מהם מוצרי החיסכון הפנסיוני העיקריים הקיימים בשוק? מדוע חשוב כל כך להתחיל לחסוך מוקדם, ומה חייבים לבדוק לפני שמתחילים? כמה מפקידים בכל חודש ומהן הטבות המס לשכירים ולעצמאים? המדריך שיעשה לכם סדר

 

רובנו מתקשים לתכנן את היום בו נוכל לפרוש לפנסיה , אבל בדיוק בשביל זה המציאו את החיסכון הפנסיוני. מטרתו העיקרית היא לצבור סכומי כסף גדולים שיאפשרו לנו להמשיך ולהתקיים אחרי הפרישה מעבודה.

בשוק הפנסיה קיימים כיום שלושה מוצרי חיסכון פנסיוני: קרן פנסיה, פוליסת ביטוח (כדוגמת ביטוח מנהלים) וקופת גמל. המוצרים הללו שונים זה מזה בתנאים שהם מציעים ובמאפיינים שלהם. כך לדוגמא בעוד שקרן פנסיה כוללת באופן מובנה ביטוח אובדן כושר עבודה וביטוח למקרה מוות, בביטוח המנהלים צריך לרכוש אותם בנפרד. המבוטח יכול גם להחליט שאינו מעוניין בהם או מעוניין, אך רק באופן מצומצם. החלטה כזה אמנם תגדיל את סכום הכסף שיוקצה כל חודש לחיסכון הפנסיוני, אך עלולה לעלות ביוקר במקרה שיתממשו תרחישי אסון כמו אובדן כושר עבודה או פטירה מוקדמת.

קרנות הפנסיה וביטוח המנהלים נחשבים מוצרי החיסכון הפנסיוני המרכזיים כיום לשכירים ולעצמאים, מאחר שהם מציעים כיסוי ביטוחי. קרן הפנסיה היא מוצר ברירת המחדל, והפופולרי מבין השניים. בקופות הגמל אמנם אין כיסוי ביטוחי, אך הן מספקות פתרון למי שמעוניין בחיסכון "טהור", ללא השקעה במרכיב של ביטוח.

החיסכון הפנסיוני, בקרנות הפנסיה, ביטוחי המנהלים וקופות הגמל מתנהל בהפקדות מחזוריות, מדי חודש בחודשו, בדרך כלל במשך עשרות שנים. בחסכונות של עובדים שכירים משתתף גם המעסיק. הכסף המופרש לחיסכון יושקע בין השאר בשוק ההון, על ידי הגוף המנהל שיהיה בית השקעות או חברת ביטוח. כל זאת, בניכוי עלויות הכיסויים הביטוחיים שרכשנו ומרכיב נוסף במשוואה: דמי הניהול. דמי הניהול הם העמלה שהגוף המנהל גובה תמורת ניהול החיסכון הפנסיוני שלנו. הם נעים בדרך כלל בין שברי אחוזים לאחוזים בודדים, תלוי במכשיר החיסכון – אולם בחסכונות שנמשכים עשרות שנים עלולה להיות להם השפעה עצומה על סך החיסכון.

בעבר נהנו מדמי ניהול נמוכים רק עובדים שהועסקו בארגונים גדולים, עם ועדי עובדים חזקים. הוועדים לחצו וקיבלו תנאים משופרים לעובדים שלהם. אלא שמאות אלפי עובדים במקומות עבודה פחות גדולים או פחות נאלצו לשלם דמי ניהול מקסימליים .

אך לא עוד: בשנים האחרונות החלה רשות שוק ההון לבחור במכרז ארבע קרנות פנסיה נבחרות, הפתוחות לכל ציבור העובדים ומציעות דמי ניהול נמוכים במיוחד. קרן הפנסיה המקיפה של אלטשולר שחם, אחת הקרנות הנבחרות במכרז, מציעה דמי ניהול 1.49% מההפקדות החודשיות השוטפות ו-0.1% בלבד מסך החיסכון.

איך נוכל להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלנו?

ככל שנתחיל לחסוך מוקדם יותר, כך הסכום שנצבור בפרישה עשוי להיות גבוה יותר. חיסכון שמתנהל במשך עשרות שנים ללא משיכות ועם רצף הפקדות ממושך, הוא בעל סיכויים טובים לצבור סכום נאה שישרת אותנו בפרישה. מעבר לכך, כדאי לשים לב לשני גורמים נוספים שמשפיעים על תשואת החיסכון הפנסיוני:

התאמת רמת הסיכון לגיל ולצורך

חוסכים צעירים יכולים לשקול מעבר למסלול השקעה עם רמת סיכון גבוהה יותר, כדוגמת מסלול מוטה מניות. זאת מכיוון שיש עוד שנות חיסכון רבות לפניהם, ולכן עוד זמן לתקן בדרך הארוכה שעוד מצפה להם עד הפנסיה. גם אם בדרך יהיו משברים נקודתיים או תנודתיות, כשמדובר בהשקעה לטווח ארוך השוק נוטה לתקן עצמו ואף לקבוע שיאים חדשים. לאורך זמן, מסלול עם חשיפה גבוהה למניות הוא בעל פוטנציאל תשואה גבוה יותר.

אפקט הריבית דריבית

אחד "המנועים" המרכזיים להגדלת התשואה בכל חיסכון ארוך טווח. בכל חיסכון אנחנו מקבלים ריבית (תשואה), שמצטרפת לסך הסכום הצבור לנו בחיסכון. מרגע שאותה ריבית מצטרפת חישוב הריבית הבא יבוצע גם עליה, כך גם עליה תתחילו לצבור ריבית; וכן הלאה, במשך השנים. אם נניח ל"כדור הריבית" הזה להתגלגל ללא הפרעה, נהנה מתוספת משמעותית ביותר לחיסכון לטווח הארוך.

איך לבחור קרן פנסיה או מסלול פנסיוני אחר?

מה חשוב לבדוק באופן תקופתי במהלך הדרך הארוכה אל הפנסיה? על דמי הניהול ומשמעותם לחיסכון הפנסיוני כבר דיברנו, אבל חשוב לא לשכוח את גרף התשואות. כדי לסייע לחוסכים הפנסיוניים הקימה המדינה שלושה אתרים, שמפרטים פעם בחודש את תשואות הברוטו של הכלים השונים: פנסיה נט, לקרנות הפנסיה, גמל נט לקופות הגמל וביטוח נט לביטוחי המנהלים. האתרים מתעדכנים מדי חודש, עם תשואות הברוטו הנומינליות של החודש הקודם. חוסכים שמעוניינים בנתונים מדויקים יותר מוזמנים לעיין בדוחות השנתיים, שהגופים המנהלים מחויבים לשלוח להם פעם בשנה; או באזור האישי שלהם באתר הגוף המנהל. שם ניתן למצוא נתוני תשואות שכוללים גם הפקדות שוטפות ובניכוי דמי ניהול.

מסלולי ההשקעה הם גורם נוסף שרצוי מאוד לבדוק, הן בתהליך הבחירה של המכשיר הפנסיוני והן בהמשך הדרך כחוסכים. קרנות הפנסיה, קופות הגמל וביטוחי המנהלים מציעים לכם מגוון של מסלולי השקעה, אולם חשוב שתדעו להתאים אותם להעדפותיכם, מטרותיכם ומצבכם בחיים. כבר אמרנו שמסלולים מנייתים עשויים להתאים יותר לצעירים, בעוד שחוסכים על סף יציאה לפנסיה לא ירצו בדרך כלל לסכן את החיסכון ויסתפקו בדרך כלל במסלולים סולידיים. חשוב לבדוק גם את מידת ההתאמה של הרכיבים הביטוחיים לחייכם כרגע. מה שהתאים לכם כרווקים צעירים עלול לא להתאים כהורים לילדים.

הטבות מס: באופן כללי, חיסכון לפנסיה הוא אינטרס של המדינה, מאחר שקצבת הפנסיה מפחיתה מאוד את תלות הפנסיונרים במדינה ובמוסדותיה. לכן, המדינה מציעה לחוסכים לפנסיה שתי הטבות מס משמעותיות כדי לעודד אותם לחסוך לפנסיה: זיכוי מס, שמשמעו הפחתת המס לתשלום; וניכוי מס, שמשמעו הקטנת ההכנסה החייבת במס. כל ההטבות מוגבלות בתקרות הכנסה.

מה קורה אם מושכים את הכסף מוקדם?

החיסכון הפנסיוני, כאמור, מיועד לשמש אותנו לאחר שנפרוש לפנסיה. המדינה לא מעודדת משיכה חלקית או מלאה של החיסכון לפני גיל הפרישה מעבודה, מחשש שנישאר ללא קצבה חודשית מספיקה לאחר הפרישה. משיכה מוקדמת כזו אף הוגדרה כמשיכה שלא כדין, עם קנס גבוה באופן חריג בשיעור של לפחות 35% מסכום החיסכון.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.