החיים המודרניים יוצרים מציאות רבת עשייה ומורכבת הדורשת מאיתנו להתמודד עם אתגרים שונים בכמה חזיתות במקביל: משפחה, זוגיות, עבודה, קידום והגשמת יעדים, קריירה, פעילות חברתית, תרבות הפנאי ולעיתים גם מצב ביטחוני מתוח. כל המורכבות הזו לפעמים יכולה לגרום לקשיים הפוגעים באיכות החיים ואף בתפקוד היום־יומי בקרב כל שכבות הגיל. הקשיים והצורך להתמודד איתם עלולים לגרום לתופעות שונות, בהן לחץ, חרדה, דיכאון, בעיות שינה, התנהגות אגרסיבית, הסתגרות, התמכרויות ועוד. כשיש קושי להתנהל בתוך מגוון הצרכים והמשימות ולהתאים אותם לרצון האישי, אנשים מבוגרים לעיתים מוצאים עצמם מול קושי ומשבר.

כלים
קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

תקופות חיים מאתגרות

ישנם קשיים שאדם "סוחב" איתו מילדות וישנם קשיים שמתפתחים עם הזמן. יש בעיות שלא אובחנו בגיל מוקדם ומפריעות לאורך השנים ופוגעות בתפקוד היום־יומי, כמו הפרעות קשב וריכוז במבוגרים, שאילו היו מטופלות בזמן אולי ניתן היה ללמוד להתנהל טוב יותר ולשפר את ההישגים ואיכות החיים. יש אתגרים של החיים שלעיתים אדם מתקשה להתמודד איתם, ולאורך זמן הם עשויים להתעצם עד כדי משבר המפריע לתפקוד ופוגע ביחסים במשפחה, במערכת הזוגית, בתפקוד בעבודה ועוד. התקפי זעם אצל מבוגרים יכולים לנבוע מאירוע מסוים, אבל גם יכולים להיות דפוס התנהגות שלא טופל בילדות ועלול להתפרץ מסיבות שונות בתקופות מסוימות. בחיי מבוגרים ישנם לא מעט אתגרים ומשברים, אם מדובר בפיטורים, גירושים, מוות של אדם קרוב, קשיים של הילדים, קשיי פרנסה ועוד. כל אלה עשויים להשפיע על נפש האדם, ולפעמים יש צורך בטיפול והתערבות כדי ללמוד להתמודד טוב יותר עם המציאות הקיימת ולהימנע מלהגיע למשבר.

הדרך לסייע במצבי משבר וקושי

טיפול רגשי למבוגרים מתבצע בדרך כלל במפגשים הכוללים שיחה, ולפעמים נעשה שימוש בכלים נוספים כמו דמיון מודרך, תרפיה ועוד. הטיפול מתבצע על ידי אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, יועצים או מטפלים רגשיים במטרה להבין את ההתנהגות, לזהות את מצבי המשבר הגורמים לכך וללמוד להתמודד איתם טוב יותר, לנסות לשלוט בתגובות ולא לתת לבעיות ולקשיים לנהל את ההתנהגות. אחת הבעיות הנפוצות המגיעות למסגרות הטיפול הן התפרצויות זעם אצל מבוגרים. הסיוע מתבסס על שיטות שונות לתרפיה, שינוי חשיבה, שליטה עצמית ולמידת דרכי תגובה חלופיות כדי לשפר את יכולת ההתמודדות במצבים שונים. מגוון הבעיות איתן מתמודדים אנשים כולל פחדים לא רציונליים, פחד קהל, חרדה חברתית, התנהגות קומפולסיבית אובססיבית (OCD), פוביות, פרפקציוניזם, בעיות שינה, בעיות אכילה ועוד ובכולן ניתן להגיע לשיפור באמצעות התערבות בשיטה זו או אחרת.

מגוון דרכי טיפול

ישנם סוגים שונים של טיפולים במטרה ליצור שינוי משמעותי באיכות החיים של המטופלים. התאמת הסוג מתבצעת על ידי איש המקצוע ותלויה כמובן גם במצבו של המטופל ובסוג הבעיה עמה הוא מתמודד. ישנם טיפולים קבוצתיים, משפחתיים, זוגיים ופרטניים בהתאם לצורך תוך שילוב עם רצון המטופל. טיפולים התנהגותיים־קוגניטיביים (CBT) ממוקדים מסייעים לאנשים לשנות התנהגות תוך חשיבה חיובית וזיהוי ההתנהגות השלילית והבעייתית. במקביל ישנם סוגים נוספים של טיפולים התנהגותיים המסייעים להתמודדות עם חרדות, לחצים ומיומנויות חברתיות, משפחתיות וזוגיות. כל סוגי הטיפול הללו מבוססים על היכולת להביא את האנשים למודעות לתהליכים, להתנהגויות ולרגשות הבעייתיים, לזהות אותם וללמוד דרכי התנהגות ותגובה חלופיות וחיוביות יותר. בנוסף לסוגים אלה של טיפול ממוקד, יש טיפול פסיכולוגי ארוך טווח שבו יש ניסיון לחזור לאחור, לפעמים עד לילדות, ולנסות למצוא את הסיבות למצב המורכב איתו מתמודד המטופל ולהבין את ההשפעות שלהן על מצבו ואת הדרך להתמודד ולשפר את התפקוד.