ישנם כאלו שירימו גבה לשמע צירוף המילים "שינה לא טובה". עבור אנשים אלו, שנת לילה עמוקה ומרעננת היא דבר שגרתי ומובן מאליו, שאין צורך להתעכב עליו. למרות זאת, חלק ניכר מהאוכלוסיה מתקשה להירדם בלילה או ישן שינה לא איכותית.

כלים

 

ישנם מספר גורמים שיכולים לגרום לבעיות בשינה, כאשר רובן המוחלט תלוי באדם עצמו ולא במקור חיצוני. לכן, כאשר שנת הלילה לא איכותית באופן עקבי מומלץ לבצע בדיקת שינה ביתית, באופן פרטי או על ידי קופת החולים, כדי לאבחן את הסיבות.

כדי להצליח לישון באופן טוב יותר, ניתן להשפיע על שנת הלילה על ידי מיעוט בפעולות שהוכחו כמזיקות לה, כמו אלו שלהלן:

אכילה לא נכונה

רווח לחשוב כי אם לא מרגישים כבדות של מזון בבטן, פירושו של דבר שמה שנאכל סיים להתעכל בגוף. בפועל, גם אם לא מרגישים כבדות של לאחר ארוחה, אין זה אומר שהגוף סיים לעכל ולפרק את כל המזון שנכנס אליו.

כאשר הולכים לישון פחות משעתיים לאחר ארוחה, הגוף עדיין עסוק בלפרק אותה, ואינו מפסיק אם הוא נכנס למצב שינה. כתוצאה מכך, הגוף ימשיך להוציא אנרגיה על עיכול והוא יפנה לכך משאבים, ושנת הלילה תהיה פחות טובה באופן משמעותי.

כדי להימנע מארוחת ערב כבדה שתזיק לשינה מומלץ לפזר את הארוחות במהלך היום באופן מאוזן וחכם, כך שהגוף לא יקבל את עיקר ההכנסה הקלורית שלו בערב לפני השינה.

השמנת יתר

עודף משקל עלול להפריע לשינה ממגוון סבות:

  • עודף משקל עלול לגרום לסיבוכים בעיכול, מה שיכול להביא להפרעות בשינה (דוגמת מעי רגיז)
  • חסימת דרכי הנשימה עקב הצטברות שומנים במקומות שונים בגוף
  • ריבוי אכילה של שומנים רווים, הגורמת להשמנה, פוגעת בשינה באופן משמעותי, בפרט אם האכילה נעשית בסמוך אליה

על כן, ירידה במשקל יכולה לסייע לשינה איכותית וטובה יותר.

בעיות נשימה

בעיות נשימה יכולות לקרות לא רק לבעלי עודף משקל. אנשים רבים ישנים שעות רבות בלילה, באופן מסודר, ולמרות זאת קמים עייפים ותשושים, לעיתים בליווי כאבי ראש. מצב זה יכול להיגרם כאשר הנשימה לא סדירה בצורה חריגה במהלך הלילה, וישנן הפסקות נשימה עשרות פעמים בשעה.

צורת שכיבה לא נכונה

במצב שינה נכון, כל השרירים והמפרקים בגוף נחים. מנוחה זו חיונית כיוון שהיא מקילה את העומס שיש עליהם במהלך היום. כאשר ישנים באופן לקוי, נוצר נזק לעמוד השדרה והמפרקים. הנזק שנוצר מקשה על הגוף להתמקד במנוחה ולהרגיע את השרירים, שכן הוא עסוק בניסיונות לאזן את הלחץ.

מיעוט שעות שינה

כדי להיות חיוניים במהלך היום יש צורך בלפחות שבע שעות שינה בלילה אצל אנשים מבוגרים. שינה קצרה מזאת משבשת את מנגנון השינה של הגוף ומונעת שינה מיטבית בזמני השינה.