האם מנהיג נולד מנהיג או מדובר בסט מיומנויות נרכשות? למה יש תכניות פיתוח מנהלים/ות  שמצליחות לפתח מנהיגות אמיתית לאורך זמן, ומנגד אנחנו רואים בארגונים רבים תכניות רבות ללא שום אימפקט?  איך ניתן להשאיר חותם בתור מנהל/ת ומהו הערך העליון בפיתוח מנהלים/ות? במאמר הבא נציג את הגישה החברתית לפיתוח מנהלים ומה כה ייחודי בה שהופכת אותה רלוונטית עבור כל ארגון.

כלים
קרדיט תמונה canva
קרדיט תמונה canva

ארגון איכותי, איך ניתן לזהות אותו? ארגון איכותי יהיה כזה רק אם הוא ישכיל להפקיד את המושכות בידי מנהלים איכותיים. אין מנהל שנולד מצויד בכל התובנות, הידע והכלים להוביל את עצמו וגם אחרים, בצורה מיטבית. הפעם אנחנו רוצים להציג בפניכם/ן דרך המיועדת לכל ארגון, מיזם, עסק או חברה, שרוצים לצאת נשכרים מניהול איכותי, חברתי ואפקטיבי - "פיתוח מנהלים בשיטת כלים להצלחה", בהובלת טלי איגלמן-בלנקי.

חשיבות הארגון שמחובר לקהילה דרך שכבת הניהול

ארגון שאינו מחובר לחברה בה הוא פועל יגלה בשלב כזה או אחר כי הוא מנותק מהקהילה, מהצרכנים או מהלקוחות, שבדיוק אליהם הוא אמור לפנות. חברת "כלים להצלחה" נוקטת בגישה חברתית לפיתוח מנהלים/לות המעמיקה את הקשר והבסיס המשותף בין הארגון לבין החברה והקהילה הסובבות אותו.

פיתוח מנהלים/ות בגישה זאת, לא שמה דגש רק על "בעלי עניין" אשר נהנים בצורה ישירה מרווחי החברה, אלא מרחיבה את הראייה, ההשפעה ואת העשייה לכל הגורמים אשר באים במגע (עקיף או ישיר) עם הארגון - גורמים פרטיים, ציבוריים, ממשלתיים, ואפילו מתחרים. גישה זאת אינה חדשה, היא ביטוי לאחד מיסודות "הקפיטליזם הקשוב" capitalism conscious (מנהיגות קשובה), אשר מוכיח את עצמו כבר שנים רבות במגוון רחב של ארגונים ועסקים בעולם.

בגישה זו הדגש אינו רק על הגורמים החיצוניים, אלא גם על כל הגורמים הפנימיים בכל רמות הארגון. הגישה המתקדמת תומכת ברב-תרבותיות במובן של גיוון, הקשבה ושיתוף -  DEI     Diversity, Equity, & Inclusion

פיתוח מנהלים/ות על-פי הגישה הזאת משמעו להרחיב את נקודת המבט: להביא בחשבון ולשתף תרבויות, גילים, דתות, מגדר והשקפות עולם. כאשר קיים גיוון בקרב כל הרמות הארגון, כלל העובדים מביאים בחשבון את הגיוון החברתי ואז היצירתיות, היוזמה, המחוברות והאכפתיות עולות. כפועל יוצא מכך מוצאים פתרונות טובים יותר, מהר יותר וחברתיים יותר.

מנהלים בקהילה - באוריינטציה חברתית

חיבור והקשבה לקהילה לא מגיעים בחלל ריק. פיתוח מנהלים בגישה החברתית מתנהל בשילוב מוכוונות המנהלים לעשייה חברתית בתוך ומחוץ לארגון. אותה עשייה חברתית וקהילתית מהווה דוגמה לאכפתיות, להקשבה אמיתית. רק על-ידי דוגמה אישית, עשייה כנה והשפעה, ניתן לחולל שינוי מעמיק ולאורך זמן. כל זה מחלחל ליתר רמות העשייה הארגונית. כתוצאה מכך, המנהלים/ות מקבלים/ות כלים יישומיים, ודוגלים בדוגמה אישית עוד מתחילת יישום הגישה.

לא רק סדנה - פיתוח תהליכי ומתמשך

במובן הצר של המילה, פיתוח מנהלים/ות יכול להתבצע בצורה נקודתית, אבל לאורך זמן אף סדנה לניהול זמן או סדנה לפיתוח כישורי ניהול איננה יכולה להספיק. אם כי סדנאות איכותיות אכן יכולות להשאיר חותם לאורך זמן. השיטה שבה "כלים להצלחה" דוגלת היא למעשה דרך, תהליך ובעיקר עשייה.

זהו תהליך של למידה, צמיחה והתפתחות אישית, שממשיך לכל רמת הארגון ובאופן תמידי. אין זה אירוע בודד, חשוב ככל שיהיה. לא שיחת מוטיבציה או סימולציה או סדנה יחידנית, אלא תהליך מותאם אישית לאותו מנהל/ת וארגון אשר מאמינים כי ניתן להשפיע באמצעות עשייה משמעותית, חווייתית וחברתית.

כאשר הפיתוח הוא מתמשך מדובר במתן כלים, אך גם בהצהרה בפני עצמה. הצהרה אודות החשיבות שבה הארגון רואה את המנהל/ת, כמנהיג/ה, כיזם/ת, כמוביל/ה. כחלק מהעניין, חשוב כל-כך לאבחן נכון את צרכי המנהל/ת. לאבחן ולגלות מהי נקודת ההתחלה, מהו אופי הצוות שהמנהל/ת מוביל/ה, הכל בהתאם לצרכי הארגון, הכרת הסביבה, תוך בהתחשבות בכל הגורמים הבאים במגע עם הארגון.

גישה פרקטית

הגישה שמובילה טלי איגלמן-בלנקי לפיתוח מנהלים/ות היא פרקטית ביסודה, שכן היא דוגלת בלמידה תוך כדי עשייה. בקורסים, מפגשי הייעוץ ובסדנאות המטרה היא לקבל כלים וגם לחוות את הניהול ואת המנהיגות.

זאת בעזרת מעין מעבדה חיה ודינאמית, בה לומדים המשתתפים יחד איך לזהות, להתמודד ולפתור בעיות ואתגרים, תוך התחשבות בכל הגורמים הבאים במגע עם הארגון (פנימיים וחיצוניים), מתנסים בצמיחה, מבינים מנהיגות ומפנימים מעל הכל את חשיבות הדוגמה האישית.

------------------

טלי איגלמן- בלנקי, היא יועצת ארגונית, מומחית בפיתוח ארגונים, מיזמים, עסקים ומנהלים/ות בעולמות מורכבים ודינמיים. בוגרת תואר שני מאוניברסיטה העברית ומגוון רחב של קורסי ניהול ויעוץ. חברה בארגון פא"י - הקהילה הישראלית לשינוי ולפיתוח ארגוני, שגרירה של תנועת הקפיטליזם הקשוב בישראל ושותפה לתהליכים מורכבים במגזרים הציבורי, העסקי, השלישי והרביעי.

לפני כ-7 שנים ולאחר שנים רבות של עשייה, ניהול והתנסויות, הקימה טלי את "כלים להצלחה" למען עשייה ארגונית אפקטיבית, חברתית ומשמעותית, תוך כוונה ואמונה שניתן להוביל להישגים ארגוניים על-ידי צמיחה מקצועית, חברתית ואישית.

מוזמנים לשיחת היכרות עם טלי איגלמן-בלנקי, "כלים להצלחה".

לתיאום שיחה: tali@tools4success.co.il