חברות הכנסת לוי-אבקסיס והשכל לבג"צ: "בטל את חוק "הפרטת" הבורסה, שנחקק תוך הסתרה והטעייה של חברי הכנסת, ומעביר מניות בשווי מיליארדי שקלים לבנקים על חשבון הציבור, ללא כל תמורה"

חה"כ אורלי לוי אבקסיס. צילום: טל הררי / דוברות הכנסת
חה"כ אורלי לוי אבקסיס. צילום: טל הררי / דוברות הכנסת

 

חברות הכנסת שרן השכל ואורלי לוי-אבקסיס, המיוצגות על ידי עורכי הדין ד"ר הדר ז'בוטינסקי ואלעד מן, עתרו הבוקר (ה') לבג"צ נגד הכנסת, משרד האוצר, הרשות לניירות ערך וכ-30 משיבים נוספים בדרישה כי בית המשפט יפסול את החוק לשינוי מבנה הבורסה שנחקק בחודש שעבר.

הבורסה לניירות ערך היא גוף מונופוליסטי אשר סובל בשנים האחרונות מנטישת חברות ומפעילות מועטה, בעיקר בשל שליטת הבנקים בה. נכסי הציבור הרחב מושקעים בבורסה, באמצעות קופות הפנסיה, קופות הגמל ועוד. על מנת להחיות את הבורסה הוחלט להפריד בין הבעלות עליה לחברות בה (=הזכות למסחר), אולם בפועל, בשל נוסח החוק הקלוקל, המטרה לא תושג, ושליטתם של הבנקים בבורסה תונצח. החוק מעביר את בעלות הבורסה לחברי הבורסה, ללא שום תמורה, בניגוד מוחלט לדברי ההסבר של החוק עצמו. כך נכס ציבורי ששווה מיליארדי שקלים עובר לידי הבנקים ובתי ההשקעות בחינם, בפטור ממס, ובנישול של הציבור.

חקיקת החוק חמורה בשל ההליך הפסול בו נחקקה לא פחות מאשר בשל תוכנה: על מנת להעביר את החוק, הרשות לני"ע ומשרד האוצר הטעו את חברי הכנסת באמצעות העברת מידע חלקי והסתרת חוות דעת מקצועיות חשובות שלא עלו בקנה אחד עם הצעת החוק, ובכך פגעו בתקינות הליך החקיקה והפכו את חברי הכנסת לחותמת גומי.

שלוש חוות דעת משפטיות בעניין הבעלות בבורסה הוסתרו במכוון מחברי הכנסת, על אף שהעותרות וח"כים נוספים ביקשו במפורש לקבל את תוכנן. בדיעבד שתיים מתוך השלוש הגיעו לידי חברות הכנסת, ונחשף כי גם משרד האוצר טען כי הבורסה היא גוף בעל מעמד ציבורי, ועל כן ראוי שחברי הבורסה שקיבלו בעקבות החקיקה את נכסיה ומניותיה, ישלמו דמי השבחה בסכומים של מיליוני שקלים רבים. אין ספק שאילו חוות הדעת הללו היו נחשפות בפני חברי הכנסת, הנוסח השערורייתי שנחקק לא היה מתקבל.

ח״כ אורלי לוי-אבקסיס, יו"ר השדולה לשיפור מעמדה של הכנסת: "איני חסידה של התערבות שיפוטית בחקיקה, אך מדובר בחקיקה שדגל אדום מתנוסס מעליה, משום שבהסתרה ובהטעיה מכוונות מצד הרשות המבצעת ותוך זלזול חריף בחברי הכנסת שללו מאיתנו את האפשרות לקבל החלטה מושכלת לטובת הציבור. כך נגרם נזק אדיר לקופה הציבורית – הפסד של מיליוני ואף מיליארדי שקלים. בפגיעה כה חמורה במוסד הכנסת והנורמות החוקתיות מן הראוי שבית המשפט יעשה כל שביכולתו כדי לתקן את שעוות ולשמור על האיזון בין הרשויות, וכדי למנוע התנהלות דומה בעתיד".

ח״כ שרן השכל: ״יש צורך להפריט את הבורסה ולהחיות אותה, אבל גם הפרטה צריך לדעת איך לעשות, לא אשמש כחותמת על מסמכים שמסרבים לחשוף בפני. תפקידם של חברי הכנסת הוא לפקח ולבקר את עבודת הממשלה ומשרדי הממשלה, מוטלת אחריות גדולה על כתפיי, וכאשר פקידים מסתירים מידע אינני יכולה לבצע את תפקידי כראוי, זו פגיעה חמורה בתהליך החקיקה, וכאן הייתה פגיעה חמורה בציבור ובנכסיו".