תנועת זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל פרסמה קריאה דחופה לרשויות חמאס ברצועת עזה לעצור את ההוצאות להורג המתוכננות להתקיים היום אחר הצהריים, של שלושת המואשמים בהתנקשות בחיי בכיר חמאס מאזן פוקהא ב-24 במארס.

צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

 סגנית מנהלת תחום המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל, מגדלנה מוגרבי, אמרה: "שלושת הנאשמים, שצפויים להיתלות למוות או להיות מוצאים להורג בירייה היום, נשפטו בבית משפט שהתעלם לחלוטין מכל הסטנדרטים הבינלאומיים של משפט הוגן. אם יצאו לפועל, ההוצאות האכזריות להורג יהוו הפרה מזעזעת של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

"עוד לא מאוחר מכדי להציל את חייהם של שלושת בני האדם הללו. אנחנו קוראים בדחיפות לרשויות חמאס ברצועת עזה לעצור את ההוצאות להורג ולהבטיח ששלושת הנאשמים יזכו למשפט הוגן", הוסיפה מוגרבי ואמרה: "עונש המוות הוא העונש האכזרי באופן המוחלט ביותר, הוא בלתי הומאני והוא משפיל. אין להשתמש בו בכל תרחיש שהוא".

רקע בכיר הזרוע הצבאית של חמאס, מאזן פוקהא, נורה בראשו ובחזהו בכניסה לביתו שבעיר עזה ב-24 במארס. רשויות חמאס בעזה הקימו בית משפט צבאי שדן למוות שלושה מתושבי הרצועה על בסיס "קוד החוקים המהפכני" של אש"ף, שאינו עומד בשורה אחת עם החוק הפלסטיני הבסיסי, משנת 2003. השלושה נידונו למוות ב-21 במאי לאחר משפט שנמשך שבוע וכלל רק ארבעה דיונים קצרים.

החוק הפלסטיני קובע שהנשיא הפלסטיני חייב לאשר גזר דין מוות לפני שהוצאות להורג יוצאות לפועל, אבל מאז שנת 2010 רשויות חמאס בעזה מוציאות להורג הלכה למעשה ללא אישור הנשיא הפלסטיני.