בדיוק כמו ריהוט חוץ - לסוג החומר שממנו תהייה עשויה רצפת הגינה יש השפעה רבה על אורך החיים ועל העמידות של הריצוף. על כן, חשוב יהיה לבחור את סוג החומר הנכון כבר בהתחלה. לכל סוגי לוחות עץ לריצוף דק יהיו רמות עמידות שונות מפני נזקים שונים שכוללים בין היתר - ריקבון, עובש, מזיקים ושחיקה מחשיפה לקרינת שמש חזקה. על מנת להבטיח הגנה מלאה עבור הדק כדאי לשים דגש על כמה איכויות בזמן שבוחרים דק לגינה. אמנם יש חשיבות גם למראה של המשטח, אך העמידות והעלות של חומרי הגלם, הם בעיקר מה שחשוב לטווח הארוך. להלן פירוט אודות האלטרנטיבות הפופולריות ביותר שתוכלו למצוא היום.

כלים
קרדיט לתמונה - שולץ את בן מאיר - מחסן עצים און ליין
קרדיט לתמונה - שולץ את בן מאיר - מחסן עצים און ליין

עץ אורן

עץ אורן מטופל בלחץ (מחוטא) ולרוב הוא נחשב לאופציה החסכונית ביותר שקיימת לריצופי חוץ. מה הכוונה בעץ שמטופל תחת לחץ? מדובר בהליך שמכונה – אימפרגנציה, תהליך שבו, על מנת להאריך את חייו, מחדירים לתוכו חומר ייחודי שמונע חדירת מזיקים וכמו כן, מונע עובש.  הסיבה שהאורן המחוטא הינו הפופולרי ביותר, היא בעיקר המחיר והנגישות שלו. הוא זול יחסית ועמיד לאורך שנים. מדובר באופציה שמסתדרת עם תקציב ממוצע בהחלט. כמו כן,  בבחירה זו נדרש יהיה לתחזק את הלוחות על ידי שימון וצביעה מדי שנה לכל הפחות, תלוי בתנאים שבהם עומד הדק (כמות שמש ו/או גשם שמגיעים אליו).

עץ קשה

ישנם זנים רבים של עצים קשים שמשמשים לבניית דק והם כוללים את ה -  מהגוני, איפאה, טיק ועוד. עץ טיק לדק או איפאה הינם קשיחים ועמידים במיוחד מול ריקבון, פטריות ומזיקים.  אולם, כתוצאה מהחוזק שלהם יהיה קשה לעבד אותם, לחתוך ולקדוח בהם. מדובר באופציה יחסית יקרה שתצריך תחזוקה והגנה באמצעות שימון וצביעה בחומר המותאם לעצים קשים.

דק סינטטי  - חיפוי סינטטי מלאכותי הפך למגמה שצומחת במהירות בכל הנוגע לריצוף חוץ. ישנם מספר גורמים שמושכים בעלי בתים שמעוניינים לרצף את חלל הגינה בחיפוי מלאכותי זה. מדובר באופציה המיוצרת בטכנולוגיה המשלבת פולימרים עם עץ, ומספק אופציות רבות לגוונים שונים.  אחד המותגים הנפוצים היום לבחירה זו הינו Timbertech האמריקאי.  היתרון הגדול  של חיפוי דק סינטטי הוא התחזוקה המינימלית שהוא דורש לעומת כל יתר האופציות.

החסרונות שלו יבואו לידי ביטוי במראה ובתחושה שכן לא מדובר בחומר טבעי. כמו כן, הוא עשוי להיות גם חלקלק כשיורד גשם ומאידך להתחמם מאוד בקיץ. מלבד כל החסרונות הללו, מדובר באופציה שהיא פשוטה לתחזוקה, אקולוגית בכל הנוגע להיעדר שימוש בחומרי גלם טבעיים וזולה.

אז אחרי שבחרנו, איך מתחזקים את הדק?

שלב 1 - הכנה וניקוי הדק

לצורך זה נשתמש בחומר שמנקה ומבהיר עץ, החומר נועד לנקות כתמים של פיח ואבק ולהבהיר עץ שהאפיר מחשיפתו לקרני השמש. בתחילה נרטיב את הדק ונמרח את החומר על ידי מטאטא קשיח בקרצוף אחיד עם כיוון סיבי העץ . לאחר המריחה יש להמתין כחצי שעה כדי לאפשר לחומר להיספג.

שלב 2 - שטיפה במים והמתנה לייבוש

כעת יש לשטוף את הדק במים באמצעות צינור גינה ולאפשר למים להסיר את כל הלכלוך שהצטבר על העץ. לעיתים יהיה צורך לסייע למים עם קרצוף קל על ידי מברשת או מטאטא. לאחר השטיפה נניח לעץ להתייבש עד שלושה ימים לפני שמסיימים בפעולת השימון.

שלב 3 - מריחת שמן הדק

שלב השימון מתבצע באמצעות שמן דק על בסיס מים או שמן  שחודר עמוק לסיבי העץ ומעניק לו הגנה מקרינת השמש, מלחות ועובש. את הצבע מורחים ע"י מברשת, פד צביעה  או רולר. מורחים שכבה ראשונה ולאחר 15-20 דק', עוד בטרם השכבה התייבשה, מורחים את השכבה השנייה, זאת על מנת שהשכבה השנייה תוכל להיספג ולא תיתקל במחסום. חשוב לוודא לא למרוח יותר מדי חומר ולאפשר לו להיספג בעץ. אם נבחין בעודפי צבע יש לנגב אותם היטב.

לסיכום, אם אתם מחפשים אופציה זולה יחסית, האורן המחוטא יהיה בהחלט בחירה נאותה.  האיפאה והטיק יהיו בחירת קלאסית יותר מבחינת המראה, והדק הסינטטי יתאים למי מבינכם שמעוניין להימנע מכל עבודת תחזוקה במהלך השנים.

המאמר נכתב באדיבות שולץ את בן מאיר – מחסן עצים און ליין.