אנו חיים בעידן דיגיטלי שממשיך להתפתח בצעדי ענק. אין ספק שעידן זה הביא עימו יתרונות מרובים להתנהלות העסקית, החל באפשרויות לבצע קמפיינים ועסקים ללא תלות גיאוגראפית, ועד לשדרוג פעילותן של מחלקות בתוך הארגון. בד בבד, מה שגדל בהתמדה הוא כמות הנתונים החולפת במערכות הארגון, והשאלה היא כיצד ניתן לנצל אותם לקבלת תובנות מעמיקות והחלטות מושכלות.

כלים
קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

"בעיית" המידע

אם בעבר זהב, נפט או זמן היו שווים כסף או כוח, הרי שכיום בעידן הדיגיטלי מידע הוא הזהב החדש. יחד עם זאת, כפי שבסופו של דבר צריך גם לדעת להתיך זהב לתכשיטים, או לזקק נפט ליצירת דלק ותוצרים נוספים, כך גם צריך לדעת לעשות שימוש מושכל במידע. אכן, אפשר לומר שלרשות עסקים, חברות וארגונים עומד מכרה זהב, שגודלו תלוי לא פעם בהיקף הפעילות. יחד עם זאת, באותו האופן שגודלו של מכרה הזהב מעיד על הפוטנציאל שלו, כך גם אפשר ללכת לאיבוד בתוך המכרה במקרה הגרוע, או במקרה הפחות גרוע פשוט לא לנצל את הפוטנציאל.

זוהי בעיית המידע, הזורם בארגונים מקשת רחבה של מקורות – דרך רשת האינטרנט, ממכונות בפסי ייצור, ממערכות שכר וכוח אדם, מרשתות חברתיות וממגווו מקורות חוץ ופנים ארגוניים נוספים. בעוד כמויות המידע מתעצמות משנה לשנה, ואף מחודש לחודש, בארגונים רבים מבינים שצריך לעשות מעשה ולבצע את הצעדים והשינויים שיאפשרו לנצל את המידע הזה באופן מיטיבי, להבדיל מלאבדו או ללכת לאיבוד בתוכו.

אינטליגנציה עסקית וביג דאטה

בישראל הטיפול בביג דאטה הוא חדש יחסית ובאופן מתמיד נוספים כלים ופיתוחים שנועדו לתת לו מענה טוב יותר, מה שמכונה אינטליגנציה עסקית. על מנת לעשות שימוש מיטבי בכלים האלו יש לפנות לחברות המתחמות בתחום שיבצעו בארגון תהליך מוסדר בן מספר שלבים. תחילה יש להגדיר יעדים ולבחון את מקורות המידע, את השימושים הנוכחיים במידע וכיצד ניתן יהיה להשתמש בו, ובהתאם לכך משדרגים את הכלים הקיימים או בוחרים כלים חדשים.

למעשה, מדובר בכלים ותהליכים שמטרתם לאסוף, למדוד ולעבד את המידע, ולאחר מכן להגיש אותו בצורה ברורה ומובנית כדי שמנהלי הארגון יוכלו להפיק ממנו תובנות ולקבל החלטות מושכלות. חברות מתמחות בתחום עוזרות לארגונים להתאים את הפתרונות בהתאם לצרכיהם ולעולמות הפעילות והתוכן שלהם, ולאחר מכן גם מלוות את תהליך ההטמעה ואף מעמידות לרשות הלקוח יועץ מומחה במסגרת חבילת שעות גמישה.