מאות החקלאים בכפרים דיר אל רוסון ועתיל בנפת טולכרם פתחו בשביתה במחאה על מדיניות הצבא שלא לאפשר להם להגיע לעבד את אדמותיהם ולהותיר אותן בלא פרנסה, למרות שאותן אדמות שייכות להם כדין. באופן נדיר, נציגי המנהל האזרחי הגיעו לשוחח עם התושבים

נשות מחסום Watch בשביתת  חקלאי דיר אל רוסון(צילום: אביבה קונפורטי מחסום ווטש)
נשות מחסום Watch בשביתת חקלאי דיר אל רוסון(צילום: אביבה קונפורטי מחסום ווטש)

 מחאת החקלאים נמשכת כבר חודשים מאז ה-27 פברואר וזאת בעקבות קבוצת הפקודות החדשה, שהסתיימה ב-24 במאי, בה הגיעו להסכמות להעניק היתרים לתושבים בעלי האדמות ולא להגבילם במעבר במחסום בין ביתם לאדמותיהם השוכנות על קו התפר. בעקבות ההבנות הוגשו 150 בקשות של בעלי אדמות מהכפר דיר אלרוסון ו-100 בקשות להיתרים של בעלי אדמות מהכפר עתיל, אבל מתוכן התקבלו רק 2 היתרים לחממה אחת (כאשר בפועל נדרשים שם 7 היתרים כדי לעמוד בקצב הקטיף).

החקלאים פתחו  בשביתה (‏09/07/2017), שבה גם בעלי ההיתרים המעטים סירבו לעבור במחסומים ולעבד את אדמתם, לאות הזדהות עם כל השאר, ובמקום לצאת לעבודתם הפגינו מול המחסום. כ-20 פעילות מחסום watch הגיעו לכפר והצטרפו לשביתת החקלאים.

באופן נדיר, המחאה נשאה פרי ונציגי המנהל האזרחי הגיעו לשטח, שוחחו עם החקלאים והבטיחו לטפל.

באזור דיר אלרוסון יש חממות ומטעי עצי פרי בהם זיתים, כאשר החקלאים נדרשים לקטוף אותם במועד בו הם בשלים לקטיף, אחרת הם מתיבשים. בפועל, כבר חודשים שלא מאפשרים לרוב המכריע של החקלאים מאותם כפרים להיכנס לאדמות שבבעלותם ולעבד אותן, רק להורים המבוגרים שכבר אינם מסוגלים לעבד את האדמות מאפשרים לעבור במחסומים, אך לא נותנים ליורשיהם, אלה שמעבדים בפועל את אדמות הוריהם להיכנס, גם לאותם פלסטינים שאין להם שום רקע של טרור.

בעקבות זאת אותן אדמות עליהן יש כבר מטעים קיימים ואדמות עליהן מגדלים גידולים עונתיים לא מעובדות כנדרש, וכך החקלאים מאבדים את פרנסתם היחידה וכמובן שגם הפועלים שמועסקים על ידיהם מאבדים אף הם את הכנסותיהם. הרבה משפחות שתלויות באותם שדות ומטעים נפגעות והמצב לא מאפשר לעבד את האדמות כפי שהיה נהוג לאורך השנים.

רעיה ירון, דוברת ארגון מחסום Watch אומרת כי "החלטנו בארגון להצטרף למחאת החקלאים, לאחר חודשים רבים בהם הם מנסים לפעול בצינורות המקובלים כדי להגיע לאדמותיהם ולעבדן כפי שהיה נהוג במשך כל השנים. בפועל לא מתאפשרת להם הגישה ומשפחות רבות מאבדות את מקור פרנסתן היחיד. עצם העובדה שכל החקלאים הכפריים התאגדו יחד למאבק משותף, מוכיחה כי המצב כבר בלתי אפשרי זו מחלמת קיום בשבילם והגיעו מים עד נפש. צה"ל חייב להגדיל את כמות ההיתרים ולאפשר להם לעבד את אדמותיהם בכבוד".

מחסום watch – הוא תנועת נשים ישראליות, שהוקם בינואר 2001 על ידי: רוני יגר, עדי קונצמן ויהודית קשת. התנועה מתנגדת לשליטה הישראלית ביהודה ושומרון, ולפגיעה בחופש התנועה של הפלסטינים באזור זה, הנגרמת באמצעות מחסומי צה"ל. מטרות הארגון הן: שמירה על זכויות האדם של הפלסטינים ביהודה ושומרון, ביטול המדיניות השוללת חופש תנועה לפלסטינים בתוך השטחים והשפעה על דעת הקהל בישראל ובעולם, כדי "להביא לסיום הכיבוש ההרסני, הפוגע הן בחברה הפלסטינית הן בחברה הישראלית". לצורך כך, פעילות הארגון צופות בהתנהגות החיילים והשוטרים במחסומים ומתעדות אותה, וכן את הנעשה בבתי המשפט הצבאיים, והן מנסות לסייע לפלסטינים במעבר במחסומי צה"ל.