בניית שכונת "עיר היין" החדשה בצפון אשקלון דורשת אחריות ותכנון אסטרטגי רציני לגבי אשקלון כולה, בנוסף לביצוע המחלף הצפוני. ללא אלה השכונה החדשה והסכם הגג כולו יהיו אסון מוניציפלי.

איתי סהר - צילום: ראובן קפוצינסקי.
איתי סהר - צילום: ראובן קפוצינסקי.

כך הזהיר איתי סהר, המועמד לראשות עיריית אשקלון, במכתב ששלח היום לראש העירייה בפועל תומר גלאם, לאחר שגלאם פרסם בעמוד הפייסבוק שלו פוסט שבו דיווח על תחילת עבודות התשתית להקמת השכונה.

"פרויקט שכונת עיר היין כולל כ-11 אלף יחידות דיור וכ-35 אלף תושבים. זהו פרויקט עצום שישנה את העיר לדורות", אומר סהר, "הקמת השכונה תגדיל בצורה ניכרת את העומסים בכבישים, את הצורך במקומות עבודה, את הצורך במוסדות חינוך וציבור, ממתנ"סים ועד בתי כנסת שחסרים כבר כיום. ללא שינוי כיוון, בלי אסטרטגיה מקיפה, המצב הזה יחמיר בהרבה והסכם הגג כולו יכול להפוך לאסון מוניציפלי עבור אשקלון. העובדה שטרם נפתחה היציאה הצפונית החדשה היא נקודה אחת מני רבות שמעידה על בעיה כללית".

לתכנית עיר היין שהוגשה בימי שמעוני באוקטובר 2015 הוגשו התנגדויות רבות, בין המתנגדים היה גם משרד התחבורה שכתב, בין היתר: "התכנית כפי שהוגשה אינה נותנת פתרונות תחבורתיים לבעיות התחבורה הנגרמות עקב הבינוי... ללא שירותי תחבורה טובים התכנית לא תמשוך קהל אזורי וארצי ותפגע בעיר אשקלון במקום לפתחה... נראה שע"פ התכנית היציאה מהשכונה תהיה רק דרך מערכת הביוב כי כנראה לא יהיו כבישים". גם מתכנן הועדה כתב כי "ניכר כי התכנית אינה מנצלת באופן מיטבי את השטח בו היא חלה".

אלא שמאז הגשת התכנית ועד היום הטיפול נעשה ללא רצף שלטוני וללא רצף מקצועי וכשהדרג המקצועי נתון תחת טלטלות קשות שספגה העירייה בתקופה של פחות משלוש שנים: מעצרים, כתבי אישום חמורים, לא פחות משני מהנדסי עיר שונים ושלושה ראשי עיר וממלאי מקום שונים, אדריכל עיר שהספיקו בתקופה זו לשלול את סמכויותיו ואז להחזירן שוב, מצב כלכלי לא ברור ועוד.

בהקשר זה כותב סהר: "קל לרוץ ולבנות, אלא שדווקא כאן אשקלון חייבת אחריות ותכנון אסטרטגי, רציני וכולל לגבי העיר כולה. איך תראה השכונה ואיך תראה אשקלון? היכן יעבדו תושבי השכונה החדשה? מה עם עבודות המחלף הצפוני? מה היקף השירותים שיינתנו, מחינוך ועד מבני ציבור ואיך אנחנו התושבים נקבל שירותים מעירייה שכבר כעת מתקשה לענות על צרכי התושבים?"

"החשש הוא שהתשובות נמצאות בשטח, במציאות שהעיר כבר סובלת ממנה מספיק: המציאות מחדלי התכנון בברנע; של שכונת אגמים שם העירייה לא מצליחה לספק שירותים מחינוך דרך בתי-כנסת ועד למדרכות, לאחר ביצוע של רק כחצי מהיחידות המתוכננות; בברנע ב' ו-ג' ובשכונת מגדל המים שם תושבים מנהלים מאבקים של שנים כדי לקבל תאורת רחוב ומדרכות – פיתוח בסיסי, שעליו שילמו מכספם(!); שלא להזכיר את ההזנחה בשכונות הוותיקות או אפילו את השוק העירוני שנבנה באשקלון כבר למעלה מ-15 שנה בעלויות בתי סבירות".

"אם כך תראה גם השכונה החדשה הנזק יהיה גדול פי כמה. אם העירייה לא מצליחה לבצע פיתוח בשכונת מגדל המים הקטנה, מי יכול להבטיח פיתוח סביב אחת-עשר אלף יחידות הדיור בעיר היין?"  

"הסכם הגג הוא לא הסכם רע, אבל הוא מחייב את העירייה לשיקול דעת, לביצוע אחראי ולראיה כוללת לעשרות שנים קדימה. בלי זה, השכונה החדשה תהיה אסון מוניציפאלי וכך גם הסכם הגג כולו. זוהי ריצה לא אחראית שעשויה לגרום לנזקים ארוכי טווח לאשקלון ולבזבוז מיותר של כספי ציבור", כתב סהר לגלאם. אני קורא לך לעצור את העבודות לפחות עד להכרעה בבחירות הקרובות. ראוי ונכון שתכנית כזו תיבחן מחדש, תאושר ולאחר מכן תובל בידי מי שיקבל את אמון הציבור בקלפי וזהו גם עניין של לקיחת אחריות ציבורית. תכנית עיר היין עושה שימוש בעתודות קרקע משמעותיות. ייתכן מאוד שראש העיר הבא ימצא לנכון להוביל התאמות בתכנית. אם כך יהיה, יהיה צורך לבצע מחדש עבודות תוך בזבוז מיותר של כספי ציבור. בנוסף, המתנה תאפשר מעקב והתקדמות בביצוע עבודות המחלף הצפוני והיא מוצדקת גם מסיבה זו. עדיף לעצור את ריצת האמוק הזו לפני שיהיה מאוחר".