יותר ויותר אנשים מעוניינים לשפץ בעצמם דברים בבית, לצבוע פריטים ישנים מעץ, לשדרג ולהשמיש רהיטים במקום לקנות חדש. כיום ניתן למצוא בשווקים היצע מגוון של צבעים שמיועדים לעץ ויכולים להפוך כל רהיט או פריט עץ למודרני, מקורי ונחשק. לא משנה באיזה סוג צבע עץ תבקשו לצבוע את השולחן, הכיסא או השידה, הדגש צריך להיות בעיקר בבחירה נכונה של הצבע, חשוב שיהיה איכותי ויעניק מראה מרשים שישמר לאורך זמן ויתאים לתנאים בו יימצא.

כלים

 

סוגי עץ נבדלים בטקסטורה שלהם ובאחידות של הצבע על גבי הפריט. בנוסף, כל צבע מתאים לסגנון עבודה שונה, הן בסוג שלו והן בתוצאה שהוא מספק כמו שקיפות, אטימות,ברק ועוד. במאמר זה נרחיב על הסוגים העיקריים שקיימים בצבעי עץ.

צבע אטום לעץ על בסיס מים -  מדובר בצבע לעץ מאחר והוא נחשב לצבע חזק שמספק אטימות מרבית לעץ. צבע מבוקש זה, עמיד ביותר, עשיר ונותן גוון אטום לעץ. מתאים לכל סוג עץ מוגן מלחות ומקרינת - UV חזקה. צבע זה אידיאלי ליישום על רהיטים שונים שנמצאים בחוץ וחשופים לשמש ולגשם והוא יתאים גם לריהוט שנמצא בפנים החלל. מומלץ לצבוע באמצעותו לוחות עץ לדק או פרגולה מעץ, דלתות, משקוף או חלון וכדומה. נציין עוד כי צבע עץ אטום הוא מחוסר ריח והוא מספק שכבה ישרה ואחידה שמכסה את כל הצבע הטבעי של העץ.

צבע חצי שקוף - צבע לעץ חצי שקוף, על בסיס אמולסיה, תערובת של שמן ומים. סוג צבע זה חודר עמוק לתוך סיבי העץ וכך למעשה מספק לעץ שכבת הגנה מנזקי מזג אוויר, מרטיבות ומקרני השמש.  צבע זה עמיד במיוחד בפני קילוף או סדקים. הוא מיועד לצביעת רהיטים ואלמנטים בהם נרצה לחשוף את מרקם העץ ולעטוף בגוון שקוף. צבע זה נהדר לצביעת ריהוט שמיועד לגינה, לדקים, גדר ועוד.

צבע שמן חודרני – צבע שמן שחודר עמוק לתוך העץ בצבע שקוף או מגוון. צבע זה מגן על העץ מפני לחות וקרינה של UV. צבע שמתאים לחלל חצר וגינה, מתאים לדק, פרגולה וריהוט.

צבע שמן שקוף – צבע שמן שחודר עמוק לתוך סיבי העץ, מגן עליו מפני לחות וקרינה וכמו כן, מונע היווצרות של טחב ועובש. מתאים לכל סוג של עץ בפנים החלל ובחוץ.

צבע לזור – צבע שמיועד לעץ על בסיס טרפנטין. הוא מגיע במספר גוונים והייחוד שלו שהוא מספק גימור מרהיב של מט. צבע זה מגן על הפריט מפני לחות וקרינה, מתאים לשימוש בפנים חלל הבית ובחוץ לצביעה של פרגולה, דק מעץ וריהוט גינה.

צבע עץ לכה שקוף -  מדובר בצבע אקרילי שיש לו עמידות גבוהה מול כל סוג של לחות ולכן הוא אידיאלי באזורים רוויי לחות ומים כמו בחדר אמבטיה, דק בגינה או כל ריהוט שחשוף לגשם. צבע הלכה יגן על העץ מפני חדירה של מים וימנע בכך תהליך של עובש וריקבון בעץ. אפשר לעשות בו שימוש על גבי ציפויים, אולם מלבד על פריטים שנצבעו בצבע שהכיל קודם לכן צבע שמן.

צבע לכה לבוצ'ר ולמטבח – צבע שמתאים לחלל פנימי בלבד, מיועד למשטחים שונים שנמצאים בחלל המטבח או האמבטיה. מגן על כל משטח עץ מפני מים ולחות בנוסף הוא מגן מפני כל שריטה, פגיעה והוא עמיד אל מול חומרי ניקוי חזקים.

המאמר נכתב באדיבות חברת "שולץ את בן מאיר עץ ורעפים" מחסן עצים און ליין https://shults.co.il/