כל יהודי מאמין המעוניין לטפס בשלבי האמונה, שואף לחזק בהתמדה את האמונה שלו ולהגיע למצב של איחוד חווייתי ותודעתי עם האלוהות ועם הנצח. עם זאת, רבים, בין אם מאמינים ובין אם כאלה שהגיעו מעולם המחקר המדעי, אינם יודעים או אינם מוצאים את הדרך להגיע לרמה גבוהה של התעלות אשר רק היא יכולה לסייע בתהליך ההתחזקות באמונה ובתהליך הזיכוך שיאפשר בסיכומו של עניין להגיע לאיחוד החווייתי הנדרש. מהי הדרך הנכונה להתחזקות על פי תורת הסוד? מהם הדברים הנדרשים בשלבים הראשונים על מנת להתחיל ללכת בדרך הזאת? בשורות הבאות נעסוק בדרך הנכונה להתחזקות על פי הסוד ובחשיבות של לימוד התורה בדרך.

כלים

 

הדרך הנכונה להתחזקות לפי הסוד

הדרך הנכונה להתחזקות על פי תורת הסוד, קושרת בקשר בל יינתק בין המוכנות הנפשית והפיזית של המתחזק לבין האפשרות שלו לעלות בשלבים השונים או בספרות השונות בדרך לאיחוד החווייתי עם האלוהות, כנזכר לעיל בסעיף הקודם. בתחילת הדרך, עוד לפני פתיחת תהליך ההתחזקות, על המבקש להתחזק ללמוד ולהכיר את התורה מפי חכמים. שיעורי הבבא סאלי זיע"א והסיפורים עליו הם שלב חשוב בדרך להבנת הקדושה ולהבנה כללית. הבבא סאלי בפשטות האופיינית שלו, ביחד עם החכמה הרבה שהייתה ועודנה צפונה במעשים שלו, בברכות ובאמירות שלו, הנחה רבים אל דרך הלימוד והאמונה. המסורת אומרת שרק כאשר אדם מוכן לכך, הסוד מתגלה אליו. עובדה היא שרבנים גדולים לא גילו את הסוד, אלא כשהיו הם עצמם מוכנים לכך או שנמצאו במקום שבו הם היו במוכנות הטובה ביותר לקבל את תורת הסוד. לפי דברי הרב קוק, האיש שמגלה את הסוגד צריך להיות טהור, שסה השלב הראשון בדרך להארה. הארי לא גילה את תורת הסוד אלא כשהיה בארץ ישראל, משמע היה מוכן לכך.

השלבים הראשונים בדרך להתחזקות

כאמור לעיל, על מנת שאדם יגלה את הסוד, לא כל שכן יתחזק על פי תורת הסוד הזאת, הוא אמור להיות מוכן לה באופן הטוב ביותר. אחד הדברים שחשוב להקפיד עליהם ולשמור עליהם מכל משמר הוא שמירה על הצניעות. שמירת העיניים והמחשבה מונעת מהמאמין היתקלות במצבים בעייתיים ובלתי אפשריים, אשר עלולים לבלבל את המחשבה שלו ולהסיט אותו מהדרך הנכונה להתחזקות. לימוד תורה באמצעות שיעורי הרב בניהו שמואלי ובכלל, תורמים את שלהם לחיזוק האמונה.

בהמשך הדרך, מתחיל המאמין לטפס בספרות השונות בדרך לאיחוד החווייתי כפי שהוזכר בתחילת המאמר. על פי הקבלה התיאוסופיות, זה השלב שבו מתחיל המאמין בלימוד המהות והמשמעות של האלוהות, באשר בשלב הזה הוא מתחיל לטפס בספירות השונות. ישנן עשרה שלבים שאותם צריך המאמין לעבור עד שמגיע לשלב הסופי, שהוא האיחוד החווייתי. על מנת להתקדם בשלבים השונים, על המאמין להכיר את המרכיבים של תורת הקבלה. ולהבין את המרכיב החשוב שבה שהוא האלוהות, שבה האל הוא התגלמות הטוב המוחלט. בשלב הבא לומד המאמין להכיר את הספרות השונות של האין סוף, שבה מתגלה דמות האל המופשטת והמשוכללת.הספירות השונות הן כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד והספירה האחרונה היא ספירת המלכות. כל אחת מהספירות הללו עומדת בפני עצמה והמאמין חייב להיות מוכן בשלמות למעבר בין כל אחת מהספירות השונות לספירה הבאה. ההתחזקות על פי הסוג איננה פשוטה ואדם איננו יכול להגיע לרמה של שלמות מבלי לצבור את הידע וההבנה הנדרשים לו, באמצעות שיערי תורה המעניקים לו את הידע הנדרש שאמור להיות נדבך חשוב בדרך להצלחה.