יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הודיעה היום (רביעי), כי תתפטר מהכנסת ותקדיש את זמנה לשינוי שיטת הבחירות במפלגתה. גלאון אמרה כי היא הגיעה להבנה שעליה לעבוד במשרה מלאה כיו"ר המפלגה ולהשקיע את כל זמנה במאבק להגדלת כוחה של מרצ, באמצעות פתיחת השורות לקהלים חדשים. את מקומה בסיעת מרצ בכנסת ימלא מוסי רז, המשמש היום מזכ"ל המפלגה.

זהבה גלאון(צילום:עדי כהן צדק)
זהבה גלאון(צילום:עדי כהן צדק)

במכתב לחברי וחברות המפלגה כתבה גלאון: "מרצ לא יכולה להתקיים כמועדון סגור שמתעלם מכם – המצביעים והתומכים שלה – וחוסם את האפשרות של כוחות נוספים לקחת חלק במאבק שלנו להזרים דם חדש בשמאל".

"אני אוהבת את הכנסת, אבל את מרצ אני אוהבת יותר, ואני יודעת שאם מרצ לא תיפתח - מרצ לא תהיה. לשמאל יש קהל רחב וגדול בהרבה ממספר האנשים שהצביעו למרצ. כדי לממש את הפוטנציאל הזה על מרצ להשתנות. אני משוכנעת שההתפטרות שלי מהכנסת תאפשר לי כיו"ר מרצ להתרכז בקידום פריימריז פתוחים והפיכת מרצ לבית גדול ומכיל לכל מי שמאמינים בערכים שלנו".

מוסי רז (50), שימש כמזכ"ל שלום עכשיו, יו"ר ארגון הגג של ארגוני הסביבה "חיים וסביבה", כיהן בכנסת ה-15 ועסק בסוגיות סביבתיות. רז מכהן בשנים האחרונות כמזכ"ל מרצ, לאחר שכיהן טרם לכהן כגזבר מרצ ויו"ר הנהלת המפלגה.

גורמים שונים במפלגה העירו כי מועד התפטרותה של זהבה אינו מקרי. "זהבה צריכה את מוסי, הוא שולט במנגנון המפלגה, הוא מחזיק את התקציבים והוא קובע איך דברים יתנהלו. היא רוצה להמשיך להנהיג את מרצ ולשנות את שיטת הבחירות לפריימריז. בלי מוסי בצד שלה – אין לה סיכוי. היא חייבת אותו לידה." אמר גורם בהנהלת המפלגה.

יש גורמים במפלגה שרואים את הדברים בצורה בוטה יותר. כך למשל אחד מראשי הסניפים המרכזיים במפלגה אמר:  

"מוסי לא היה מתמודד בחיים למזכ"ל, כשהוא מספר 6 ברשימה לכנסת ולמרצ יש חמישה מנדטים, אם לא הייתה לו הבטחה מזהבה. אם זהבה לא הייתה מבטיחה לו מקום בכנסת – הוא לא היה הופך לעוזר הפרלמנטרי שלה. הדיל כאן ברור וזועק לשמיים. זה נראה לך מקרי שהיא התפטרה בדיוק לפני פתיחת מושב החורף של הכנסת?"