אחד מההיבטים הקריטיים ביותר בייצור תעשייתי הוא בקרת הטמפרטורה. הודות לבקרה זו ניתן לוודא כי אין חריגות טמפרטורה בסביבת העבודה ובפסי הייצור, דבר החיוני לצורך בקרת איכות ואופטימיזציה.

כלים
מד טמפרטורה אינפרא אדום - פירומטר. תמונה באדיבות חברת IBT
מד טמפרטורה אינפרא אדום - פירומטר. תמונה באדיבות חברת IBT

מעבר לכך, באמצעות בקרת טמפרטורה תעשייתית ניתן למנוע תקלות בטיחות רבות אשר עשויות לגרום להפסדים כספיים ואף לאובדן חיי אדם.

ישנם מגוון מכשירים אשר איתם ניתן למדוד ולנטר טמפרטורה, בהתאם לצרכים המשתנים של התעשיות השונות, כדוגמאת אופי הייצור וחומרי הגלם שבשימוש. לפניכם סקירה של המכשירים העיקריים המשמשים לצורך ניטור ובקרת טמפרטורה בתעשיות השונות.

מד טמפרטורה תעשייתי

מד טמפרטורה תעשייתי הוא כלי למדידת טמפרטורה המותאם לעבודה בסביבה תעשייתית. ישנם תתי סוגים רבים של מד טמפרטורה תעשייתי, אך ניתן לומר בהכללה שהם מתחלקים לאחת משתי הקטגוריות הבאות:

  • טרמומטר - מד טמפרטורה אשר מאפשר ניטור רציף וקבוע. טרמומטר סטנדרטי מתאים לשימוש בתעשיות בהן לא נעשה שימוש בטמפרטורות קיצוניות (למשל בתעשייה הסולארית). 
  • פירומטר - זהו למעשה טרמומטר אשר מאפשר ניטור של הטמפרטורה מרחוק. עקב זאת, הוא מתאים לתעשיות בהן נעשה שימוש בטמפרטורות קיצוניות (כגון תעשיית הזכוכית או תעשיית המתכת) כיוון שניתן להציבו ממרחק, כך שלא ייפגע בעת הליך הייצור.

חיישן טמפרטורה

חיישן המאפשר מדידה של טווחים נרחבים של טמפרטורות, כולל טמפרטורות קיצון. חיישני טמפרטורה מתחלקים למספר סוגים, אשר כל אחד מהם מאפשר טווחים אחרים של טמפרטורות ברמות משתנות של דיוק:

  • צמד תרמי: חיישן זה, אשר מודד טמפרטורה באמצעות אומדן ההבדל בין שני סוגי מתכות שונים, מאפשר מדידה של טווח טמפרטורה נרחב במיוחד. יתרונות נוספים של צמד תרמי הם מחירו הזול והעובדה שהוא אינו דורש אנרגיה חיצונית, כיוון שהוא ממיר את אנרגיית החום שאליה הוא חשוף לאנרגיה חשמלית. החיסרון העיקרי של צמד תרמי הוא שרמת הדיוק שלו נמוכה ביחס לחיישנים אחרים. 
  • חיישן טמפרטורה התנגדותי (RTD): חיישן טמפרטורה הנחשב למדויק ביותר אך גם ליקר ביותר.
  • תרמיסטור: חיישן טמפרטורה המגיע לרמה גבוהה של דיוק אך מוגבל מבחינת טווח הטמפרטורה שהוא מסוגל למדוד.

מצלמה תרמית

מצלמה תרמית היא כלי שנעשה בו שימוש נרחב לצורך ניטור טמפרטורה בתעשיות שונות ומגוונות, הודות לשיטת המדידה הייחודית שלו: מצלמה תרמית למעשה מייצרת מיפוי של המרחב אליו היא חשופה, אשר דרכו ניתן לדעת את הטמפרטורה הבוקעת מהאובייקטים השונים. שיטת מדידה זו מאפשרת ניטור טמפרטורה של אזורים נרחבים ובכך לאתר גם חריגות קלות ופגמים קלים אשר אחרת עלולים לחמוק "מתחת לראדאר".

כיצד לבחור את המכשיר המתאים ביותר?

על מנת לבחור את מד הטמפרטורה המתאים ביותר, יש לקחת בחשבון את התעשייה שבה הוא צפוי לפעול, והאם שיטת המדידה, רמת הדיוק וטווחי הטמפרטורה בה תואמים ליכולות המכשיר.

לשם כך מומלץ להתייעץ עם מומחה מהתחום, או עם ספק ציוד אמין אשר ידע להתאים את הכלי הנכון ביותר בהתאם לדרישות.