הישראלים נוסעים לחו"ל כדבר שבשגרה, וחלק הולך וגדל מהם אף עושה זאת פעמיים ויותר בשנה. מה הן הסיבות לכך? יצאנו לבדוק

כלים

 

מור אפרימה

בשנים האחרונות אנו עדים לגידול מאסיבי במספר הטסים לחו"ל. לפי נתוני הלמ"ס, בשנת 2016 יצאו 3.5 מיליון ישראלים לחו"ל. 40% מתוכם, כלומר מספר חסר תקדים של   1.4 מיליון , טסו לפחות פעמיים באותה שנה. מדובר בגידול של 15% בהשוואה לשנת 2015, ואף שעוד אין לגביה נתונים רשמיים, מסתמן כי שנת 2017  מגמת העלייה תמשך. אז איך קרה שיותר ויותר ישראלים משיגים דילים משתלמים לחו"ל, ואיך הפכנו למדינה שמבלה כל כך הרבה זמן בטיסות? בואו ונבדוק איך הכול התחיל.

השמיים נפתחו

החל משנת 2011, בתקופה שקדמה להסכם השמיים הפתוחים, ועד סוף שנת 2016, חל גידול של 50% בכמות הטיסות היוצאות. בשלוש השנים האחרונות המספר גדל ב-28%. האם זה מקרי? כנראה שלא. הדבר המידי שהרפורמה יצרה הוא פתיחת השוק לתחרות מבחוץ, מה שהוזיל באופן משמעותי את הטיסות לחו"ל. כעת הישראלים כבר לא צריכים לתכנן חודשים מראש טיול שרק עלות הטיסות שלו הלוך וחזור מגיעה למאות דולרים. בעקבות ההסכם נכנסו לישראל חברות לואו-קוסט שגרמו לירידת מחירי הטיסות בכל הקטגוריות. בעקבות זאת, צצו כפטריות אחרי הגשם אפליקציות להשוואות מחירים, כמו גם אגריגטורים ברשת המאפשרים את השוואה בין מחירי הטיסות ובחירת האלטרנטיבות המועדפות. אלו ואלו הפכו נגישים למיליוני ישראלים. כך נוצר מצב שבו במקום לחסוך במשך חודשים רק עבור הטיסה, החלו ישראלים רבים לתפוס את ההוצאה על הטיול עצמו, בפרט כשמדובר ביעדים הקרובים, כהוצאה סבירה לחלוטין שהם יכולים לעמוד בה.

העמלה שנעלמה

אבל לא רק השמיים הפתוחים וכניסת התחרות אפשרו את המהפכה. הנגשת האינטרנט מכל מקום ובכל זמן הפכה טיולים לחו"ל לנגישים כמעט לכולם. החשש להגיע לארץ זרה בלי יכולת בסיסית להתנהל בה עצמאית חלף עבור רוב האנשים. כתוצאה מכך, את מקומם של טיולים מאורגנים, שהופקו מתחילתם ועד סופם על ידי סוכן נסיעות שגזר קופון על הנסיעה, תפסו טיולים המאורגנים בשיטת עשה זאת בעצמך. יותר ויותר ישראלים משווים בעצמם את מחירי הטיסות, בודקים המלצות על מלונות ומזמינים את הכרטיסים זמן רב מראש ובמחירים מוזלים. המצב הזה מאפשר הפקת טיולים לחו"ל בעלויות נמוכות משמעותית תוך מתן תחושת עצמאות  – חוויה המתאימה יותר למטייל המודרני שכבר לא צריך להיעזר במדריך צמוד.

הטיולים נעשו חברתיים

מ-airbnb ועד אפליקציות המחברות בין מי שמעוניינים להחליף בתים בחופשה, הטיולים של היום הפכו חברתיים יותר ולכן גם מבהילים פחות. אם בעבר הגענו לארץ זרה כשאנו מצוידים במדריך נסיעות עב כרס ובמילון כיס וההמלצות היכן כדאי לאכול התבססו במקרים רבים על שמועות, הרי שהיום הכול נגיש בזמן אמת. אנחנו יכולים לשוחח עם אנשים מארצות היעד עוד בארץ, לשאול את המארחים באפליקציה לגבי אטרקציות שכדאי לבקר בהן, לברר על תערוכות ברשתות החברתיות ולקבל ביקורות וחוות דעת על פי חכמת ההמונים.

פשוט לקפוץ לחו"ל

השמיים הפתוחים והתחרות בזירת המלונות גרמו להורדת מחירים כל כך משמעותית, עד שכבר התחלנו להתנהג אחרת ובאמת "לקפוץ לחו"ל", ככה בקטנה. טיולים של יומיים עד ארבעה, במיוחד ליעדים קרובים באירופה, נהפכו כבר לדבר שבשגרה, כאשר בהרבה ממקרים, למרבה האבסורד, חופשות בארץ יעלו לנו יותר מאשר גיחה קצרה לחו"ל. כך למשל, בשעה שעלות לינה לזוג במלון באילת עשויה להגיע ל 800 ₪ ללילה, נוכל למצוא בקלות דילים ליעדים מבוקשים בחו"ל בעלות דומה ליומיים עד שלושה, מה שכמובן הופך אותם למשתלמים בהרבה.

המבחר פשוט נהדר

תוצר נלווה של רפורמת השמיים הפתוחים הוא עלייה משמעותית במגוון היעדים אליהם הישראלים יכולים לנסוע, וכפועל יוצא עלייה בכמות הטיסות הישירות ליעדים אלו. היום ניתן למצוא מספר טיסות ביום ליעדים האטרקטיביים ביותר, ומספר רב של טיסות שבועיות ליעדים שעד לפני חמש שנים נחשבו אקזוטיים ומיועדים למביני דבר ומיטיבי לכת בלבד. כך, מדי שנה יותר ויותר ישראלים מוצאים את עצמם מטיילים ביעדים שונים ביבשת אסיה הרחוקה, מבקרים בארצות הנורדיות וחוקרים את תרבות אפריקה מקרוב.

ניתן אם כן לראות כי ההתפתחות הטכנולוגית, לצד רפורמות הכרחיות בשוק הטיסות, הפכו את ענף הטיולים לחו"ל ממוצר מותרות נדיר לחוויה המתאימה כמעט לכל כיס, אשר טומנת בחובה עולם שלם של הזדמנויות המזמין אותנו ליהנות.