החולדה היא יצור חכם, וחמוד. חמוד? נתון לוויכוח, אנו מניחים, אך אם לא חושבים על זה שיש לה חושים מפותחים, לטפס לגובה, לצלול, ושדיי מסובך להערים עליה – יחד עם זה שהיא יכולה להיות מאוד לא היגיינית, אפשר כמעט להתייחס אליה כחיית מחמד. אבל זה נכון, כנראה עדיף שהיא לא תהיה בבית, שהיא לא תהיה חלק מהמשפחה, וזה בסדר. אז איך אנחנו מסבירים לה יפה, שזה הסוף, ומכאן אנחנו לא ממשיכים? או, איך עושים לחולדות את שיחת ה-"יחסינו לאן"?

כלים
קרדיט תמונה יח"צ
קרדיט תמונה יח"צ

 

שאלה מצוינת. עבור זה המציאו את הדברת החולדות. באם אנחנו באמת רואים חולדה באופן פיזי – סימן שהגיע הזמן להדביר קצת חולדות, כדי, כביכול, להיפטר מהן בצורה יעילה. אם אנחנו למעשה רואים עכבר חמוד, עם זנב דיי ארוך, ונדמה שהוא גדול משמעותית מעכבר רגיל – סביר שמדובר בחולדה.

ראשית, זיהוי החולדה במרחב

באם מדובר בחולדה מצויה, שנקראת חולדת העליות, אזי שאורך הזנב שלה יהיה שווה לאורך הגוף שלה – לא שבהכרח נעצור להתבונן ולחקור את הדבר עם מד סרגל, אך ניחא. ובאם מדובר בחולדת החוף, יהיה לה זנב עבה, כמו גם קצר יותר מאורך גופה.

דרך נוספת לדעת שזה הזמן להתחיל ולשחרר את החולדות לחופשי, היא באם מזהים גללים באזור המחייה. גללי חולדות יכולים להיראות כמו גרגירי אורז, אלא שהם אמורים להיות גדולים מהגרגרים פי כמה וכמה, וכמובן – לא טעימים באותה מידה. החולדות יכולות לחזור לאותו מקום כדי להמשיך להטיל בו צואה, כך שאפשר שייצטברו מערומים – כך שזה נחמד מצידם לסמן שהן באזור והן חושבות שזה שירותים. בכל מקרה, אם יצא וניקינו את המקום ואז הופיעו שוב סימנים, אז ייתכן שהיא ממש מעריכה את זה שיש לה שירותי ניקיון פרטיים שכאלה, וגם, שלמעשה היא עדיין באזור – כי היא ממשיכה להשתמש בשירותים שלה. באם יש ריח של שתן, אפשר שזה גם מסמן הימצאותה של חולדה חמודה אך שיש למצאה ולהסביר כי זה איננו ביתה.

דרך נוספת לדעת באם חולדה הגיעה לאזור, באם דברים מתחילים להיות מכורסמים. מדוע שיכלו להיות כך? ובכן, כי חולדות אוהבות לכרסם דברים, כדי לשייף שיניים. על כן, הכל הוא משחק סביר מבחינתם – בין אם מדובר בחוטי חשמל, בצנרת, פלסטיק, ניילונים, עץ ושלל דברים מגניבים אחרים. אז אם יש כרסומים, ייתכן שזו למטרה טובה ונעלה לחיזוק השיניים של חולדה שרצתה להתאמן קצת במכון הדנטלי, וחשבה לנכון שכרסום כזה או אחר יסייע בדבר.

מלכודות להדברת חולדות

אם כן, בהינתן שזיהינו שיש חולדה חמודה ומסתורית במרחב, מה עושים, הכיצד מגרשים אחת, לתמיד וביעילות? ובכן, מדביר יכול להסביר על שיטות שונות. בין אם מדובר על מלכודת כלוב (מלכודת דלת), מלכודת קפיץ, רעל שבתיבות האכלה, וכיוצא בזה.

באם מדברים על מלכודת הכלוב – אזי שמדברים על זו שמאפשרת ללכוד את החלודות בפנים. זה נועד למצבים שאנחנו באמת מאמינים שהן חמודות והיינו שמחים לאפשר להן להמשיך לחיות, ולהתייחס בכבוד לחייהן האישיים. על כן, ברגע שחולדה מושכת את הפיתיון – שכן יש עניין לפתות חולדה לתוך כלוב, שמתוך חכמתה לא תיכנס אליו בלי סיבה מתאימה – דלת הכלוב תיסגר ותלכוד את "השלל".

מלכודת קפיץ, לעומת זאת – היא זו שגורמת הרג. זו לא מלכודת שמשתמשים בה כאשר מכבדים ומעריכים את חיי החולדה, או כל שחיי – ולמעשה היא זו שהורגת אותה על ידי שימוש בקפיץ, שמופעל מהשימוש במלכודת.

וכמובן, אם ממשיכים במסורת ההרג, הרי שיש גם תיבות האכלה שמציעות רעל לחולדות. אם כי, אם כבר מציבים פיתיון. אולי בהחלט עדיף להימנע מלקחת חיים, מלהרעיל את חלל המחיה וכיוצא בזה – כשבאופן פשוט וקל יותר אפשר ללכוד ולשחרר, את אותה חולדה.

בכל אופן, תיבות רעל הן עניין למדביר מקצועי ומוסמך, גם אם ניתן לקנות אותן בעצמנו. הן אמנם מאובטחות, ומונעות גישה לילדים ובעלי חיים, כך שהעכבר או החולדה אמורים להיות הזכאים היחידים לכניסה לקופסא – אך, בכל זאת מדובר ברעל, ויש לו נוכחות באוויר ובמרחב ובלי סיבה טובה כנראה עדיף להימנע. הרעל המיועד להדברת החולדה לא ייפעל מיידי, אלא בטווח הזמן שבין 3 ימים עד כשבוע, תלוי בסוגו. עקב כך שהחולדות הן תקשורתיות וחכמות, אם אחת תמות באופן מיידי מתוך השימוש ברעל, האחרות ייזהרו – על כן הוא לא אמור לפעול באופן מיידי.

עוד נגיד לגבי תיבת האכלה עם רעל – שמעבר לכך שזה לא מומלץ לשימוש ביתי, שגם אם בעלי חיים לא אמורים לאכול מתו התיבה, הם יכולים להיחשף לחולדה המורעלת וכך או כך זה לא בריא להם.

באם נרצה להמשיך את הקו ההומני, נגיד אפוא שמלכודות דבק, אינן מומלצות להדברה יעילה של חולדות. משתי סיבות: ראשית, אינן הומניות, שנית אינן עובדות. המלכודות אינן הומניות, כיוון שאם הן עובדות, אז יש חולדה חיה שדבוקה למלכודת, ואם זורקים אותן עם המלכודת, זה יכול להיות מאוד לא נעים ולעורר סבל עבור יצור חי – על כן אין זה מדויק מבחינתנו להמליץ על אפשרות זאת. שנית, אם הם אינן עובדות, זה כי הן יכולות לכרסם את הרגליים של עצמן ולהימלט – ועל כן, זה גם פוצע אותן, וגם לא בהכרח יכול להחזיק אותן.

עוד נוכל להגיד, שלמיטב הבנתנו – יש מדבירים שאומרים שהדברה אלקטרונית אינה דבר יעיל לאורך זמן, מכל מיני סיבות שלא נכסה בכתבה זו – אלא שבתמצית מדובר על סבילות מסוימת שחולדות יכולות לפתח לרעש המונוני שמלכודות אלו יכולות לייצר, או טווח תדרים מסוים שלא בהכרח מגיע לכל החולדות.

בכל אופן, זו הייתה כתבה בנושא לדרך היעילה לסלק חולדות מהמרחב. נמליץ שוב על המסלול ההומניטרי, במידת האפשר והרצוי. באם נדמה שיש עניין לקרוא למדביר מקצועי, ניתן כמובן לדבר עימנו, במקק הדברות, כדי לבדוק מה ניתן לעשות. תודה על קריאתך.