לא פעם, אנחנו מוצאים את עצמנו נתקלים בנתונים ומדדים המחושבים בצורה שונה מזו שאנחנו רגילים ומכירים. לא מדובר בנתונים של מטבעות זרים, שאנחנו צריכים לחשב כמה זה שווה בשקלים, אלא מדובר על דברים לכאורה יותר בסיסיים, למשל נתוני משקל, נתוני מרחק ועוד.

כלים

 

ההסבר לכך הוא מאוד פשוט. במדינות שונות בעולם נהוג לחשוב נתונים בצורות שונות. במקרים רבים, מדינות בהן נהוג לחשב אחרת, מציגות בפנינו גם את האופציה הקיימת בישראל (ובמדינות אחרות), אך ישנם מקרים, בין אם זה בספרות, בין אם זה בכלי תקשורת ובמקומות אחרים, בהם אין את האפשרות הזאת ואז אנחנו צריכים לדעת כיצד לבצע את חישובי ההמרות בעצמנו.

איך עושים את זה בצורה פשוטה?

בהמשך המאמר אנחנו נציג דוגמאות שונות לחישובי המרות במקרים פופולאריים, כיצד עושים אותם וכמה הם שווים. אך לפני כן חשוב לציין, שהיום זה מאוד פשוט וקל לבצע כל חישוב המרה, בין אם זה המרת פאונד לקילו או להיפך, ס"מ לאינץ', ק"מ למייל וכדומה.

הדרך לעשות זאת היא באמצעות מחשבונים שונים אשר עומדים לרשותנו, בין אם זה ברשת ובין אם זה אפילו במכשירי הסלולר שבידינו הכוללים אפליקציות להמרות או מחשבונים מובנים במכשיר המאפשרים זאת. כך אנחנו יכולים לבצע את החישובים בצורה פשוטה ונוחה. כמובן שלשם כך, אנחנו צריכים לדעת לקרוא את הנתונים בצורה נכונה ולהבין את המשמעות של החישוב אותו אנחנו מבצעים, בשביל להשתמש בתוצאות בצורה אמינה.

דוגמאות להמרות

משקל – אחת ההמרות הפופולאריות שנהוג להשתמש בהן היא המרה של פאונד לקילו. ק"ג זו יחידת משקל בו אנחנו נוהגים להשתמש בישראל ובמדינות רבות אחרות. לעומת זאת פאונד, זו יחידת משקל בו נהוג להשתמש בבריטניה. ההמרה היא ק"ג שווה 2.2 פאונד. לעומת זאת, פאונד אחד, שווה 0.4536 ק"ג.

המרה נוספת שקשורה למשקל ונהוג להתייחס אליה למשל במקרים של שקילת זהב היא אונקיה. אז ק"ג אחד שווה 35.2 אונקיות.

טמפרטורה – המרה נוספת שנחשבת מאוד נפוצה, היא המרת טמפרטורה. בישראל נהוג להשתמש בצלסיוס בשביל לבטא טמפרטורות, לעומת זאת במדינות אחרות נהוג להשתמש בפרנהייט. לכן חשוב להכיר את ההבדלים בין השניים. למשל, 30 מעליות צלסיוס, הן 86 מעלות פרנהייט. לעומת זאת, 18 מעלות צלסיוס, הן 64.4 מעלות פרנהייט.

מרחק – כשאנחנו בוחנים המרת מרחק, עלינו להתייחס לכך בשני היבטים. בהבדל שבין ס"מ לאינץ'. כידוע, אנחנו עושים שימוש באינצ'ים, בין היתר, בשביל להציג גדלים של מסכי מחשב או טלוויזיה. החישוב הוא ס"מ אחד שווה 0.3937 אינץ'. לעומת זאת, אינץ' אחד, שווה 2.54 ס"מ

דוגמא נוספת לחישוב של מרחק הוא בין ק"מ למייל. זו דוגמא מאוד פופולארית בעת נהיגה, רכיבה על אופניים או ריצה. בפרט עבור מי שבוחר לטוס לארצות הברית או לבריטניה, שם נהוג להשתמש במיילים ולא בקילומטרים. החישוב הוא, קילומטר אחד שווה 0.621 מייל. בעוד שמייל אחד שווה 1.6 ק"מ.

כמות – עוד המרה שאנחנו צריכים להתייחס אליה היא כמות נוזלים. אנחנו עושים שימוש בהמרות כאלה במשקאות ובמקרים אחרים. כאן ההתייחסות היא בין ליטר למיליליטר או ס"מ מעוקב. כל ליטר שווה 1,000 מ"ל. מכאן אנחנו יכולים להבין שאם נרצה להוסיף ליטר נוסף, אז למעשה אנחנו נוסיף עוד 1000 מ"ל. ליטר עצמו הוא למעשה 10 בחזקת שורש סנטימטר מעוקב.

המרה מידות – דוגמא פופולארית נוספת להמרות, הן בין מידות נעליים על פי החישוב האמריקאי לעומת החישוב הישראלי/אירופאי והחישוב הבריטי. ההבדל הוא על פי אינץ' ועל פי סנטימטר. כאשר החישוב האמריקאי נעשה במספרים נמוכים (החל מארבע והלאה) בעוד שהחישוב הישראלי והאירופאי, מתחיל ב-35 ומטפס כלפי מעלה.