ועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה היום על חברת אשדר חברה לבנייה בע"מ כזוכה, במכרז במסלול בינוי – פינוי- בינוי  של רשות מקרקעי ישראל, שיצא בתיאום עם הרשות להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון,  לבניית 173  יח" ד בשכונת נחלת יהודה בראשון לציון,   ותשלם לרשות 150,180,150 ₪ לפני הוצאות פיתוח שיעמדו על כ 27.2 מליון ₪.

המכרז הנ"ל מהווה יישום  נוסף של הסכם הגג שנחתם עם עיריית ראשון לציון  בהובלתו של ראש העיר דב צור, לפיו נקבעו העקרונות לבינוי-פינוי-  בינוי בשכונת רמת אליהו.

מסלול ייחודי זה גובש על ידי  רשות מקרקעי ישראל בתיאום עם הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית  והותאם  לשיווק הנוכחי  בשיתוף עם עיריית ראשון לציון.  מסלול זה נועד לפתור בעיות המתעוררות  בפרויקטים של התחדשות עירונית  בהם קיימים לעתים קשיים בהתארגנות הדיירים, עקב חוסר ודאות של בעלי הדירות ביחס לקבלת הנכס, חוסר ודאות של היזם ביחס לזכויות הבנייה, לעלויות הפרויקט, להסכמת הדיירים ולמשך הפרויקט, חוסר אמון של הדיירים ביזם לגבי התמורה, העדר גורם מוסמך ואמין המארגן את הדיירים, מעבר דירה כפול ועוד.

בכדי לפעול להסרת החששות ולהגברת הוודאות, מציע מסלול ייחודי זה פרויקט של בינוי-פינוי-בינוי ללא מעורבות יזם, המאפשר מעבר של הדיירים ישירות לדירות החדשות ופינוי קרקע לצורך בינוי חדש והתחלת התהליך מראשיתו. המדינה  הופכת למעשה ליזם  והרשות להתחדשות עירונית היא זו שחותמת הסכמים מול בעלי הדירות בבניינים המיועדים לפינוי-בינוי, על מנת  שלא יידרשו לעבור לשכירות לתקופת הבנייה, אלא ייכנסו ישירות לדירות החדשות, עוד לפני הריסת המבנים הישנים

במכרז זה, להקמת כ-173 יחידות דיור בנחלת יהודה, נקבע כי הקבלן הזוכה יתחרה על מחיר הקרקע, תוך התחייבות המדינה לרכוש 61 יחידות דיור במחיר ובתמהיל שנקבע במכרז, כאשר שאר יחידות הדיור יימכרו בשוק החופשי ולא במחיר למשתכן.

יתרונות נוספים לזוכה במכרז הם היעדר הצורך לבצע מכירות מוקדמות ("פרי-סייל"), לאור התחייבות המדינה לרכוש 30% מהדירות; הזוכה לא צריך לשלם בפועל על מרבית שווי הקרקע, כיוון שהמדינה מקזזת לו את מחיר דירות האופציה ממחיר הקרקע; וכן, העירייה הביעה נכונות להליך של הקלה שיאפשר תוספת של  20% יח"ד ("שבס"), כך שהיזם יוכל לבנות 205 דירות בקירוב, ולמכור בשוק החפשי כ-140 יח"ד.

במקביל, נעשה בשכונת רמת אליהו, באמצעות המינהלת המקומית להתחדשות עירונית, הליך של קול קורא לבעלי דירות בשכונה המיועדת להתחדשות עירונית. בהליך זה נבחרו 2 בניינים שבהם כל בעלי הדירות מעוניינים בפרויקט (100% הסכמות). בעלי הדירות ימכרו למדינה את מלוא זכויותיהם בדירות ובמקרקעין. לאחר אישור הועדה המקומית לתכניות הבנייה, יחתמו הדיירים מול היזם על חוזה לקבלת הדירה החדשה, כאשר מפרט הדירה לא יפחת מהמפרט של יתר הדירות בפרויקט או מהמפרט הקבוע במכרז, (הגבוה מבניהם).. 

לאחר פינוי הדירות הישנות, ייהרסו המבנים הישנים, והתהליך האמור יופעל מראשיתו בקרקע שהתפנתה.

יצוין כי באחרונה הושגה הסכמה עם מאה אחוז מהדיירים במספר בניינים נוספים בשכונת רמת אליהו, ובמהלך החודשים הקרובים צפויים להתפרסם מכרזים נוספים במתווה זה בשכונת נוריות בראשון לציון, על קרקעות מחנה צריפין שהתפנה, אליהם יעברו דיירים אלה.

אלוף (מיל') יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון : "שיטה ייחודית זו מהווה מסלול נוסף בהתחדשות העירונית. ישנה חשיבות רבה לייעל את השיטה, לזרז תהליכים בתחום ולהקל על הציבור. המטרה היא שעד שנת 2020 כ-20% מהגדלת מלאי הדיור תגיע באמצעות תהליכי ההתחדשות העירונית"

עדיאל שמרון, מנהל רשות מקרקעי ישראל : "רשות מקרקעי ישראל מגויסת בכל כוחה לפתרון משבר הדיור ופועלת לשם כך בכל דרך אפשרית. זאת על מנת להפוך עוד ועוד קרקעות מדינה לקרקע לדיור,  במגוון מסלולים מהתחדשות עירונית, בינוי פינוי ועד לשיווקיים במחיר למשתכן והסכמי גג."

חיים אביטן, יו"ר הרשות להתחדשות עירונית:"מדובר בבשורה גדולה עבור דיירי הבניינים המיועדים לפינוי-בינוי. באמצעות מהלך בינוי-פינוי-בינוי, אנו מורידים לחלוטין את חוסר הוודאות ואת החששות המאפיינים מהלכים מעין אלה, ומאפשרים לדיירים להיכנס לדירתם החדשה, מיד לאחר עזיבת דירתם הישנה. מהלך זה יאפשר למדינה לבצע התחדשות עירונית בצורה מהירה ויעילה יותר מבעבר".

מוטי עג'מי, מ"מ ראש עיריית ראשון לציון:"זהו צעד נוסף ומשמעותי בתוכנית לשיפור איכות חייהם של תושבי רמת אליהו.  לבשורה הזו, שחברה קבלנית נבחרה לבנות את הבניינים החדשים עבור תושבי רמת אליהו, יש חשיבות משמעותית לא רק לדיירים הראשונים שלוקחים חלק בפיילוט ויעברו בעוד שלוש שנים לדירות חדשות בנחלת יהודה, אלא גם לכל תושבי רמת אליהו שעיריית ראשון לציון נחושה להוציא לפועל את התוכנית שתבטיח להם ולילדיהם אופק אמיתי ואיכות חיים".

דודו מנצור, ראש מנהלת רמת אליהו: "המכרז הזה הוא הסנונית הראשונה בדרך להפוך את פני השכונה. מנהלת רמת אליהו נמצאת כאן, בלב השכונה, ונכונה לענות על כל שאלה וללוות את התושבים בדרך הבטוחה למימוש זכויותיהם"