סוכרת נחשבלת למחלה כרונית אשר מצריכה ניטור וטיפול יומיומי. נוסף על כך, חולי סוכרת רבים עשויים לסבול משורה ארוכה של סיבוכים שונים, בעיקר אחרי התמודדות ארוכת שנים עם המחלה.

 

יחד עם זאת, לא כל חולה סוכרת יסבול מאותם סיבוכים, ויש שיצליחו לשמור על איזון לאורך זמן, ולהמנע מגזירת גורל זו. מה הם הסיבוכים האפשריים שחולי הסוכרת יכולים לסבול מהם, ומה הן הדרכים להמנע מכך? כל התשובות מובאות לכם כאן.

מה הם הסיבוכים האפשריים אצל חולי סוכרת?

ישנה שורה ארוכה של סיבוכים אשר יכולים להתעורר בעקבות רמות סוכר גבוהות בדם לאורך זמן:

*בעיות בעיניים: סוכר גבוה שאינו מנותר לאורך זמן עשוי לפגום בכלי הדם הקטנים שמצויים ברשתית העין. תופעה זו מכונה רטינופתיה, כאשר במקרה הפחות חמור היא גורם להתדרדרות בראיה, ובמקרים חמורים יותר עשויה לגרום גם לעיוורון. סוכר גבוה בדם עשוי לגרום לשינויים בריכוז הנוזלים בעדשת העין, כאשר התוצאה היא טשטוש בראייה. מצב מתמשך של ריבוי נוזלים עשוי לגרום לדליפת נוזלים מכלי הדם החוצה, לדימומים, לסתימה של כלי הדם ולאובדן הראייה.
*בעיות בגפיים: כולנו חווים פציעות בגפיים לא מעט פעמים במהלך החיים. אולם לחולי סוכרת כל פציעה כזו עשויה להיות מסוכנת מאוד, ואף להוביל לקטיעה. הרס של עצבים קטנים לאורך השנים בשילוב עם פציעות שמחלימות באיטיות כתוצאה ממחלה של כלי הדם ההיקפיים, עשוי לגרום לפציעה להסתבך מאוד בקלות. חוסר התחושה בכף הרגל יכול גם לגרום לחוסר תשומת לב לפציעה, מה שהופך אותה למסוכנת יותר ולמועדת לסיבוכים.
*מחלות לב: סוכרת מעלה משמעותית את הסיכון לחלות במחלות לב שונות, ומגבירה את הסיכון להתקפי לב ולשבץ מוחי.  
*נוירפתיה סוכרתית
: סוכרת שאינה מאוזנת עשויה לגרום לפגיעה בעצבים אשר מאופיינת לרוב בכאב שורף ממקור עצבי, עקצוץ, הירדמות, או חולשה. במקרים חמורים יותר ישנו גם עיכוב ברפלקסים ואובדן תנועתיות בגפיים.
*השמנת יתר: סוכרת והשמנת יתר הן שתי תופעות אשר מזינות זו את זו. השמנה מהווה גורם משמעותי להתפתחות של סוכרת מסוג 2, אך גם סוכרת עשיה לעלות את הסיכוי להשמנה. הסיבה העיקרית נעוצה בעיקר בטיפול התרופתי ובאינסולין אשר חולי הסוכרת צורכים על בסיס קבוע.
*חמצת קטוטית: חמצת מסוג AKD עשויה להתפתח כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות מן הרגיל בצורה חריגה, כאשר כאן מדובר בסיבוך שעשוי להיות מיידי, ולא מתפתח לאורך זמן. חמצת מופיעה בעיקר בסוכרת מסוג 1, כאשר מדובר במצב חירום של ממש אשר מצריך טיפול מיידי בנוזלים ואינסולין, וניטור רפואי קפדני עד אשר הסכנה חולפת.

כיצד ניתן למנוע סיבוכים שעתידים לבוא?

כאמור, לא כל חולה סוכרת עתיד ללקות בסיבוכים. חולי סוכרת אשר שומרים על איזון מלא באמצעות הקפדה על פעילות גופנית קבועה, תזונה נכונה דלה בפחמימות וסוכרים ושימוש באמצעים טכנולוגיים לניטור רמות הסוכר בדם, יפחיתו משמעותית את הסיכוי לפתח סיבוכים בעקבות המחלה הכרונית ממנה הם סובלים.