר סדן לקס. צילום: תומר ארבל

 

השנה, לראשונה ב-15 שנות קיומו, מתקיים הכנס בתמיכת ובמימון משרד הבריאות, מתוך הכרה בחשיבות מקום המשפחה בתהליך השיקום של מתמודדים עם מגבלה נפשית

אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, פתחה היום את כנס המשפחות למתמודדים עם מגבלה נפשית שיימשך גם מחר במלון יערים, מעלה החמישה (ליד ירושלים).

הכנס, המתקיים מדי שנה על ידי עמותת אנוש, מיועד למשפחות המתמודדות עם בן משפחה שחי עם מגבלה נפשית ומעניק למשפחות ידע, כלים להתמודדות, תחושת שייכות והפוגה מקשיי היום יום.

הכנס אירח השנה את שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן, שבירך את המשתתפים ואמר במושב הפתיחה: "זו השנה השנייה של הרפורמה בבריאות הנפש ויש לי סימן מהשמיים שעשיתי את הדבר הנכון. עמותת אנוש היא עמותה נפלאה והתחום לא מספיק מוכר לציבור, הרבה לא יודעים מהם הזכויות ולא מקבלים את מה שמגיע להם. אני מאחל לכם להמשיך ולפעול בעשייה היפה שאתם עושים". השר סיים את דבריו בבדיחה: "אני עובד במוסד שגם בו צריך קצת טיפול בבריאות הנפש".

ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר טל ברגמן אמרה: "השנה הגשנו לסל הבריאות יחד עם ארגוני המשפחות בקשה שעוסקת רק במשפחות מתקציב סל הבריאות. מקווה שנוכל לקבל את התקציבים כדי שנקים בקופות החולים סלים עבור משפחות של מתמודדים עם מגבלה נפשית". ד"ר ברגמן הוסיפה ואמרה: "לפני יומיים התחלנו בשעה טובה את ההכשרה הראשונה של פרמדיקים לצעד ראשון של מד"א בריאות הנפש במדינת ישראל".

כמו כן נשאה דברים סמנכ"לית אנוש, תמר סדן לקס: "הכנס מתקיים זו השנה ה-15 וזו הפעם הראשונה שמשרד הבריאות משתתף במימונו. ההכרה של משרד הבריאות בחשיבות הסיוע לבני המשפחה ובמימון הכנס מהווה נדבך מרכזי ביותר שמאפשר למאות משפחות להגיע לכאן היום".

למעלה מ-90% מהאנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית חיים בקהילה, רובם גרים עם משפחותיהם. למגבלה נפשית יש השלכות רבות ומשמעותיות, לא רק על המתמודדים עם המגבלה, אלא גם על המערכת המשפחתית כולה. מדובר על כחצי מיליון בני משפחה בישראל.

עמותת אנוש מפעילה למעלה מ- 70 מסגרות למתמודדים ומשפחות, מתוכם 5 מרכזי מילם- ייעוץ וסיוע לבני משפחה בכל רחבי הארץ, בפיקוח ומימון משרד הבריאות. מרכזי מילם מטפלים בלמעלה מ-10,000 משפחות.

בין התכנים שיועברו השנה בכנס: כיצד תורמת היצירה להתמודדות עם מגבלה נפשית? מה יקרה לאחר לכתו של בן משפחה המטפל במתמודד? מהן דרכי הטיפול באדם שמתמודד עם התמכרות בנוסף למגבלה נפשית? מהי חווית הסבאות במשפחה המתמודדת עם מחלת נפש? מהו מקומן של המשפחות בתהליך השיקום? בנוסף להרצאות, תתקיים סדנת ריואביירטו – מפגש מוסיקלי המשלב תנועה, נשימה, קול והרפיה במעגל ומופע אימפרוביזציה של תאטרון פלייבק, בו השחקנים יציגו סיטואציות שיעלו מהקהל.

לתכנית הכנס המלאה: http://bit.ly/2pz091T