באילו מקרים צריך לפנות לשמאי רכוש? כולנו צוברים במהלך חיינו פריטי רכוש מסוגים שונים, מהם כאלה העשויים להיות בעלי ערך רב.

כלים
צילום: אילוסטרציה
צילום: אילוסטרציה

בעלי בתים ודירות נוהגים לבטח את נכסי הנדל"ן שלהם אם לא כדי להבטיח פיצוי במקרה של נזק אז לפחות למנוע מצב בו הם עצמם נתבעים על ידי מישהו, למשל אדם שנפגע מחפץ שנפל ממרפסת הדירה. מי שנטל משכנתא מחויב לבטח כך את הנכס שרכש. ככל שהדבר נוגע להערכת שוויים של נכסי נדל"ן הרי שישנם שמאים המתמחים בתחום זה (שמאי מקרקעין). תחום שמאות אחר לחלוטין הוא שמאות רכוש.

שמאי רכוש עוסק בהערכת שוויים של נכסי מיטלטלין כמו גם היקף נזק שנגרם בנסיבות שונות לפריטי רכוש כאלה ו/או למבנה עצמו. ישנה קשת רחבה של נסיבות בהן מומלץ לפנות לשמאי רכוש, בפסקאות הבאות נתאר מקרים אופייניים בהם שירותיו של שמאי רכוש מקצועי ומסור יבטיחו תוצאה מיטבית עבורכם.

כשצריך לדעת כמה שווה נכס כזה או אחר

ישנם שלל סוגי נכסים ולעיתים קשה לייחס להם ערך מוניטארי (סכום כסף המייצג את שוויים). ישנם פריטים ששוויים פוחת עם השנים ואחרים שדווקא שווים יותר ככל שהם מתיישנים, חפצי אומנות, תכשיטים, רהיטים יקרים, ציוד מקצועי, מכונות ועוד קשת רחבה של נכסים, גורמים ושיקולים המשפיעים על ערכם.

לעיתים חשוב לייחס ערך מוניטארי לרכוש, כך למשל כאשר רוכשים פוליסת ביטוח מתאימה, כאשר רכוש מבוטח ניזוק או כאשר תובעים אדם או גוף שגרמו נזק לרכוש שבבעלותנו. במקרים כאלה ניעזר בשירותיו של שמאי רכוש, בעל מקצוע אשר לו ידע וכלים המאפשרים בחינה, עריכת חוות דעת וקביעת סכום המתאר את שוויו של הנכס או היקף נזק שנגרם לו.

חילוקי דעות הנוגעים לשוויו של נכס או גובה פיצוי על נזק

לעיתים מתעוררים חילוקי דעות הנוגעים לשוויים של נכסים. כך למשל כשצריכים לחלק רכוש בעת פירוק שותפות או במקרה של זוג המצוי בהליך גירושין. כאשר רכוש שבבעלותנו ניזוק לעיתים קרובות אנו זכאים לקבל פיצוי כספי בהיקף המאפשר לנו לכסות הוצאות שיפוץ, החלפת פריטים שלא ניתן לשקם וכד'. במקרים של תביעות כנגד חברת ביטוח (כאשר יש פוליסת ביטוח מתאימה) ו/או כנגד מי שאחראי לגרימת הנזק מתעוררים לא פעם חילוקי דעות הנוגעים לגובה הפיצוי הראוי. מן הסתם, חברת ביטוח או כל נתבע אחר מעוניינים לשלם כמה שפחות ויפעלו להראות שהיקף הנזק קטן ושוויו של הרכוש שניזוק נמוך. מן הסוג בו מדובר ובחינת היקף נזקים כגון אלה הרלוונטיים במקרה שלכם (נזקי אש, נזקי מים, פריצה, ליקויי בניה, נזק שגרם משכיר, נזקי סופה עזה, נזקים כתוצאה מתאונה ועוד).

חשוב לבחור שמאי שישיג עבורכם את התוצאה הטובה ביותר

בכל מקרה של אי וודאות או אי הסכמה בנוגע לשווי הרכוש שבבעלותכם, אם במהלך פירוק של שותפות או חלילה במקרה של נזק לרכוש שהוא מבוטח, חשוב להיוועץ בשמאי רכוש בעל וותק וניסיון בטיפול במגוון מקרים בהם נדרשים שירותי שמאות.