אם אתם משרתים בקבע ועומדים לקראת מועד הפרישה מצה"ל, כדאי שתכירו איזה מסלולים של פנסיה צבאית ישנם. מסלולים אלה נקבעים לכל אחד ואחת מכם לפי קריטריונים של שנות הוותק בשירות, תפקיד, דרגה, גיל וכדומה. כיום, המסלולים העיקריים הם פנסיה תקציבית, קרן פנסיה הנקראת גם פנסיה צוברת, קרן השתלמות וקופת גמל שהן למעשה תוכניות חיסכון. מועד הזכאות לקבלת פנסיה צבאית הוא גיל הפרישה מצה"ל – שהוא בממוצע גיל 45. וזאת, בשונה מגיל הפרישה מעבודה בישראל, שעומד לפי חוק על גיל 62 לנשים ו-67 לגברים.

כלים

 

מי זכאי לפנסיה תקציבית?

אנשי קבע שהחלו את שירותם בצה"ל לפני ה-31.12.03 או כאלה שהתחייבו לשירות קבע למשל במסגרת עתודה, בתפקיד של תוכניתנים וכדומה. במסגרת מסלול פנסיה תקציבית, מקבלים אנשי הקבע 2% מהמשכורת הקובעת במועד הפרישה, עבור כל שנת שירות. במסגרת הוותק נכללים גם תקופת השירות הסדיר בצבא, יציאה לחופשת לידה וכדומה. בנוסף, בסמכות הרמטכ"ל להעניק לכל פורש ופורשת משירות הקבע סכום כספי של 6 עד 20 אחוזים, כך שהפנסיה הצבאית יכולה להגיע עד 70% מגובה המשכורת במועד הפרישה (המשכורת הקובעת). כלומר, פנסיה צבאית במסלול זה מזכה את הפורשים בפנסיה חודשית קבועה לכל המשך החיים.

פנסיה צוברת – קרן פנסיה

משרתי קבע שהתגייסו לצה"ל משנת 2004 ואילך, צוברים בכל חודש סכום של 20.5% בקרן פנסיה רגילה, כאשר 7% מנוכה מהמשכורת החודשית שלהם (בתור עובדים) ו-13.5% מפריש צה"ל (כמעסיק). כספי הפנסיה שנצברו לזכותם בקרן, משולמים כגמלה חודשית רק בהגיעם לגיל הפרישה במשק הקבוע בחוק. חשוב לומר, הכספים שמופרשים לקרן הפנסיה מושקעים על ידי החברה המנהלת בשוק ההון ועשויים להניב תשואה כספית נוספת. מנגד, הפנסיה התקציבית היא קבועה ולא תלויה בתשואות שיכולות להשתנות מעת לעת, בתנודות במשק או בשינויים במצב הכלכלי.

פנסיית הגישור

פנסיית גישור היא פנסיה צבאית הניתנת בעקבות ההחלטה על ביטול הפנסיה התקציבית החלה על משרתי קבע שהתגייסו משנת 2004. שכן, ההחלטה לבטל את הפנסיה התקציבית יצרה מצב לפיו אנשי הקבע האלה נותרים למעשה ללא פנסיה כלשהי במשך כ-20 שנים, עד שיגיעו לגיל הפרישה הנהוג במשק. פנסיה זו נתקבלה במסגרת הסכם שנחתם בשנת 2008 בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר, לפיו משרתי הקבע יקבלו החל ממועד פרישתם מצה"ל, פנסיה שאינה קשורה לגמלה שיקבלו בעתיד מקרן הפנסיה. סכומי פנסיית גישור מחושבים על פי שקלול של קריטריונים שונים, כגון שנות הוותק בשירות, סכום הכסף שנצבר בקרן פנסיה, יתרת ההפקדות הצפויות, התשואות העתידיות ועוד.

לסיכום, לאור השינויים שחלו בפנסיה לפורשים משירות קבע בצה"ל, כדאי לפנות לגורם מקצועי או עורך דין צבאי הבקיא בפרטים - לקבלת ייעוץ כלכלי לקראת הפרישה. חשוב להביא בחשבון את היבטי המיסוי ושיקולים נוספים שעשויים להשפיע על גובה הפנסיה.