יעקב קוינט יו"ר הקרן ומנהל רשות מקרקעי ישראל: הקרן לשמירה על שטחים פתוחים היא אחד הגופים המרכזיים כיום במימון מיזמים סביבתיים בישראל. אנו רואים חשיבות באיזון בין צורכי שימור לפיתוח ובהנגשת השטחים הפתוחים לציבור הרחב למטרות נופש ופנאי. לכן הקמנו את הקרן שתקציבה נגזר מדי שנה מהכנסות הרשות. התקציב שהקצתה השנה רשות מקרקעי ישראל לטובת השטחים הפתוחים, במסגרת הקול הקורא, מבטא את היקף פעילותה של הרשות והכנסותיה בשנת 2020, מהם נגזר התקציב לשטחים הפתוחים." השנה, בנוסף לקולות הקוראים שמפרסמת הקרן כל שנה, תפרסם הקרן שני קולות קוראים חדשים, ייעודיים. האחד לטובת רכישות קרקע לקידום השמירה ההגנה והטיפוח של אזורים בעלי איכויות אקולוגיות משמעותיות אשר הבעלות עליהם אינה בידי המדינה והדבר מקשה על שמירתם. והשני לטובת מיזמים לשיקום טבע תומך אקלים במטרה לקדם את ההתמודדות עם משבר האקלים על ידי שיקום הטבע אשר מהווה את אחד הכלים המשמעותיים לכך."

הקרן לשמירה על שטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל, פועלת קצת פחות מעשור. הקרן פועלת לקידום השמירה, הפיתוח הסביבתי והטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים, לרבות שטחים פתוחים החשובים לשמירה על המגוון הביולוגי והמערכות האקולוגיות בישראל, פארקים ואזורי נופש ופנאי וכן סיוע לגורמים הפועלים להגשמת מטרות הקרן. הקרן פועלת אל מול משרדי ממשלה, רשויות סטטוטוריות, גופים מוניציפליים, חברות ממשלתיות וגופים נוספים לתמיכה במיזמים בשטחים הפתוחים ולשימורם.

מאז הקמתה של הקרן תיקצבה רשות מקרקעי ישראל באמצעות הקרן לשמירה על שטחים פתוחים כ-705 מיזמים שונים בהיקף של כמליארד ש"ח לטובת טיפוח ופיתוח השטחים הפתוחים בישראל.

תקציבים אלו שמקצה רשות מקרקעי ישראל באמצעות הקרן מסייעים במימון מיזמים העוסקים בשמירה, פיתוח סביבתי וטיפוח של השטחים הפתוחים שמחוץ לשטחים העירוניים הבנויים. כרבע מתקציב הקרן ניתן לשיקום או שימור ופיתוח של פרויקטים לתועלת הציבור וכן פיתוח שימור בשטחי פארקים גדולים ואזורי נופש. הקרן פועלת למימוש מטרותיה על ידי פרסום קולות קורא בכל שנה לשם איתור תכנים, תוכניות ופעולות שימור ופיתוח, המתאימות למטרות הקרן על פי החוק ובהתאם להחלטות הנהלת הקרן, להגדרות המופיעות בהחלטות הנהלת הקרן ובמסמכי הקול הקורא. כל פרויקט מקבל ניקוד בהתאם לעמידתו בכללים אלה.

נוסף על כך מתקצבת הקרן מיזמים שבעניינם התקבלה החלטה בממשלת ישראל, בתנאי שהם עומדים בתבחינים על פיהם פועלת הקרן. כמו כן, מסייעת הקרן לשיקום נזקי הטבע ולמימונם וקידומם של מיזמים בשטחים הפתוחים העונים על מטרות הקרן - בהתאם להחלטות הנהלת הקרן.

בימים הקרובים יתפרסמו קולות קוראים חדשים המזמינים רשויות מקומיות וגופי ממשלה להגיש בקשות למימון מיזמים נוספים. התקציב הבא שיוקצה   על ידי רשות מקרקעי ישראל יעמוד על כ 300 מליון ₪.