במהלך העשור האחרון הפכו האופניים החשמליים לאחד מכלי הרכב הפופולאריים ביותר במדינה. במיוחד באזורים עירוניים ניתן לראות אינספור אופניים חשמליים עליהם רוכבים ילדים, בני נוער ומבוגרים כאחד, מכל קבוצות האוכלוסייה. מדובר, מסתבר, בפתרון נוח ואטרקטיבי מאוד מבחינת הציבור הרחב, לפחות לצורך התניידות במרחבים עירוניים.

כלים
אופניים חשמליים
אופניים חשמליים

במקביל לעלייה העצומה בפופולאריות של אופניים חשמליים בקרב הציבור הישראלי, קמו גם לא מעט טענות ומחאות נגד. במיוחד בערים צפופות כמו תל אביב, הועלו לא פעם טענות בדבר הסכנה האורבת להולכי הרגל כתוצאה מרוכבי האופניים החשמליים, הסכנה של פגיעת רוכבי האופניים על ידי רכבים ועוד. בהתאם לכך ,הותקנו תקנות חדשות אשר מסדירות לפחות חלק מהשאלות והבעיות העולות בנוגע לכלי רכב זה.

מהן התקנות העיקריות והחשובות שכדאי לדעת בנוגע לרכיבה על אופניים חשמליות?

מהירות נסיעה מקסימאלית – תקנות התחבורה קובעות כי מהירות הנסיעה המקסימאלית המותרת עבור אופניים חשמליים היא 25 קמ"ש. התקן הישראלי (המבוסס על התקן האירופאי בנושא זה) קובע כי במהירות זו על המנוע להפסיק לפעול ולתת לאופניים מהירות נוספת

גיל מינימאלי – הגיל המינימאלי ממנו ואילך מותר לבני נוער לרכב על אופניים חשמליות הוא 14. עד לגיל 16, מחויבים בני הנוער לרכב על האופניים החשמליות בשבילים המיועדים לכך בלבד

אביזרי בטיחות הכרחיים - על כל אופניים חשמליות להכיל מספר אביזרי בטיחות בסיסיים וחשובים – צופר, מחזירי אור ופנסים קדמיים ואחוריים

פרטי מידע גלויים לעין – עוד קובעות התקנות כי על אופניים חשמליות חייב להופיע סימון רשמי במקום גלוי לעין, המכיל מספר נתונים בסיסיים אודות האופניים – על הסימון לציין כי מדובר באופניים עם מנוע עזר, שם היצרן ושם היבואן, ארץ הייצור והספק המנוע (בוואט)

מה עוד כדאי לדעת?

מעבר לתקנות השונות העוסקות באופניים חשמליים המצוינות לעיל ונאכפות כיום על ידי המשטרה, חשוב כי כל מי שרוכש אופניים חשמליים, או אפילו משתמש באופניים של חברים, יהיה מודע לכמה נקודות חשובות –

למרות שהחוק עדיין אינו מסדיר את הצורך בקסדה, מומלץ ביותר להצטייד באחת בעת הרכיבה. גם במהירות של 25 קמ"ש, נפילה עלולה להיות מסוכנת ביותר. קסדה, לעומת זאת, יכולה למנוע אחוז גבוה מאוד מהפציעות הפוטנציאליות.

גם המקומות בהם מותר ואסור לרכב על אופניים חשמליים אינם מוסדרים לגמרי בחוק, לפחות לא באופן מפורט וברור מספיק. עם זאת, עיון בתקנות התחבורה מגלה כי קיימות תקנות מסוימות אשר אוסרות, למשל, על נסיעה באופניים חשמליות במעבר חצייה, כמו גם על נסיעה על המדרכה באופן המפריע להולכי הרגל בסביבה. מדובר כאמור בסוגיה המהווה נקודת מחלוקת מלאת יצרים בין הולכי רגל לרוכבי אופניים חשמליים, ומכל הבחינות עדיף להשתמש בשבילי אופניים במידת האפשר, ולהימנע מנסיעה באזורים בהם ישנם הרבה הולכי רגל. בסופו של דבר, זה לטובת כולם...

בחסות את מצמן את מרוץ בכתובת: www.matzman-merutz.co.il