מציאות החיים בישראל מביאה עמה מעצם הווייתה לא מעט מתח. גם בתקופות שקטות, רוחשת מתחת לפני השטח התחושה כי בכל רגע אירוע ביטחוני כלשהוא עלול לערער את שגרת החיים. כמעט ואין בית בישראל כיום שלא איבד אדם קרוב לפעולת איבה או במהלך לחימה, או שאין בו נפגעים בפעולות אלו. לצד שלל גורמי המתח שמאפיינים היום את החברה המודרנית, אם כן, המצב הביטחוני בישראל נחשב לאחד מהגורמים המרכזיים לחרדה. מרכזי תמיכה בכל רחבי הארץ מציעים כיום מענה למתמודדים עם חרדה ומצוקה נפשית. התמיכה הנכונה בזמן הנכון, יכולה לעשות את כל ההבדל.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

באילו מקרים נדרשת תמיכה נפשית?

ישנם גורמים רבים שעשויים לחולל מצוקה נפשית. ממוות של אדם קרוב, מצב חירום רפואי ועד לקשיים כלכליים וחשש מהמצב הביטחוני, לכל אחד מאיתנו ישנם הגורמים הסבירים יותר לעורר חרדה. לפעמים, הדבר עשוי לנבוע מהצטברות של מספר אירועים. לא משנה מהי הסיבה לסערה הרגשית, העקרונות הבסיסיים למתן תמיכה נפשית מתאימה לרוב זהים.

מדוע חשוב לפנות לסיוע בהקדם?

אין ספק שזמן עשוי לרפא לא מעט כאב וקשיים. עם זאת, חרדה, מתח ותגובות פוסט טראומטיות אינן פשוט חולפות עם הזמן. מדובר בתחושות מורכבות שיש לעבד במרחב בטוח. לעתים קרובות, כפי שראינו, מתעוררות תופעות אלו כתוצאה מאירועים שאנו מתקשים לעבד או להבין. לכן, התמיכה הנכונה עשויה להיות קריטית כדי לחזור אל שגרת החיים הרגילה. חרדה בלתי מטופלת עשויה להביא עמה לא מעט השלכות אל שגרת החיים.

השלכות רגשיות

מתח מתמשך ואירועים טראומטיים עשויים להביא עמם רגשות קשים רבים וביניהם כעס, בושה, פחד ועצב. תחושת אשמה בלתי מותאמת ומתח המקשה על תפקוד אינם נדירים בתקופה זו. רבים חשים מנותקים או תלושים מהמציאות ונוטים להתבודד, נסגרים בפני העולם במאמץ להחזיר את השליטה. כתוצאה מכך, העניין בפעילויות ומערכות יחסים שבעבר היו חשובות עבורנו עשוי לדעוך וכתוצאה מכך, איכות החיים עשויה להיפגע באופן ניכר.

השלכות על התפקוד הקוגניטיבי

כאשר מתרחש אירוע טראומטי, הוא מאתגר את אמונות הליבה והנחות היסוד שלנו לגבי העולם שעזרו לנו להבין את החיים עד לנקודה זו. התנפצות התפיסות הזו עשויה להשפיע גם על האופן בו אנו מעבדים מידע. היכולת שלנו לפרש סיטואציות באופן חסר פניות עשויה להיפגם. לעתים, עשוי המתח להשפיע על הזיכרון שלנו ולגרום לנו לפרש אירועים שאירעו באופן שונה בתכלית מהמציאות האובייקטיבית. מחקרים רבים מראים שחרדה בלתי מטופלת עשויה להשפיע באופן ניכר על אסטרטגיות התכנון ופתרון הבעיות שלנו. ההשלכות על איכות החיים עשויות להיות מקיפות.

השלכות פיזיולוגיות

מחקרים מראים שיש קשר משמעותי בין מצבים של מתח וחרדה מתמשכים ובין מצבים בריאותיים כרוניים. חשוב שלא נתעלם מסימני האזהרה הללו. אם חווית אחד מהתסמינים הבאים, חשוב לפנות לסיוע נפשי בהקדם.

עייפות קיצונית ומתמשכת

נדודי שינה

כאבים ומתח בשרירים ללא מקור מוסבר

דופק מוגבר

קשיי נשימה

אי שקט מתמשך ודפוסי שינה לקויים עלולים להוביל לבעיות פיזיות חמורות יותר כמו לחץ דם גבוה, התקף לב וסוכרת. לכן, המענה הטיפולי הנכון בזמן הנכון עשוי להיות קריטי.

לקבל כלים חדשים להתמודדות עם המצב

פניה לגורם מקצועי תאפשר לך להכיר טוב יותר את הגורמים המשפיעים על מפלס המתח והחרדה שלך  ולסגל אסטרטגיות חדשות לניהול יעיל של המצב. בסופו של יום, המענה הנכון יאפשר לך לבנות רשתות תמיכה איתנות ויציבות, לחזור לפעילויות שמעצימות וממלאות אותך וליהנות מאיכות חיים טובה יותר.