מחלות חניכיים נפוצות מאוד ולעיתים מוזנחות ואינן מטופלות כראוי, מה שמוביל להחמרתן. החניכיים חשופות למגוון של מחלות, כמו; עששת, זיהום חיידקי, נסיגת חניכיים וכדומה, ויכולות להיגרם גם עקב נסיבות גנטיות, אבל בעיקר נגרמות עקב הזנחה וחוסר טיפול.

כלים

 

כדי להימנע מבעיות חניכיים יש לבקר אצל השיננית אחת למספר חודשים, לשמור על היגיינת הפה וגם להיבדק אצל רופא חניכיים לפחות פעם בשנה. בעיות חניכיים שלא טופלו, יכולות להחמיר ואף להוביל למצב של ניתוחי חניכיים ועד למצב של איבוד שיניים. ניתוח חניכיים הוא למעשה טיפול כירורגי במגוון של בעיות חניכיים כשהדרכים האחרות, כמו; היגיינה, שיננית, וצחצוח קפדני לא הועילו.

סוגים של ניתוחי חניכיים

ניתוחי חניכיים מתחלקים לסוגים שונים ומתאימים לבעיות שונות בחניכיים. רצוי לעבור ניתוחי חניכיים אצל רופא מומחה, מקצועי ובעל ניסיון בתחום. אלא שעלות הניתוחים בארץ יכולה להיות יקרה מאוד, ולכן מומלץ לבדוק את האפשרות לבצע את הניתוח בחו"ל בעלות נמוכה יותר. אלו סוגים של ניתוחי חניכיים קיימים?

ניקוי שיניים תת חניכי - ניתוח החניכיים נקרא גם הקצעת שורשים, והוא מיועד לטפל בשלב מתקדם של מחלת חניכיים. הניתוח נועד לנקות את האבנית שנמצאת בעומק כיס החניכיים באמצעות הרדמה מקומית.

ניתוח לסילוק החיידקים - אם ניתוח הקצעת שורשים לא עזר, ניתן לבצע ניתוח שמיועד לעצירת התקדמות המחלה על ידי הסרת החיידקים שנמצאים בעצם הלסת ובשורשים של השיניים. ניתוח זה יכול להתבצע על ידי אבחון נכון של שלבי מחלת החניכיים ולעצור את ההתקדמות שלהם.

ניתוח שחזור חניכיים - ניתוח זה מתבצע בשלב מתקדם של מחלת חניכיים ונועד לשחזר אותם באמצעות שתל עצם. כמו כן נעשה שימוש בחומרים שגורמים לרקמות שמתחת לחניכיים להתחדש ובכך להבריא את האזור כולו.

ניתוח השתלת חניכיים - ניתוח זה מהווה ניתוח קשה ומורכב ועושים אותו רק במצבים מורכבים ומתקדמים של מחלת חניכיים. למעשה, במסגרת ניתוח זה מסירים רקמות חולות ומשתילים רקמות בריאות, כדי ליצור בבוא הזמן רקמה אחת בריאה שתהווה את החניכיים החדשות.

איך להימנע מניתוח חניכיים?

לביקורים אצל רופא השיניים או השיננית יכולים להתלוות חשש ועד פחד גדול אצל חלק מהאנשים שתמנע מהם לטפל בבעיה. אלא שההימנעות מהטיפול יכולה להוביל למצב קשה הרבה יותר, למשל ניתוחי חניכיים. כדי להימנע מניתוחי חניכיים וכדי לטפל בדלקות חניכיים ולא להזניח אותן, יש לנקוט במספר דרכים:

שמירה על היגיינת השיניים - מרבית האנשים מצחצחים שיניים בבוקר אך על מנת לשמור על היגיינה שתיטיב עם דלקות חניכיים, יש לצחצח שיניים בבוקר ובערב. פעולה זו תימנע היווצרות של אבנית והצטברות של חיידקים. יש להקפיד על צחצוח החניכיים עצמם וצחצוח המרווח שבין החניכיים לבין השיניים ולא צחצוח של השיניים עצמם. כמו כן, אחד הדברים החשובים ביותר הוא להשתמש בחוט דנטלי על מנת להסיר שאריות של מזון וחיידקים המצטברים מידי יום בחלל הפה.

הקפדה על ביקור אצל שיננית - ההנחיה לבקר אצל שיננית חשובה ביותר לצורך טיפול הסרת אבנית, ולא ניתן להסתפק בהקפדה על היגיינה בלבד. שיננית מסירה את האבנית שהצטברה, ומגיעה למקומות שיהיה קשה להגיע אליהם באופן עצמאי. כמו כן השיננית יכולה לאבחן בעיות של היגיינה, להסביר למטופל כיצד לצחצח את שיניו ולהתאים לו מברשת נכונה. הנטייה להצטברות אבנית בשן שונה אצל כל אחד ואחת, ולכן ההמלצה על תכיפות מועדי הביקור אצל השיננית חשובה, ויש להגיע בתדירות המתבקשת.