כשהקניונים הראשונים החלו לצוץ בארץ - החלוץ היה דיזינגוף סנטר בשנות השבעים של המאה ה-20, בתחילת העשור שלאחר מכן הצטרף אליו קניון איילון ובהמשך כבר פרץ צונאמי של מרכזי קניות - כולנו התלהבנו מהחידוש. גם היום פוקדים ישראלים רבים את הקניונים, אבל תשומת לב, וגם הקניות עצמן, הולכת ונודדת אל החידוש האחרון, שבעצם כבר אינו ממש חידוש: החנויות הווירטואליות.

חנות וירטואלית
חנות וירטואלית

במהלך חודש נובמבר מתעצמת המגמה: תחילה אנחנו חוגגים את יום הרווקים הסיני, שכבר אין לו קשר באמת לרווקים ומצד שני מתרחש בכל העולם ולא רק בסין. לאחר מכן מגיע הבלק פרידיי, שמפגין נוכחות דיגיטלית בולטת, וחותם את המסיבה הסייבר מאנדיי שמלכתחילה מתמקד בקניות אונליין. אינספור חנויות אינטרנטיות נערכות לנובמבר ונהנות בו מגידול של ממש במכירות, ובפרט כך החברה שהיא חלוצת המסחר הקמעונאי ברשת, אמזון.

כמה שווה ג'ף בזוס, מייסד אמזון?

אמזון הוקמה בשנת 1994 על-ידי ג'ף בזוס. בתחילת הדרך החברה מכרה באינטרנט ספרים, אבל עד מהרה התפרשה לתחומים רבים אחרים, והפכה את ג'ף בזוס לאחד מעשירי תבל. בנובמבר 2017 אף טיפס בזוס למקום הראשון ברשימה, כשבנקודת זמן מסוימת ההון האישי שלו חצה את רף 100 מיליארד הדולרים, וזאת אחרי שמניית החברה שבראשה הוא עומד נסקה ב-16% במהלך נובמבר, חודש שכאמור מאיר פנים כמעט לכל חנות וירטואלית שהיא.

יחד עם זאת חשוב לציין כי באותו חודש פורסם גם תחקיר מעמיק של העיתון הבריטי "סאנדיי מירור". התחקיר, שחשף את תנאי ההעסקה במחסן הגדול ביותר באירופה של אמזון (מחסן שגודלו כ-11 מגרשי כדורגל!), אמנם לא השפיע על המניות של החברה או על ההון הפיננסי של בזוס, אולם הוא בהחלט משך תשומת לב ועורר עניין רב. בין השאר גילה התחקיר עובדים שנאלצים ללכת לא פחות מקילומטר כדי להגיע לשירותים, מקרים רבים של התמוטטויות עובדים עקב ימי עבודה ארוכים במיוחד ועומס יתר, את הפגיעה הנפשית שחווים חלק מעובדי אמזון עקב הלחץ המתמיד שבו הם שרויים, ועוד.

חדשנות מתמדת

לעומת היחס הלא נאות לעובדים, משקיעה אמזון משאבים רבים בחדשנות טכנולוגית מתמדת. אחד הנושאים החשובים ביותר עבור כל חנות וירטואלית, ובפרט אם היקף מכירותיה גדול, הוא השילוח - ובשנים האחרונות נבחן רעיון שבתחילה נתפש כיוצא דופן אבל עושה רושם שבקרוב כולנו נתרגל אליו, הרחפן.

באמזון עובדים כמה מאות מהנדסים על שירות רחפנים מהיר ויעיל שיספק את כל המשלוחים הרבים שהחברה משגרת מדי יום, ובדצמבר 2016 אף נרשם אירוע היסטורי כשלקוח של החברה קיבל משלוח באמצעות "פריים אייר", שירות הרחפנים של אמזון (שעדיין נמצא בשלבי ניסוי, וסובל ממגבלות רבות, אולם במובנים רבים מסמל את העתיד).

כמה קנינו בחגי המכירות?

כאמור עבור בעל חנות וירטואלית נובמבר הוא חודש שכולו חגים, וגם עבור הציבור הרחב מדובר בחגיגת קניות מתמשכת. ביום הרווקים הסיני של 2017 (שנחגג ב-11 בנובמבר), היקף המכירות של קבוצת עלי באבא בלבד עמד על 25 מיליארד דולר. לשם השוואה ב-2014 נרכשו באתרי הקבוצה מוצרים ב-9.3 מיליארד דולר "בלבד".

במסגרת בלק פרידיי, אירוע שפותח את עונת הקניות של חג המולד, ואשר מצוין מדי שנה ביום שישי האחרון של חודש נובמבר, נרכשו ברשת, ע"י תושבי ארה"ב בלבד, מוצרים בשווי כולל של 5 מיליארד דולר, וזאת למרות שהבלק פרידיי אינו ממוקד בקניות אונליין.

גם הסייבר מאנדיי, שמגיע מיד בתום סוף השבוע שכולל את "יום שישי השחור", ושכן מתמקד במבצעים אינטרנטיים, שבר שיאים ב-2017: 6.6 מיליארד דולר, עלייה של כ-16% ביחס ל-2016.