בעוד שבעבר היינו נדרשים לנתץ את קירות הבית ללא אבחנה וזאת כדי לאתר מקורות נזילה בצנרת, הרי שכיום ישנו ציוד טכנולוגי מתקדם ופשוט לתפעול, המקל עלינו באיתור ממוקד של מקור הנזילה ובביצוע תיקון מהיר וזול. עם זאת, רבים תוהים לגבי מושג נוסף שעולה כאשר מחפשים אחר מאתר נזילות והוא תחום איתור התשתיות. על פניו, מדובר בשני נושאים זהים לחלוטין, פשוט בנוסחים משתנים. האמנם זה כך? ובכן, התשובה היא מעט יותר מורכבת.

כלים

 

איתור נזילות

כאשר מחפשים אחר מאתר נזילות, הרי שמדובר בתחום העוסק בצנרת בתים פרטיים, דירות ומרכזים מסחריים.

צנרת זו מתאפיינת בכך שהיא ממוקמת מאחורי קירות המבנה וברצפתו. מאתר הנזילות עושה שימוש במצלמה טרמית פשוטה אשר מאפשרת לזהות מוקדי קור קיצוניים אל מול יתר מוקדי החום, ובכך להצביע על אזור בו ישנה זרימת מים שאיננה תקינה.

איתור נזילות בבית יכול להתבצע על-ידי כל איש מקצוע שבידיו ההכשרה הנדרשת והמכשור המתבקש. מאתרי נזילות ביתיות יכולים להיות אינסטלטורים או לחילופין אנשי מקצוע שקיבלו הכשרה ייחודית.

איתור תשתיות

מנגד ישנו תחום שעונה על השם איתור ומיפוי תשתיות, ועל אף שהוא נשמע זהה לקודמו, הרי שההבדלים ניכרים כבר מן הרגע הראשון.

איתור תשתיות דורש מכשור טכנולוגי מתקדם. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהתשתית איננה עוד צנרת שחבויה מאחורי קיר, כי אם צנרת מאסיבית שחבויה במעמקי האדמה. אם נשים לרגע בצד את העובדה שצנרת זו מוכרחה להיות תקינה לצורך קיום אורח חיים תקין עבור מבנים רבים, הרי שניתוץ אספלט או מדרכה במיקום לא מדויק, עלול להוביל להוצאות מיותרות של הון עתק.

כדי שלא לשנע כלים הנדסיים כבדים שלא לצורך או להרוס אזורים ציבוריים שאינם מדויקים, על מאתר התשתיות להשתמש בציוד טכנולוגי מתקדם לרבות:

מכ"ם אקוסטי – בדומה לציוד המשמש ספינות, כך מכ"ם שכזה משדר אותות אקוסטיים המסייעים בזיהוי הצנרת ובמיפויה הראשוני.

הזרמת גז – גז שאיננו רעיל או דליק, מוזרם אל עבר הצנרת ובכך מאפשר לזהות את האזורים בהם מתקיימת דליפה.

הרבה מעבר לתשתית המים

פעולה נוספת בה נדרשים מאתרי תשתיות היא למיפוין עבור אתרי בניה. בעוד שמאתר נזילות מתמקד בצנרת המים בלבד, הרי שמאתרי תשתיות נדרשים גם למיפוי תשתיות טלפון וגז.

כך למעשה, מאתרי תשתיות פועלים לא אחת בתור העיניים של קבלנים ויזמים ומאפשרים חיבור מדויק אל עבר תשתית ציבורית קיימת. מאתרי תשתיות מעורבים בפרויקטים הנדסיים מורכבים הכוללים ניהול צוותים, שינוע כלים הנדסיים כבדים והתנהלות שוטפת אל מול רשויות מוניציפליות, קבלנים, מפעלים ותעשיות.