קצב אימוץ המכונית החשמלית הפתיע את גדולי המומחים וגם בישראל, נרשמה צמיחה של מאות אחוזים בשנה. מתי יעקפו המכירות את אלו של מכוניות הבנזין, מדוע בסין זה קורה כל-כך מהר ומה צריך לקרות כדי שגם בארץ, נוכל ליהנות מתחבורה זולה ובלתי מזהמת?

קרדיט תמונה: Shutterstock
קרדיט תמונה: Shutterstock

אורן הדר
מהפכת הרכב החשמלי תגיע לנקודה קריטית מהר מכפי שהעריכו האנליסטים האופטימיים ביותר. בקרוב מאוד, תהיה זו דרישתו העיקרית של כל מי שמעוניין לרכוש רכב בארץ ובעולם: רכב חשמלי ישירות מהיצרן, משומש ואפילו מחברות הליסינג והטרייד אין, בעתיד הרחוק יותר. אבל לאן הולך שוק זה, איך הוא ייראה בעשר השנים הקרובות, האם רכב חשמלי סיני הוא שיהפוך דווקא לפופולרי יותר בקרב הישראלים – והאם זה טוב לנו, כצרכנים? סקירה זו תציג את התמורות האחרונות בתחום והמגמות הבולטות הצפויות.


איך הוסרו החסמים כל-כך מהר?
עד לפני כמה שנים, עמדו בדרכה של המהפכה החשמלית מספר חסמים אשר בראשם, מחיר המכוניות (אפילו רכב חשמלי סיני, הנוטה לרוב להיות זול יותר), טווחי נסיעה מוגבלים, זמינות עמדות טעינה וכן כמה פסיכולוגיים כמו הצורך להטעין רכב, במקום להיכנס פשוט לרכב ולנסוע.
אך עתה נראה כי רוב החסמים הוסרו, בפרט הודות להתפתחות מהירה בטכנולוגיות ההנעה החשמלית: רכב חשמלי לחלוטין כבר לא נופל בביצועיו ממקבילו מונע הבנזין וטווח הנסיעה מספיק הן לנסיעות משפחתיות והן לכאלו שלמטרות עבודה. כך למשל, יכול דגם הקרוסאובר גאומטרי C לנסוע יותר מ-450 ק"מ לאחר טעינה של פחות מ-40 דק', ועלותו זהה לזו של קרוסאובר בעל מנוע בנזין אירופי.

ומה בנוגע לחסם הפסיכולוגי? זה התנפץ עם הצמיחה באימוץ תחבורה עירונית זעירה. בעידן שבו הקורקינט החשמלי מחליף את האופניים, גם ילדים ובני נוער לומדים כי יש להטעין רכב טרם השימוש בו, שחשוב להקפיד על טיפול בסוללות וכי קניית מכונית שאינה חשמלית בעתיד, תיראה מוזרה למדי.


השינוי מתחולל מהר בהרבה משציפו מומחים גדולים בתחום. רק בתחילת השנה נדהמו אנליסטים בענף הרכב מדו"ח מקיף שפרסמה ענקית הנהלת החשבונות "ארנסט אנד יאנג", לפיו מכירות רכב חשמלי צפויות לעקוף את אלו של מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית באיחוד האירופי, תוך שבע שנים בלבד. בשוק הסיני, התנבאו החוקרים, צפוי סקטור זה לעקוף את מכוניות הבנזין תוך פחות מ-12 שנה ובארה"ב חובבת הדלק – קצת לאחר מכן, ב-2036. לו רק ידעו כי תוך חודשיים תפרוץ מלחמה מפתיעה באירופה שתייקר אף יותר את מחירי הבנזין והסולר, תסבך שרשראות ייצור בשל מחסור ברכיבי חיווט שמקורם באוקראינה – וכנראה תאיץ את המעבר מדלק לחשמל מוקדם מהצפוי.


עלייתם של רכבים חשמליים סיניים בישראל: השינוי הגדול ביותר
רשויות ברחבי העולם מיישרות קו עם הטרנד. באנגליה למשל, עבר חוק לפיו החל מ-2023 כל בית מגורים חדש שייבנה יחויב בהתקנת עמדות לטעינת רכבים חשמליים. בלונדון לבדה יש כיום קרוב ל-30,000 עמדות שכאלה ועד 2030, יטפס מספרן לרבע מיליון. השוק האירופי הוא אחד מאלו הצומחים ביותר בתחום ולפי חברת המחקר JATO, אחת מעשר מכוניות שנמכרו בו אשתקד הייתה חשמלית – צמיחה של 63% בהשוואה ל-2020.

השינוי הגדול ביותר מתחולל בשוק הרכב הגדול בעולם – זה הסיני, שכ-13.5% ממנו כבר חשמלי. כחלק מאסטרטגיה ממשלתית המבקשת להשיג עליונות טכנולוגית בתחום הסוללות והאנרגיה, מועברים תקציבים גדולים ליצרניות רכב חשמלי ובמשך שנים, הוצעו לרוכשים הקלות מס והטבות. מתוך כך, צמחו יצרנים סיניים במהירות מפתיעה וביכולתם להציע מוצר מתקדם ויעיל במחיר תחרותי במיוחד. תפוצת הרכב החשמלי בסין כה גדולה, שהממשלה צפויה לבטל את הסבסודים לצרכן. רק ב-2021 נרשמה במדינה צמיחה של 154% במכירות, לפי נתוני חברת המחקר GO ZoZo.

זאת ועוד, רכב חשמלי סיני צפוי להשתלט על שווקים רבים, גם על זה הישראלי. לפי דיווח של כלכליסט מתחילת השנה, לאחת מיצרניות הרכב הסיני הבולטות יש בארץ כבר צבר הזמנות של יותר מ-5,000 מכוניות, מספר מרשים גם ביחס לכאלו ותיקות בהרבה בישראל. מוכנותו של הצרכן הישראלי להתנער ממותגים מוכרים בשביל לחבוק מכונית חשמלית מצוינת במחיר נגיש, עתידה לקסום ליצרנים סיניים נוספים, הצפויים להגיע לארץ ולהשיק דגמים חשמליים. יתכן והשוק הישראלי אף יהווה נקודת מבחן טובה עבור החברות הללו לקראת כניסה לשווקים מערביים נוספים בעלי מאפיינים דומים.


רכב חשמלי בישראל: הביקוש אדיר, והתשתית?
גם כאן בארץ חל זינוק מורגש במכירות הרכב החשמלי: לפי נתוני משרד התחבורה מתחילת מרץ, ב-2021 נמכרו בישראל יותר מ-10,000 מכוניות חשמליות חדשות, לעומת 1,200 בלבד בשנת 2020 והצפי ל-2022 הוא ליותר מעשרים אלף. לפי הערכות, בקרוב צפויים הדגמים המוזלים של ג'ילי ויונדאי לטפס בטבלת המכירות, כשיותר ויותר ישראלים מעדיפים רכב חשמלי במחיר נגיש.


במגזר העסקי, צפויה החדירה המהירה ביותר להתרחש בקרב ארגונים המנהלים ציי רכב ושואפים להוזיל עלויות דלק ותחזוקה. מנועים חשמליים הם אמינים ופשוטים יותר מאלו של בעירה פנימית, קל יותר לאבחן בהם תקלות ושיעור שחיקתם נמוך. לכן, יגיעו בשנים הקרובות מכוניות חשמליות לחברות ליסינג ותאגידים גדולים, לצה"ל, לגופים ממשלתיים למיניהם וגם לחברות פרטיות מכל הסוגים. בעוד שרכב חשמלי מייצג חיסכון של 70%-80% במחיר הנסיעה ביחס לכזה בעל מנוע בעירה פנימית – אין זה מפתיע שהוא מומלץ עבור לקוחות שכאלה.

אך למרות הביקוש הגדול, בארץ ישנם חסמי תשתית לא מבוטלים שיש לפתור, לפני שנוכל גם אנחנו ליהנות מקצבה המהיר של המהפכה החשמלית. רשת החשמל המקומית תידרש לצמוח בשיעור של בין 25% ל-40% כדי לאפשר לרבבות נהגים לטעון אלפי מכוניות מדי לילה. צמיחה שתצטרך להתרחש במהירות שכן בלעדיה לא יתבצע אימוץ של רכב חשמלי בקצב מספק, וישראל תישאר עם תחבורה מזהמת, מחירי דלק המטפסים לשחקים ומחירי אחזקה המוסיפים לעלות אף הם, עם ההתמעטות של מכוניות הבעירה הפנימית בשווקי העולם.

זו תהיה הזדמנות להכניס שחקנים זרים לשוק האנרגיה הישראלי, או לתמרץ הקמת חברות מקומיות שיתמחו בתשתיות הנדרשות. במקביל לצמיחת רשת החשמל, תידרש הקמת עמדות טעינה בכל חניון, קניון וקרן רחוב וכמובן – בבנייני מגורים, כאשר גם כאן קיימת הזדמנות להכנסת שחקנים חדשים בפיקוח ממשלתי.


לסיכום, הביקוש לרכב חשמלי חדש כבר אילץ ממשלות רבות להקצות משאבים גדולים להכנת השטח, חיזוק יתרונות טכנולוגיים והקמת תשתיות. ואפשר להבין אותן: זהו הצעד הבא באבולוציית התחבורה, ומשהו שהציבור דורש בקול גדול. ישראל תוכל לספק מענה לדרישה דרך שותפויות חכמות, הכנסת שחקנים זרים, חקיקה תומכת ותהליכים נוספים. אך הם חייבים להתחיל כבר עכשיו, כדי שנתחיל ליהנות מפירות הרכב החשמלי בקצב של מדינה מודרנית ומתקדמת