היציאה לדרך עצמאית מבחינה כלכלית אמנם אינה קלה, אך אלה שמוצאים את נחלתם בעולם העסקי באופן עצמאי נהנים מחופש שאין לשכירים. למרות זאת, אין זה אומר שלא חלות על עצמאים חובות מסוימות שקשורות גם לעולם השכירים, ויש מספר דברים שעליהם לעשות כדי להשתלב בעולם העסקים באופן מלא. 

חוק פנסיה לעצמאיים
חוק פנסיה לעצמאיים

 

אחד הדברים הללו הוא הפרשת כסף לפנסיה על ידי עצמאים, מה שעוגן כחוק בשנה האחרונה, ומחייב את כל אלה שאינם שכירים להבטיח את עתידם הכלכלי. חוק פנסיה לעצמאים עלול לבלבל חלק מהאנשים, וחשוב להכיר אותו מקרוב לא רק כדי לשמור עליו, אלא גם כדי שעתידכם כעצמאים יהיה מובטח.

נעים להכיר – חוק פנסיה לעצמאים

חוק פנסיה לעצמאים הוצא לפועל החל מחודש ינואר 2017, לאחר שעלה כי כ-12 אחוז מהציבור הישראלי מנהל עסק עצמאי, ו-40 אחוז מהם אינם מפרישים כספים לקרן הפנסיה. פירוש הדבר היה שבעת הפרישה, אותם 40 האחוזים ייאלצו להסתפק בקצבאות שונות כדי לגמור את החודש, מה שעלול להקשות עליהם מבחינות רבות.

כדי למנוע זאת, נחקק חוק פנסיה לעצמאים, שנועד לצמצם את הפערים בין עצמאים לשכירים בכל הנוגע לקרן הפנסיה. על פי החוק, כל עוסק עצמאי חייב להפריש כספים לקרן פנסיה על שמו על מנת שיוכל לזכות ברווחה בשנות הזהב שלו, ולא להסתפק בקצבאות בלבד. את הפרשות הפנסיה יפקידו עצמאים כקרן פנסיה באחת מחברות הביטוח, או יפתחו אותה כקופת גמל בתור עוסק עצמאי.

חוק פנסיה לעצמאים – על מי הוא חל ומה צריך לעשות במסגרתו?

חוק פנסיה לעצמאים מגדיר במדויק אילו חובות יש על כל עוסק עצמאי מבחינת הפרשת כספים לקרן על שמו. לפי לשון החוק, כל אדם שמנהל עסק עצמאי ונמצא בטווח הגילאים 60-21 חייב להפריש כסף לקרן על שמו (לעוסקים שמנהלים עסק עצמאי במשך שנתיים ומעלה).

זוהי הלשון היבשה של החוק, ויש מספר הבדלים בינו ובין הפרשת כספים לפנסיה עבור עצמאים. תחילה, תקופת ההפרשה: בעוד שהפרשה לקרן פנסיה של שכירים צריכה להתבצע אחת לחודש, לעצמאים יש גמישות מבחינת זמני ההפקדה. עוסקים עצמאים יכולים לבחור האם להפריש כסף כל חודש, כל ארבעה חודשים, כל חצי שנה או אפילו רטרואקטיבית בתום שנתהכספים.

כמה כספים עליי להפקיד?

אם אתה בעל עסק עצמאי, עליך להפקיד לחיסכון הפנסיה 4.45% ממחציתו הראשונה של השכר הממוצע במשק ו-12.55% מהחלק שחורג ממחציתו הראשונה של השכר הממוצע, ועד אליו. כל עוסק עצמאי שלא יפריש כסף לקרן הפנסיה שלו במסגרת חוק פנסיה לעצמאים צפוי לשלם קנס של 500 ש"ח בכל שנה.

במקרה שבו מדובר בעוסק עצמאי שהוא גם שכיר במשק, לא תחול עליו חובת הפרשה לקרן הפנסיה אם הכנסותיו מעבודתו כשכיר גבוהות מהשכר הממוצע במשק.

הרחבות לחוק פנסיה לעצמאים

מלבד הפרשת כספים לקרן הפנסיה, חוק פנסיה לעצמאים מפרט גם מה קורה במקרים נוספים עבור עצמאים.

קרן השתלמות לעצמאים – בעבר הייתה הגבלה של הפרשת 2.5% מהכנסותיהם של עצמאים עבור קרן השתלמות, אך כיום המצב שונה. במסגרת חוק פנסיה לעצמאים, ניתן להפקיד עד 4.5% מהכנסות העסק (לגובה של 261 אלף ש"ח) ובנוסף לקבל גם פטור ממס על רווחי קרן ההשתלמות. דמי ביטוח לאומי– על החלק שאינו עד 60% מהשכר הממוצע, יצטרכו עצמאים לשלם 2.87% במקום 6.72%. לעומת זאת, על החלק שעולה על השכר הממוצע, עצמאים ישלמו 12.85% במקום 11.23%. ביטוחים נוספים– בדומה לחוק ביטוח חובה, עצמאים שיפרישו כספים לקרן פנסיה יהיו מכוסים מבחינת ביטוח אובדן כושר עבודה, ביטוח פנסיוני ועוד, והם יוכלו לבחור תוספות כמו ביטוח מנהלים וגם ביטוח סיעוד פרטי, במידת הצורך ועל פי רצונם.

חוק פנסיה לעצמאים נועד בראש ובראשונה להבטיח את עתידם של למעלה מ-10% מאוכלוסיית המדינה. בזכות ההפרשות הקבועות לקרן הפנסיה וההטבות השונות, עצמאים יוכלו לנשום לרווחה בנוגע לעתידם ולהיות בטוחים שמחכים להם כספים בגיל הפרישה שאיתם הם יוכלו לנהל חיים נוחים.