מרבית הישראלים מנהלים אורח חיים אינטנסיבי במיוחד על בסיס יום-יומי, סביב הלופ הקבוע של בית, משפחה עבודה. כך לאורך שנים, כמעט כל אחד מאתנו חווה אירועים מסעירים רבים במהלך החיים שחלקם בעלי עוצמות רגשיות ונפשיות יוצאות דופן אשר משפיעות עלינו לעתים גם לצמיתות.

כלים

 

שגרת חיים מורכבת זו מעמידה את הישראלי הממוצע בפני מצבים נפשיים מורכבים, על חלקם מצליחים חלק מהאנשים, אלו החזקים יותר נפשית ומנטלית, להתגבר ולהמשיך בשגרת חיים תקינה אך לצדם גם אחרים רבים שלא עולם בכוחם להתגבר על מאורעות ואשר מתחילים לסבול מחרדות.  חרדה יכולה לצוץ באינספור תרחישים "רגילים" לכאורה בחיים עקב קשיים כלכליים, מצבים בריאותיים, חרדות נהיגה, מבחנים, הריון ולידה ואפילו חרדה מאינטימיות.

סימפטומים של חרדה

קיימים מספר סימפטומים גופניים והתנהגותיים בולטים המעידים ברוב המקרים על חרדה, להלן:

התסמינים הגופניים כוללים לרוב דופק לב מואץ, שנובע מהצורך להזרים דם לשרירים; כאבי בטן כתוצאה מהזרמת דם מהקיבה לשרירים, סחרחורת, הזעה וגלי חום, רעד שנובע אף הוא מזרימת דם מוגברת לצד סימפטומים נוספים כמו בחילה או כאבי שרירים אשר מהווים תגובה שהגוף יוצר.

התסמינים ההתנהגותיים כוללים בין היתר תחושת איבוד שליטה, מחשבות טורדניות ושליליות שבמקרים קיצוניים עלולות לגרום לפגיעות בנפש וכן גם קשיי קשב וריכוז. מערכת החרדה היא מערכת התגוננות שהגוף יוצר כאשר הוא מרגיש בתופעות אלו ואחרות נוספות. למרבית האנשים יש קושי טבעי להיחלץ ממצבים מורכבים של חרדה והם נזקקים לסיוע ועזרה מקצועית.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול דינאמי ממוקד

טיפול יסודי בחרדות מתבצע לרוב בשני מישורים עיקריים - באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי לצד טיפול דינאמי ממוקד. הטיפול הקוגניטיבי הינו טיפול פסיכולוגי שמגיע ממקום של טיפול בצורת החשיבה. הטיפול מתמקד בזיהוי דפוסי החשיבה הקיימים ומחפש דפוסים סתגלנים במקומם. טיפול זה מתמקד בתהליכים הפנימיים של המטופל ונעשה בעזרת שיחות שכנוע מילוליות וניתוח לוגי.

לעומתו, טיפול דינאמי ממוקד מטפל בשינוי דפוסי התנהגות של המטופל לנוכח מקרי החרדה השונים. במהלך הטיפול מנסים לזהות את הסיבות לחרדה כך למשל פרפקציוניזם, ערך עצמי נמוך, צורך בשליטה וכו'. ישנם כיום מומחים שונים לטיפול בחרדות אשר מסייעים לפתח דרכי תגובה וחשיבה להתמודדות מלאה עם החרדה כאשר אופי הטיפול ואורכו תלויים במטופל, כל מקרה לגופו.

>> עוד על שיטות טיפול אלו בחרדות, קראו כאן.

שיטות ודרכי טיפול מותאמות

קיימים כלים מקצועיים שונים שיכולים לסייע בהתמודדות עם כל חרדה: שיחות והסברים פסיכו-חינוכיים המסבירים על התופעה, מקורה והדרכים שהמערכת הפיזיולוגית מטפלת בה; שיטות הרפיה, מתן כלים להתמודדות במצבי לחץ ממושכים, זיהוי ושינוי התנהגות, קבלת החלטות ועוד.  ישנן גם שיטות ודרכי טיפול מותאמות לילדים הסובלים מחרדות, מבוגרים, אנשים שסובלים ממחלות קשות, נשים בהריון, ועוד סטטוסים מורכבים אחרים.

מומלץ לפנות לסיוע וטיפול בבעיות החרדה מוקדם ככל האפשר על מנת לחזור להתנהלות חיים תקינה ונכונה. מומחים בעלי ניסיון וידע יודעים לזהות את הסיבות לחרדות ומצליחים להקנות למטופליהם את הכלים המתאימים להבראה. השתחררות ממצבי חרדה תשפר איכות חיים של כל מטופל ועמה גם את איכות חייהם של כל בני המשפחה והחברים הקרובים הסובבים אותו.