חניכיים בריאות הן מרכיב קריטי בבריאות הפה. אובדן שיניים עקב טיפול לא נכון בחניכיים גורם לפגיעה תפקודית חמורה וגם בהיבט האסתטי הנזק חמור. בנוסף, מחלת חניכיים עלולה להוביל לפגיעה גם באיברים אחרים: כך למשל נמצא קשר בין נוכחות מוגברת של חיידקים ברקמות הרכות שאוחזות את השיניים לבין מחלות לב וסוכרת. המסקנה המתבקשת היא שבכל מקרה של חשש לבריאות החניכיים חובה להגיע מיד לרופא, וכדאי מאוד לבחור נכון את מי שמפקידים בידיו את הטיפול בבעיה.

רופא שיניים מומחה לחניכיים - פריודונט

קודם כל חשוב לדעת שלא כל רופא שיניים הוא גם מומחה לחניכיים. ישנן מספר התמחויות אפשריות אחרי השלמת לימודי רפואת השיניים עצמם, וביניהן למשל אורתודנטיה (יישור שיניים), טיפול בילדים, רפואת הפה, כירורגיית פה ולסתות - וחניכיים.

רופא שיניים מומחה לחניכיים נקרא גם פריודונט, ובזכות הבקיאות המקצועית המעמיקה שלו בכל מה שקשור לרקמות אלה הוא יכול להבטיח וגם לקיים טיפול אופטימלי בכל מחלת חניכיים. בהתאם הבדיקה הראשונה במסגרת בחירת איש המקצוע היא לוודא שהגעתם לפריודונט מומחה.

ניסיון

הדגש החשוב השני הוא ניסיון. מומחים לפריודונטיה מבצעים בחלק מהמקרים פעולות מורכבות מאוד, שמחייבות מיומנות גבוהה - והדרך הטובה ביותר לפתח מיומנות שכזו היא כמובן ביצוע הטיפול פעמים רבות, אצל מגוון רחב של מטופלים ומטופלות.

דוגמה טובה לכך היא טיפול הקצעת שורשים. מהות הפעולה הזו היא סילוק האבן שמצטברת מתחת לחניכיים. אבן זו גורמת לדלקת שעלולה להפוך לכרונית ולגרום לאובדן שיניים וכאמור גם לנזק ללב. בהתאם חשוב מאוד לסלק את האבן, ובחלק מהמקרים גם להסיר שכבה חולה שיש בשורש השן. שילוב הקצעת השורש עם הטיפול האנטי דלקתי יבריא את החניכיים - וכדי לוודא שהוא מתבצע באופן מוקפד במיוחד כדאי לוודא את מידת הניסיון של כל פריודונט.

זמינות גבוהה וקשב למטופלים

פרמטר נוסף בבחירה מושכלת של רופא לטיפול בחניכיים חולות הוא הזמינות. דלקת חניכיים שלא מטופלת בזמן עלולה כאמור להחמיר, תוך פרק זמן קצר, ולכן ישנה חשיבות גם למידת הפניות של כל פריודונט. בנוסף רצוי לבחון גם את הקשב של איש המקצוע ואת האופן שבו הוא מתייחס למטופלים ולמטופלות. טיפולי שיניים, ובפרט טיפולי חניכיים, יוצרים אצל לא מעט בני אדם חששות רבים ומובנים. כשהפריודונט מתנהל מתוך קשב, המטופלים נותנים בו אמון, ואמון זה מתורגם לביטחון בתהליך וכך החששות מתפוגגים - והדרך לבריאות פה מיטבית הופכת לנעימה יותר.