לאורך השנים העולם נע קדימה, אך בכול הנוגע למעמד הנשים במעגל העבודה, הוא נע בקצב איטי במיוחד. עם זאת, כבר אין להתעלם מההישגים האחרונים שנשקפים בתחום, ולו כי בחינה מקיפה מעלה שלא מעט תחומים שנחשבו לאורך שנים כ"גבריים", כיום יותר ויותר מפנים מקום גם לנשים, כך שכבר אין זה מוזר לראות בנישת ההייטק ובמשרדי הפרסום נשים, וכבר אין זה יוצא דופן למצוא נהגות אוטובוסים, מדעניות, מרצות, שופטות, מנתחות וכדומה, ועל כן כיום נשים שייגשו ללמוד מקצועות שנחשבים "גבריים" , ימצאו לא רק חברים, אלא גם חברות לספסל הלימודים.

כלים
כוח נשי - מגמת עלייה של נשים בעולם התעסוקה
כוח נשי - מגמת עלייה של נשים בעולם התעסוקה

הבדלים שהולכים ונעלמים

האם תמה ההתייחסות המיוחדת לנשים במעגל העבודה? ובכן עדיין קיימים הבדלים. שנדגים? האישה עדיין נחשבת "כמפרנסת שנייה", נשים עדיין עובדות בממוצע כ36 שעות בשבוע (לעומת הגברים שעובדים כעשר שעות יותר), הרבה פעמים שכרה של אישה יותר נמוך משכרו של גבר (באותה הנישה) וכדומה. עם זאת, נתוני לימודי תואר ראשוןB.A מראים שכיום נשים הרבה יותר נוכחות מבעבר ואף מהוות יותר מסך הסטודנטים. כך למשל הנתונים מראים שהנשים מהוות כ54.5% מסך האנשים שזכאים לקבל תואר ראשון, כאשר הן מהוות כ52% מסך הסטודנטים למשפטים, כ44% מסך הסטודנטים בפקולטות למדעי הטבע והמתמטיקה וכ49% מסך הסטודנטים לרפואה. בנוסף, ההשתלבות של הנשים במקצועות החופשיים, קרי ניהול והיי טק, זינקה גם היא בעשור האחרון, ואף פי יותר משניים, משמע ללא ספק חל פה שינוי.

חקיקה פמיניסטית

לאורך השנים הייתה נהוגה חקיקה שכביכול הגנה על הנשים בשוק העבודה, אך בפועל אותה חקיקה רק הפלתה והעמידה מול הנשים שורת מכשולים. עם זאת, אט אט המגמה שונתה, כך שב1993תוקן החוק שמתייחס לחברות ממשלתיות, משמע מאז הנשים קיבלו ייצוג הולם בדירקטוריונים. כמו כן, ב1996 השכר של עובד ועובדת הושווה, עובדה שהעלימה פערי הכנסה מגדריים והניעה נשים לבחור במגוון מקצועות שבין היתר דורשים יותר התחייבות, כך שבהדרגה נעלמו המחסומים ויותר נשים החלו תופסות תפקידים מרכזיים במגוון מקצועות שעד לפני כמה שנים נחשבו בעיקר גבריים.

בעוד שני עשורים מהיום

לבסוף נציין שלצד הדרך הארוכה שנעשתה ולמרות שינוי התמונה, עדיין עוד יש כברת דרך לעבור, וזאת כי עדיין אמא לילדים מתקשה ליישר קו במקצוע של גברים, ולו מבחינת זמינות ושעות עבודה. אי לכך חשוב לחזק נשים להיות עצמאיות, לקדם יום לימודים ממלכתי ארוך ולאכוף באופן מסודר את חוק השוואת השכר. כמו כן, ללא ספק קיים הבדל בין גבר לאישה במגוון מישורים (מנטלי ופיזי), אך ממש כשם שכיום גם הגבר יכול לקחת חופשת לידה, כך גם אישה יכולה לאייש מגוון תפקידים ולא פעם טוב יותר, ולו כי ההבדל המגדרי משחק לטובתה, ופה נוסיף שדווקא אותו פער היסטורי הוא זה שדוחף לא מעט נשים להוכיח את עצמן ולהגיע רחוק יותר, ועל כן מעניין לבחון לאן תעסוקת הנשים תגיע בעוד שני עשורים מהיום.