כל מי שמחזיק בבעלותו גינה פרטית יודע שכדי ליהנות מגינה מטופחת צריך להשקיע מאמץ רב וסכומי כסף גבוהים. מדובר בשגרת עבודה של ממש שלרוב לא מעלה תהיות מיוחדות אך לעתים ישנן מטלות תקופתיות שלשאלה כיצד תבצעו אותן יש משקל גבוה מאוד במראה של הגינה ואפילו היבטים משפטיים שמעורבים בהן. הדוגמה הטובה ביותר למטלות שכאלה היא כריתה וגיזום עצים.

כלים
גינה ביתית
גינה ביתית

מה הופך את כריתת וגיזום העצים למשימות מורכבות?

כדי לענות על השאלה, צריך להפריד בין שני השירותים הללו. למרות שמדובר בשירותים שניתנים על ידי אותו בעל מקצוע, ההשלכות של כל אחת מהם שונות לחלוטין.

כריתת עצים

נתחיל דווקא בפעולה המורכבת מכולן. רבים אינם מודעים לכך שבישראל חוקק חוק שאוסר על כריתת עצים. אם חשבתם שהחוק מתייחס לעצים שמצויים ביערות ובחורשות בלבד, צפויה לכם אכזבה (או שמחה – תלוי מאיזו זווית מסתכלים על כך). על פי החוק, חל איסור לכרות עצים בוגרים – אפילו כאלה שמצויים בחצר הפרטית שלכם ולא משנה אם אתם נטעתם אותם ואם מדובר בעץ נוי או פרי. אז מה בכל זאת עושים כאשר יש צורך לכרות עץ? חייבים לבקש היתר מהרשות המקומית. היתר כזה צריך להיות מלווה בתשלום אגרה ורק לאחר מכן ניתן יהיה לכרות את העץ וזה בתנאי שהבקשה שלכם התקבלה. מדובר בתהליך שעשוי להישמע מורכב אך לא תמיד כך המצב. במקרים שמעוניינים לכרות עץ, תמיד מומלץ לשאול את השאלה האם כריתת העץ באמת נחוצה. לעתים תוכלו לגלות שהעברת העץ ממקום למקום יכולה לשמר אותו ולהיטיב עם הגינה שלכם. מעבר לזאת, במקום לכרות עץ ולהיכנס לתהליכים מסובכים, ישנו פתרון שלטעמנו יכול לספק מענה אפילו טוב יותר במרבית המקרים – מדובר על האופציה של גיזום עצים אך כדי לבצע אותה באופן הטוב ביותר, יש כמה דברים אתם צריכים לדעת.

גיזום עצים – משימה למקצוענים

גיזום עצים נשמע משהו פשוט יותר מכריתת עצים ובפועל אתם עשויים לחשוב לבצע את המשימה בעצמכם. כל עוד מדובר בשיח או עץ נמוך, תוכלו לעשות זאת בהצלחה במידה שיש לכם כלים מתאימים וקבלתם הדרכה מקצועית אך אם מדובר בגיזום עצים בגובה או בעץ גדול יותר וככל שהגיזום יותר מקיף, תצטרכו לפנות לאיש מקצוע. גיזום מלווה בסיכון לכם ולסביבה ואפילו לעץ. גיזום שלא יתבצע באופן הנכון עשוי לגרום להתפתחות מחלות ולנזקים שונים שיאטו את קצב הצימוח של העץ ובמקרים חמורים יותר, יביאו לחיסולו. כל עוד מדובר בגיזום ולא בכריתה, אינכם צריכים להידרש לאישורים מיוחדים אך כדי שתוכלו לגזום את העץ בהצלחה, יש צורך לתת את הדעת על מספר דברים. ראשית, את העצים חייבים לגזום בעונה המתאימה כשלכל משפחת עצים יש בדרך כלל עונה אחרת שמתאימה לגיזום. שנית, את הגיזום חייבים לבצע באופן מקצועי. מדובר בפעולה שהיא שונה מחיתוך ענפים באופן אקראי. מדובר במקצוע שעל מנת לבצע אותו באופן הנכון – כזה שיהיה בטיחותי ושייטיב עם העץ, צריך לעבור קורס ייעודי לגיזום עצים שבו נלמדות הטכניקות הנכונות לגיזום עצים באופן בטוח. בהקשר זה חשוב לציין שגוזם עצים מקצועי צריך לקבל שתי הסמכות מרכזיות – האחת היא אישור של משרד העבודה לעבודות גבס והשני הוא אישור גוזם מקצועי שיודע כיצד לבצע את העבודה באופן הנכון.

מה עוד צריך לדעת לפני שגוזמים או כורתים עצים?

כאמור, מדובר בפעולה מורכבת שדורשת בעלי מקצוע שמתמחים בכך אך כדי להבטיח שבאמת בחרתם באדם רציני, וודאו שיש לו את הכלים המתאימים לביצוע העבודה כך שאם יש צורך לגזום או לכרות עצים גבוהים, יש ברשותו מנוף מתאים. מעבר לכך חשוב לוודא קיומו של ביטוח עבודה מלא. לבסוף, לאחר שהבנתם מהם הדרישות המקדימות, בצעו סקר שוק שבו תקבלו 3 הצעות מחיר מהן תוכלו לבחור את הצעת המחיר הכי משתלמת.