בניגוד לרוב התקלות בבית, בהן ניתן להבחין בהן חזותית, נזילות יכולות להתרחש מתחת לפני השטח, ללא ידיעתנו, ולהוביל לרטיבות כלואה מתחת לריצוף המבנה.

 

רטיבות כלואה והסימנים לקיומה

רטיבות כלואה היא למעשה הצטברות נוזלים מתחת לריצוף הנגרמת עקב נזילה תת רצפתית. נזילה זו הולכת ומצטברת לכדי מאגר מים כלואים, אשר אין להן לאן להתנקז או להתאדות. כיוון שהנזילה מתרחשת מתחת לריצוף, לא נוכל להבחין בקיומה אלא אם נהיה מודעים לסימנים השונים המרמזים על נזילה בלתי מאותרת. בין הסימנים השונים, העיקריים ביניהם הינם:

מד המים רץ ללא הפסקה, גם כשאף ברז אינו מופעל. חשבון המים גדול מהרגיל. כתמי רטיבות על הרצפה. כתמי עובש על הקירות. ריח טחב קל. עליית מים קפילרית בקירות המבנה

במידה וזיהיתם אחד או יותר מהסימנים האלו, ייתכן בהחלט כי קיימת במבנה רטיבות כלואה.

הנזקים הנגרמים מרטיבות כלואה

אם הרטיבות אינה מטופלת בזמן, היא עלולה לגרום לנזקים חמורים וארוכי טווח לתשתית המבנה. בין הנזקים הללו ניתן למנות:

נזקים בתשתית החשמל ובציוד חשמל – רטיבות כלואה יכולה לגרום לעליה בלחות, אשר עלולה ליצור קורוזיה על מכשירים שונים ובכך לגרום להשבתתם. בנוסף לכך, רטיבות כלואה עלולה לגרום לעלייה קפילרית (תופעה של עליית המים בנגד כוח הכבידה) של המים הכלואים אל קירות המבנה ולגרום לקצרים חשמליים, על כל הנזקים הכרוכים בכך. עובש – קיומם של כתמי עובש במבנה אינם רק מפגע אסתטי אלא סכנה בריאותית עבור כל מי ששוהה במקום. נזקים לקירות ולתשתית המבנה – רטיבות כלואה יכולה לגרום לכתמי רטיבות בקירות, טיח מתפורר והתעקמות פאנלים ומשקופים. במקרים חמורים במיוחד, רטיבות כלואה עלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים בקונסטרוקציית המבנה.

הנזקים המתוארים לעיל מהווים רק חלק מסך ההשלכות העלולות להיגרם עקב רטיבות כלואה שאינה מטופלת בזמן. עקב כך, מומלץ לפקוח עיניים – לזהות מבעוד מועד את הסכנה ולטפל בה מוקדם ככל הניתן.

ייבוש תת רצפתי – שמים קץ לרטיבות

ייבוש תת רצפתי הוא תהליך הנועד לתת מענה מיטבי לרטיבות כלואה מתחת לריצוף. בעבר, תהליך זה נעשה באמצעות שתי שיטות, אשר כל אחת מהן גרמה לפגיעה באורח החיים של השוהים במבנה:

החלפת מצע החול או מצע הסומסום שמתחת לריצוף במצע יבש – תהליך הכרוך בהוצאה כספית לא מובטלת ופינוי השוהים במבנה עד לסיומו. פתיחת הריצוף על מנת לגרום לאידוי טבעי של המים הכלואים – תהליך שנוי במחלוקת אשר כרוך בתקופת המתנה ארוכה עם בלטות פתוחות ברצפת המבנה, על כל הסכנות ואי הנעימות הכרוכה בזה.

למרבה המזל, ביצוע של ייבוש תת רצפתי כיום הוא פשוט, בטיחותי ויעיל בזכות שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים - לאחר איתור הנזילה ותיקונה מבצעים קידוחים מינימליים במרצפות, אשר לתוכם מכניסים צינורות לשאיבת הלחות ממצע הסומסום או מצע החול שמתחת לריצוף.

כך, ניתן לבצע ייבוש של רטיבות תת רצפתית מבלי לפנות לאורך תקופה ארוכה את שוהי המבנה ומבלי לגרום לסכנות תברואתיות וסביבתיות. לאחר הייבוש מומלץ לבצע בדיקת רטיבות במעבדה מורשית על מנת לוודא שהבעיה נפתרה ותכולת הרטיבות במצע עומדת בתקן.

להקדים תרופה למכה

במקרים של רטיבות כלואה – הזמן הוא גורם המפתח. ככל שנבחין מהר יותר בקיומה של רטיבות כלואה, כך נדאג מוקדם יותר להזמין אנשי מקצוע אשר יוכלו לבצע ייבוש תת רצפתי ולמנוע השלכות חמורות יותר ונזקים רחבי היקף.