הורים לילד עם נכות כלשהי, עשויים לקבל סיוע משמעותי מהמוסד לביטוח לאומי, בדמות "גמלת ילד נכה". מהם הקריטריונים שמאפשרים זאת?

כלים
אבנר הייזלר גמלת נכות
אבנר הייזלר גמלת נכות

הגיל


מבחינת גיל, יש מקרים בהם הזכאות מתאפשרת כבר מהלידה, בהם תסמונת דאון וליקויי שמיעה. בשאר המקרים, מדובר בגילאי 91 יום עד 18 שנה ושלושה חודשים.

התנועתיות


מוגבלות בתנועה אופיינית, לגילאי 91 ימים עד 3 שנים. הכוונה לתנועות אופייניות לאותו גיל, של ראש, גפיים וגו.

הסיוע הדרוש


גורם מרכזי לקביעת הזכאות, הוא אופי ומידת הסיוע שהילד זקוק לו, ולכן שאלנו את אבנר הייזלר בנושא, ולו כדי שיוכל לשפוך אור ולסייע להבין את התחום לעומקו. ובכן, זה יכול להיות סיוע מיוחד שדרוש בפעולות יומיות רגילות, לגבי אוכל או לבוש - רלוונטי במקרה של גילאי 3 שנים עד 18 שנים ו-3 חודשים. זה יכול להיות גם צורך בהשגחה, מסיבות רפואיות שדורשות התערבות דחופה או כאשר הילד עלול במיוחד להיפגע - למשל ילד עם מוגבלות שכלית (רלבנטי מגיל 91 ימים עד 18 שנים ו-3 חודשים). במקרה כזה, משמעותית גם היקף ההשגחה הדרושה - חלקית או מלאה. כמובן, אם הסיוע הדרוש הוא עזרה מתמידה, בכל התפקוד היומי, זכאים גם אז לגמלה.

ליקויים מיוחדים


ישנה שורת ליקויים מיוחדים שעשויים לזכות בגמלת ילד נכה ובהם אוטיזם, תסמונת דאון, פסיכוזה, לקות ראיה וירידה בשמיעה וכן היעדר מוחלט של יכולת לתקשר מילולית.

לגבי ילדים עיוורים, בעלי לקויות ראייה שונות או כאלה שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, ישנם תהליכים מיוחדים נוספים בנושא זכאות לגמלה.

טיפול ואשפוז


גם ילדים שמקבלים טיפולים רפואיים מיוחדים או טיפולים קבועים בבית חולים, זכאים לגמלה מסוג זה. במצב של זכאות לגמלה וגם אשפוז בבית חולים, זכאים לגמלה לפחות למשך שנה מיום האשפוז.

עוד דרישות משנה שנדרשות


בנוסף לדרישות ראשיות אלה, ישנן עוד כמה דרישות, מנהלתיות בעיקרן, בהן תלויה קבלת גמלת ילד נכה. בין השאר, על ההורה להיות תושב ישראל והילד אמור להיות בארץ ולא לשהות אצל משפחת אומנה. כמו כן, אם תרצו לדעת עוד על קצבת נכות, אבנר הייזלר יוכל להרחיב בנושא, ולו באמצעות ייעוץ אישי.

נקודות חשובות נוספות


קביעת הזכאות לקבלת גמלת ילד נכה, עשויה לעבור דרך וועדה רפואית, מספר לנו אבנר הייזלר, מי שעובד בתחום לא מעט זמן. עוד נציין, כי החלטת הוועדה איננה סוף פסוק וניתן לערער עליה. גם במקרים של זכאות זמנית שהגיעה לקיצה, בדיקה של וועדה רפואית עשויה להידרש שוב. זכאות עשויה להינתן באופן קבוע או זמנית. גובה הגמלה נקבע בעיקר לפי שני גורמים. הראשון, הוא אופי ה"לקות". כאשר מדובר בריבוי לקויות, הולכים לפי זו שמזכה בסכום הסיוע הגדול ביותר. הגורם השני, הוא הערכת מידת תלות הילד בזולת.

לסיכום


מצב בו מטפלים בילד בעל נכות כלשהי, עשוי להביא משפחה קרוב לגבול האמצעים שעומדים לרשותה, כספיים ונוספים. גמלת ילד נכה עשויה להקל מאוד על התמודדות חשובה זו. לכן מומלץ להכיר את פרטי הפרטים הנוגעים למצב הספציפי בו מדובר ואת המידע העדכני ביותר בנושא זה.