כולנו מפחדים מרעידות אדמה. זה משהו שאין לנו יכולת לשלוט אליו, זה מגיע פתאום וזה קטלני מאוד. מה הסיכוי שתהיה רעידת אדמה קטלנית בישראל? התשובה היא 100 אחוז. ההיסטוריה אומרת שכמעט כל מאה שנה יש פה רעידת אדמה קטלנית, כשהאחרונה הייתה בשנת 1927 ולפניה בשנת 1837. בשנים האחרונות נעשים מאמצים להכין את המדינה לרעידת אדמה, למשל תמ"א 38, אבל אנחנו מאוד רחוקים מלהיות מוכנים.

כלים

 

מהי רעידת אדמה?

כדור הארץ שלנו בנוי מלוחות טקטוניים שמרכיבים את כרום כדור הארץ. רעידת אדמה מתרחשת כאשר הלחץ העצום שיוצר כרום כדור כארץ מנסה לצאת. המקומות שבהם יש ללחץ אפשרות לצאת הם בתפר של הלוחות הטקטוניים, ששם הלחץ יוצא ומרעיד את הלוח ואת מה שיש עליו, שזה אנחנו.

רעידת אדמה לעתים מייצרת גלי צונאמי כאשר מוקד הרעש הוא באמצע האוקיינוס או שצלעי הרים נופלים למים. איך קורה צונאמי? קחו כוס מים, תנערו אותה קצת ותראו שהמים זזים. אותו העיקרון חל גם באת תזוזת המים ברעידת אדמה, אלא שזה בעוצמות אדירות הרבה יותר אדירות שעלולות לגרום להרס רב.

את רעידות האדמה מודדים בסולם ריכטר. הסולם נמדד בסכלות לפי כפולות של 10, קרי רעידת אדמה בעוצמה של 5 בסולם ריכטר חזקה פי 10 מרעידה בעוצמה של 4 בסולם ריכטר. הסכלה של סולם ריכטר היא מרעידות אדמה של פחות מ-2 בסולם ריכטר, שהן לא מורגשות, ועד ל-10 בסולם ריכטר, שזאת רעידת אדמה אדירה שלא היה תיאור שלה עדיין בעולם. הרעידה החזקה ביותר שתועדה הייתה בצ'ילה בשנת 1960 והיא הייתה בעוצמה של 9.5 בסולם ריכטר.

על אף כל הניסיונות שנעשו לחזות רעידות אדמה, עדיין ההתרעות הן של עד עשרות שניות לפני הרעידה, כאשר פעמים רבות גם זה לא אמין. מי שיודעים הכי טוב מתי יש רעידת אדמה הם בעלי החיים, שמתחילים להשתגע לפני הרעידה.

מה עושים בזמן רעידת אדמה

הסכנה הכי גדולה ברעידת אדמה היא קריסה של המבנה עליכם. לכן, חשוב לצאת כמה שיותר מהר מהמבנה שאתם נמצאים בו ולהתרחק למקום פתוח. לא לרדת בשום פנים ואופן במעלית, זה יכול להיגמר באסון. אל תמהרו להיכנס למבנה בחזרה. הרבה פעמים יש לרעידת אדמה רעידות משנה ואלה לעתים מפילות את המבנים שנסדקו ברעידה הראשונה.

אם אתם לא יכולים לצאת מהמבנה. תכנסו לממ"ד או לחדר המדרגות. אם אתם לא יכולים לצאת מהמבנה או להיכנס לממ"ד. מומלץ מאוד להיכנס מתחת לשולחן כדי שלא תחטפו בראש דברים שייפלו מהתקרה. אם אתם בים, תתרחקו מהמים למקום גבוה מחשש לצונאמי. מומלץ להתעדכן בהנחיות הבטיחות בפני רעידות אדמה ובהנחיות פיקוד העורף.

מה עוד חשוב ברעידת אדמה.

חשוב מאוד לרכוש פוליסת ביטוח דירה שלכם למקרים של רעידת אדמה. חבל שתאבדו את כל הרכוש שלכם ולא תקבלו שום פיצוי שיאפשר לכם לשקם את מה שנהרס.

ביטוח רעידת אדמה מכסה אתכם בנזקים למבנה דירתכם או תכולתכם. סכום הביטוח לכיסוי נקבע לפי שווי דירתכם וגודלה. לעניין כיסוי החפצים ודברי הערך בדירתכם, מומלץ להזמין סוקר מטעם חברת הביטוח על מנת להעריך את תכולת הבית בצורה נכונה ולקבל כיסוי מקסימלי.

החיים שלכם ושל המשפחה שלכם הכי חשובים. חבל שתאבדו אותם בניסיון להציל את הרכוש שלכם.