מדינת ישראל היא מדינה קטנה, וחלקה הגדול מורכב משטחים פתוחים. חלק מאותם שטחים מוגדרים בתור ''קרקע חקלאית'', וההגדרה של כך היא קרקע שעל פי תוכנית המתאר החלה עליה מיועדת לגידולים חקלאיים למיניהם, אך לא לצרכי מגורים.

כלים
קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

ובגלל שאנו מדינה קטנה בלי הרבה שטח, הרבה אנשים חולמים לקנות קרקע שתהפוך עם השנים לקרקע לבנייה, ובכך להרוויח כסף רב מצד אחד, ומצד שני לקבל את האפשרות לבנות בית עבורכם (ואולי גם עבור בני משפחה).

בגלל הרצון הזה הרבה מאוד קרקעות חקלאיות משווקות לציבור, ולפעמים בשווי גבוה ולא ריאלי ביחס לשווי הקרקע עצמה. אז עולה השאלה – איך יודעים האם ואיפה להשקיע?

האם כדאי להשקיע בקרקע חקלאית?

בימינו אנשים רבים ישאפו למצוא מקורות מימון מגוונים לצרכי השקעה, ונשאלת השאלה האם כדאי להשקיע בקרקע חקלאית?

השקעה בקרקע חקלאית לא מתאימה למי שזהו כספו היחיד, והוא מצפה להרוויח עליו כסף באופן שוטף (הכנסה מניבה), ולהרוויח תוך זמן קצר.

ההשקעה בקרקע חקלאית למכירה תתאים בעיקר למי שמתכנן להרוויח ממנו בעוד כמה שנים (לפחות 5 שנים ויותר) ואין לו בעיה להמתין לרווח.

בנוסף, אם רכשתם קרקע חקלאית עם פוטנציאל להפשרה עתידית, יש לקחת בחשבון עיכובים בהפשרת הקרקע, שיכולים להתרחש, ולהוות סיכון לרווחיות ההשקעה או לפוטנציאל הסבת הקרקע החקלאית למגורים בעתיד.

בסופו של דבר, יש לבחון את השיקולים בעד ונגד השקעה בקרקע חקלאית, תוך חישוב הסיכונים מול היתרונות.

התייעצו עם אנשי מקצוע הבקיאים בכך, כדי לקבל ייעוץ מקצועי ומחושב עבורכם, בטרם קבלת ההחלטה אודות ההשקעה.

האם עליכם לשכור עורך דין בקניית קרקע חקלאית?

בניגוד לקניית דירה, הרבה אנשים חושבים שקניית קרקע חקלאית יכולה להיעשות ללא עורך דין – אך טעות בידם.

בעת קניית קרקע חקלאית אנשים רבים לא יודעים מה לשאול ומה לוודא: שאלות כמו כמה עולה קרקע דומה באיזור? האם יש הליכי הפשרה? האם מדובר בקבוצת רכישה? ועוד שאלות רבות, שרק איש מקצוע מטעם ידע לשאול.

בנוסף, בעת קניית קרקע חקלאית אתם עשויים למצוא את עצמכם משלמים פי כמה וכמה עבור קרקע חקלאית, רק בגלל שהסכמתם, ועורך דין מטעמכם ידע לבחון זאת עבורכם.

עורך דין מטעמכם גם יבדוק את הוראות ההסכם עליו אתם עתידים לחתום, וישנה אותו כדי שיתאים לצרכים שלכם, ולא רק למוכר הקרקע.

טיפים לרכישת קרקע חקלאית פוטנציאלית: קראו היטב!

קניית קרקע חקלאית למכירה יכולה להיות רווחית מאוד עבורכם, אך יש לקחת בחשבון מספר טיפים חשובים בטרם הקנייה.

קודם כל, בדקו האם יש לכם את ההון העצמי הנדרש לקניית הקרקע החקלאית. אי אפשר להשיג משכנתא על רכישת קרקע חקלאית ולעיתים גם לא מקבלים על כך הלוואה.

בדקו היטב את היתרונות והחסרונות של קרקע חקלאית שאתם שוקלים לרכוש, למשל מה מיקום הקרקע, פוטנציאל התשואה של הקרקע החקלאית ועוד.

התייעצו בסוגיות אלו עם אנשי מקצוע הבקיאים בהשקעות של קרקעות חקלאיות, כדי לבחון ולהחליט האם כדאי או לא, להשקיע בקרקע חקלאית פוטנציאלית.

בנוסף, רכשו קרקע חקלאית להפשרה תוך כדי בחינת חישוב העלויות הנלוות כגון היטלי השבחה ועלויות לעורכי הדין וכדומה, וכן האם אושרה תכנית המתאר עבורה, כדי להעריך האם כדאי להשקיע בכך. ככל שתבצעו יותר חישובים מקדימים והערכת סיכונים, כך תוכלו לקבל החלטה מושכלת, אודות ההשקעה הנכונה עבורכם לקרקע חקלאית. זה יסייע לכם לקבל החלטה אודות הקרקע החקלאית המתאימה ביותר להשקעה משתלמת ורווחית, לטווח הארוך.