החינוך הפורמלי מספק לילדים שלנו מסגרת שבה הם לומדים מתמטיקה, אנגלית, תנ"ך וספרות. הם רוכשים ידע, לומדים היסטוריה, מעמיקים את ההבנה בתחומים שונים ובאותה הזדמנות רוכשים מיומנויות למידה וכלים שיעזרו להם גם בעתיד, בלימודים האקדמיים ובשוק העבודה.

כלים

אלא שהנוסחאות והמחזות שהם לומדים בין צלצול אחד למשנהו, חשובים ככל שיהיו, לא בהכרח יגדירו את האנשים שהם יהפכו להיות. בתור אלה שמרכיבים את מה שאנחנו מכנים "דור העתיד", אין ספק שלצעירים שלנו אנחנו צריכים להעניק עוד המון כלים אחרים, חשובים אף יותר ממשפט פיתגורס או משוואה בשני נעלמים. איך עושים את זה?

תנועות הנוער שיעשירו את עולמם של הצעירים

בישראל קיימות היום כמה וכמה מסגרות בלתי פורמליות שמשלימות את הידע שלומדים הצעירים שלנו בבתי הספר. המסגרות הללו תורמות באופן ברור להקניית הערכים בקרב הילדים והנוער, והצעירים גדלים להיות מעורבים יותר בחברה ובקהילה. למשל, העמותות הפועלות תחת דרור ישראל, בהן הנוער העובד והלומד, מציעות לצעירים מפגשים ופעילויות במהלכן הם נחשפים לקבוצות שונות בחברה הישראלית. אם אנחנו רוצים ללמד את הנוער שלנו על סובלנות, שיתופיות והכלת האחר – הדרך האידאלית להשיג את המטרה הזו היא על ידי חשיפה לכל אותן קבוצות שונות בחברה, ובישראל יש לא מעט מהן.

מסעות לפולין, סמינרים והדרכות

במסגרת החינוך הבלתי פורמלית, ובעזרת עמותות ותנועות נוער כמו תנועות הנוער של דרור ישראל, הצעירים שלנו נחשפים לעוד שורה ארוכה של נושאים משמעותיים ביותר שעולים על סדר היום הציבורי. הכנה לקראת המסעות לפולין היא צעד חשוב אחד, שהרי ההיכרות עם ההיסטוריה שלנו היא זו שתאפשר לדור העתיד לשמור על המקום שבו אנחנו נמצאים היום. סמינרים והדרכות מאפשרים להם להכיר צעירים וצעירות בני ובנות גילם, להתחבר, להבין, להקשיב ולהישמע. גם פרויקטים במסגרתם הנוער מתנדב למען הקהילה ולמען אוכלוסיות הזקוקות לסיוע כזה או אחר, הם פרויקטים קריטיים במסגרת בניית עולם הערכים של הצעירים.

השילוב בין ערכים לידע

אז נכון, אנחנו רוצים לספק לצעירים את כל הידע הדרוש במתמטיקה, כימיה, פיזיקה, טכנולוגיה ואנגלית. אנחנו רוצים לראות אותם מתפתחים וצומחים, תורמים למוניטין של ישראל כמעצמת היי-טק ורושמים כמה הישגים גדולים גם מחוץ לגבולות המדינה. מצד שני, אין ספק שערכים הם חלק בלתי נפרד מהחינוך, ובלעדיהם העתיד שלנו לוט בערפל. אם כן, השילוב בין הידע שהם לומדים בבית הספר לכלים שהם רוכשים במסגרות המשלימות הוא שילוב חשוב, כזה שממש כדאי שלא נוותר עליו.