מאז ומתמיד ידענו שיונים נעים לראות על העץ אבל לא על אדן החלון, וודאי שלא בתוך מסתור הכביסה שלנו. יונים הן בעלי כנף נחמדות, אך כשהן בוחרות לבנות את קינן בביתכם, זה כבר לא כל כך נחמד, והנה כמה סיבות מדוע.

כלים

 

ציפורים מסוגים שונים מצויות בכמות גדולה במקומות שבהם יש להן אפשרות למצוא את מבוקשן – אוכל ומקום לקינון. ישראל היא מדינה חמה ונעימה לבעלי כנף, ויונים אוהבות מקומות מסתור להקמת הקן ומסתור הכביסה, הגג או אדן החלון שלכם אשר מתאימים להן בדיוק. הן גם אוהבות לחזור למקומות שסימנו כמוצלחים ובטוחים ולקנן בהם שוב. יונים מתרבות בעיקר בעונות המעבר, ואנו יכולים לראות וגם לשמוע אותן בכל שעות היום והלילה. כשהיונים נמצאות בקרבת מבני מגורים הן מהוות מטרד המתבטא בלשלשת, ענפים, נוצות, רעש, ריח לא נעים ובעיקר עלולות להעביר מחלות וזיהומים לאנשים הרגישים לכך, ובהם לילדים קטנים ולקשישים. כיני יונים ופרעושים הם אחד המטרדים הנפוצים וגם הקשים להכחדה, כאשר גם היונים עצמן וקיניהן יכולים לגרום גירויים בעור, שלפוחיות ואף זיהום, פטריות, דלקות, חום וכאבים. התופעה נגרמת לרוב בשל רגישות לנוצות, ללשלשת היונים או לפרעושי היונים והכינים הנמצאים בקן.

כיצד מרחיקים יונים לצמיתות?

צמצום מרחב המחיה הטבעי של היונים מביא לכך שהן מקננות בתוך סביבת המגורים שלנו. כדי להימנע מהחשיפה המסוכנת למחלות שתיארנו, יש צורך לבצע הרחקת יונים, ורצוי כזו שתגרום ליונים לא לשוב לאותו מקום בעתיד. אין הכוונה לגרום להן סבל או לפגוע בהן, המטרה היא רק להרחיק אותן למקום שלא יהווה סכנה לבני האדם. ישנן שיטות שונות להרחיק יונים, אך הדרך הבטוחה, הירוקה, היעילה והלא מסוכנת ליונים היא הרחקת יונים אלקטרונית. באופן זה לא נעשה שימוש בחומרי הדברה, ברעל, בדוקרנים וברשתות, אין פגיעה אסתטית בסביבה, אין סכנה לבני אדם והיונים אינן נפצעות, אך גם אינן נשארות במקום, ולמעשה מתרחקות לצמיתות.

יונה על גג רוטט

השימוש בשיטת הרחקת יונים אלקטרונית הוא קל ומהווה פתרון יעיל, נוח, קל להתקנה, בלתי נראה ובטוח. הרעיון העומד מאחורי השיטה הוא שימוש במתח חשמלי בקצב, בעוצמה ובתדירות משתנה, אשר גורמים ליונה או לכל ציפור שתרצה להתיישב לחוש בזרמים ולהתרחק. המערכת כוללת פסי דריכה ללא צבע שעליהם מותקנים פסי אלומיניום המוליכים זרם חשמלי. התקנת המערכת להרחקת יונים אלקטרונית נעשית בקלות על סוגי גגות שונים, על אדני חלונות, במסתורי כביסה, באזור המזגנים, במרפסות, על גבי מחסנים, בסביבת דודים ובכל מקום שבו קיים חשש שיונים ינסו לקנן. המערכת מרחיקה לא רק יונים אלא גם בעלי כנף אחרים הגורמים מטרד והם נאלצים לחפש מקום אחר לשהייה ולקינון. עמידות מערכת ההדברה האלקטרונית בפני פגעי מזג האוויר מאפשרת שימוש רב שנים ללא חשש.