החניכיים הן מנגנון האחיזה וההגנה של השיניים ושל עצם הלסת. מסיבה זו, כשם שחשוב לשמור על בריאות השיניים, כן חשוב לשמור על בריאות החניכיים. אי הקפדה על היגיינת החניכיים עלולה להוביל לדלקות חניכיים, כאבים ובמקרים מסוימים גם לאובדן שיניים. על מנת למנוע את המצב הזה, מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים כדי לקבל ממנו טיפים לשמירה על חניכיים בריאות.

כלים

 

כיצד נוכל להבחין בדלקת חניכיים?

ישנם כמה סימנים שחשוב לשים אליהם לב. אחד הסימנים הבולטים הוא דימומים מהחניכיים ותחושת כאב אחרי צחצוח. אם כי ישנם סימנים נוספים דוגמת ריח רע הנודף מהפה גם לאחר צחצוח השיניים, תחושת כאב בחניכיים, רגישות גדולה בעת שתיית משקאות קרים או חמים, שיניים מתנדנדות או נסיגה של החניכיים וחשיפת השיניים.

מי נמצא בסיכון לפתח דלקת חניכיים?

אז מה יכול להגביר את הסיכוי לפתח דלקות חניכיים? אלה כמה גורמים שחשוב להכיר:

מצחצחים חזק מדיי – צחצוח חזק של השיניים המתרחש כאשר מפעילים לחץ על מברשת השיניים, עלול להוביל לא רק לשחיקת האימייל על גבי השן, אלא גם לחשיפת השן ולדלקות חניכיים. הריון – במהלך ההריון עוברת האישה שינויים הורמונליים בגופה, ולכן היא עלולה לפתח דלקות חניכיים. עישון – עישון קבוע מגביר את הסיכון לפתח דלקות חניכיים. תרופות מסוימות – תרופות דוגמת סטרואידים, טיפולים כימותרפיים או תרופות למניעת התקפי אפילפסיה עלולות להגביר את הסיכון לפתח דלקות חניכיים. נטייה גנטית – אם במשפחה יש אדם שסובל ממחלות חניכיים, קרוביו עלולים לפתח מחלות כאלה בעתיד. עניין של גיל – בגיל מבוגר הסיכוי לפתח מחלות חניכיים גבוה יותר. שיניים חורקות – ישנם אנשים שסובלים מחריקת שיניים בזמן השינה. אנשים אלה עלולים לפתח בסופו של דבר דלקת בחניכיים. מחלות כרוניות – מחלות כמו סוכרת עלולות להגביר את הסיכון לפתח דלקות חניכיים. טראומה בחלל הפה – הטראומה עלולה להיגרם מפציעות ספורט או מפירסינג ולהוביל פציעת חניכיים ולהתפתחות דלקת. תזונה בלתי סדירה – צריכת מזונות בלתי בריאים דוגמת משקאות קלים, מזונות עתירי סוכר, הרעבה עצמית ואכילה בלתי מסודרת – כל אלה עלולים להוביל למחלות חניכיים.

איך מטפלים?

רופא השיניים המטפל בדלקות חניכיים נקרא פריודונט. הפריודונט עבר הכשרה מיוחדת, הוא מוסמך לבצע טיפולים שונים כדי לטפל בדלקות חניכיים ולשפר את אורח חייו של המטופל. קיימים טיפולים שונים שנועדו לתת מענה לאדם הסובל מדלקות חניכיים. ישנו, למשל, טיפול הקצעת שורשים שבמהלכו מנקה הרופא ביסודיות את האבנית והחיידקים מהחיבור הקיים בין החניכיים לשיניים. במקרים אחרים ניתן להתאים תרופות שיכולות לסייע בהקלה על תסמיני דלקות חניכיים, וכמובן לתכנן תכנית מותאימת לשמירה על היגיינת החניכיים.

אם אתם מכירים מישהו שסובל מדלקות חניכיים, אתם מוזמנים לפנות למרפאה של עומר כהן – פריודנט מומלץ המציע טיפולים מגוונים דוגמת שתלים דנטליים, השתלת חניכיים, טיפול בדלקות חניכיים, עקירות שיניים כירורגיות, הקצעת שורשים, הרמת סינוס ועוד.