לצה"ל ישנו תפקיד חשוב ומרכזי בעם ישראל, ורבים מאזרחי המדינה רואים בבוגריו הבכירים, כאנשים הבשלים ביותר להנהיג את המדינה, ותמיד מתוך ראיית יכולותיהם הביטחוניות.

 ייתכן שתפיסה זו יושבת בבסיס ההנחה כי קצינים בכירים המשתחררים מצה"ל ומשתלבים במגזר הפרטי, מבססים את מודל הניהול שלהם על עקרונות צבאיים ועל שיטות עבודה צבאיות, מה שעלול להרתיע רבים. עם התפיסה הזו התמודד אילן אבישי במשך שנות שירותו הראשונות בחברת התעופה אל על, בה שימש כמנהל אגף שירות אוויר, לאחר שהשתחרר משירותו הצבאי כאלוף משנה בחיל האוויר.

מי שמכיר את אבישי ביום יום, יודע לומר באופן וודאי ומוחלט כי אין שום דמיון בין מודל הניהול של אבישי בחברת אל על ובין מודל צבאי המבוסס על מעמדות ופקודות, אך בהחלט ניתן לזהות את טביעות האצבע של העקרונות הצבאיים החשובים כמו ערך המשימה, לא משאירים חייל פצוע בשטח, אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד וכמובן מצוינות, שבמסגרת הצבאית יכולה לעשות את ההבדל בין חיים ומוות.

ניהול צבאי יכול להתאים למקומות מסויימים

הרתיעה מהאפשרות של ניהול צבאי, כפי שמסביר זאת אילן אבישי, נובעת בעיקר מהחוויה וההיכרות האישית של כל אחד מאיתנו עם הצבא. רבים מייחסים את הביטוי ניהול צבאי, לחוויה של פקודות, ביטול העצמי למען הכלל והמשימה, חובה שמנוגדת לרצון וכן הלאה.

יחד עם זאת, בפועל, ניהול צבאי הוא ניהול המבוסס על ערכי הצבא, שחלקם ייחודיים לצה"ל וחלקם נכונים לגבי כל צבא מסודר בעולם. לערך של לא משאירים חייל מאחור ישנה משמעות רבה גם בניהול חברה במגזר הפרטי, ערך שבא לידי ביטוי בסיוע לעובדים חלשים, בהתגייסות של כלל העובדים לטובת עובד נזקק, בלחימה של המנהל על כל אחד ואחד מעובדיו.

לערך של השלמת המשימה ישנה בהחלט משמעות יוצאת דופן גם במגזר הפרטי, ועל אף שלא מדובר במשימה של חיים ומוות במובן הפשוט של המילה, חלק ניכר מן המשימות שעליהן אחראי המנהל הפרטי, יכולות להיות בעלות השלכות על חייו ומותו של הארגון כפי שקיבל אותו המנהל לידיו.

בעלי מניות יודעים להעריך את הניהול הצבאי

אם תבחנו את פני השטח, תגלו שאלוף משנה בדימוס אילן אבישי הוא לא לבד. רבים מהקצינים הבכירים שמשתחררים מצה"ל, מוצאים לעצמם עמדת ניהול בכירה בחברות מובילות במשק הישראלי, מרביתם בחברות ציבוריות מובילות. בעלי המניות עושים חישוב פשוט: אם האדם יודע לנהל גדוד, חטיבה או אוגדה, הוא לבטח מועמד מצוין לניהול חברה עסקית. אין זה אומר בהכרח שכל קצין בכיר יתאים למשימה זו, אך בהחלט מדובר בפוטנציאל רב, שלמועמדים רבים פשוט אין.

בעלי מניות גם מאוד מתחברים ליושרה, לנאמנות, למצוינות ולחתירה למטרה, אליהן מחויב כל קצין בכיר בצה"ל ועל פיהן הוא מחונך לאורך כל שנות שירותו הצבאי, ובמרבית המקרים מדובר על שנים ארוכות מאוד.

מעת לעת, אפשר לשמוע על כשלון צורם כי שום דבר בחיים לא עובד לפי נוסחאות מתמטיות, אבל ללא כל ספק, בעל מניות שמחפש גורם מקצועי וסמכותי לניהול חברה פרטית או ציבורית, גדולה ככל שתהיה, יכול להעריך כל מועמד המגיע אליו מהעמדות הבכירות של צה"ל.

אילן אבישי הוא דוגמא חיה של קצין בכיר, אל"מ בחיל האוויר, שמצא את מקומו בעמדת ניהול בכירה של אחת החברות המובילות בישראל, אל על. ואכן, במהלך שנות שירותו באל על, הצליח אבישי להוביל שורה של מהלכים ופרויקטים שקודמיו פשוט לא הצליחו לקדם או אפילו ליזום

 קישורים שימושיים:

אילן אבישי בפייסבוק

אילן אבישי בטוויטר

ערוץ היוטיוב של אילן אבישי

הבלוג של אילן אבישי בסלונה