בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על מקרים בהם עובדים מתלוננים על התעמרות בעבודה. נדמה שהמונח הזה הפך להיות נפוץ ומקובל, עד כדי כך שאין עובד שלא נתקל בו ואין מקום עבודה שלא חווים סיטואציה כזו.

כלים

 

מחקר שנערך לפני מספר שנים מגלה שכל עובד שלישי בישראל חווה סוג של התעמרות בעבודה. באופן טבעי, מרבית העובדים לא מתלוננים על כך. רבים אינם מודעים לעובדה שהם חוו סיטואציה כזו, אחרים מודעים אך מעדיפים שלא להתלונן בשביל לשמור על המשרה שלהם, ויש מי שמתלונן בפני גורמים מסוימים, אך דבר איננו נעשה בשביל שהמצב ישתנה.

חשוב מאוד שכל עובד ידע מה זו התעמרות בעבודה, אם חס וחלילה הוא עובר אותה אז חשוב לא פחות שיתלונן. הן בשביל שהוא יקבל מענה, הן בשביל שעובדים אחרים לא יצטרכו לעבור את זה והן בשביל לתקן את המערכת הפגומה.

בחלק הבא נסביר מה זו התעמרות בעבודה, ולאחר מכן נסביר כיצד יש לנהוג במקרים בהם אנחנו מוצאים את עצמנו מתמודדים עם סיטואציה כזו. לפני כן חשוב להדגיש, לא כל מצב בו יש ביקורת היא התעמרות, וגם לא כל מצב בו הטונים עולים מעט, בהכרח מוגדר כהתעמרות. יש לקחת בחשבון שבמקרים מסוימים, זה גם תלוי בסיטואציה, תלוי בסוג העבודה, באופי הפעילות ועוד.

מה זו התעמרות בעבודה?

התעמרות בעבודה מוגדרת כמצב בו יש התנהגות אגרסיבית חוזרת ונשנית כלפי עובדים. זאת אומרת, כאשר יש מצב בו מעסיק, מנהל או אפילו עובד באותו דרג נוהג באופן משפיל, מתריס, מתנכל, מזלזל כלפי עובד או קבוצת עובדים.

ההתנהגות השלילית יכולה לבוא לידי ביטוי באופן מילולי, באופן לא מילולי גם לא באופן אלים, וכן באופן אלים ופוגעני מבחינה פיזית. זה יכול להיות מלווה בביטויים משפילים, שמות תואר שליליים, קללות, שאלות מביכות ומשפילות וזה יכול להיות מלווה בניסיון להשפיל את העובד בפני שאר העובדים או לעודד אותם להשפיל אותו.

אפשר למצוא הרבה סיבות פסיכולוגיות למה עובדים מתנהגים כך כלפי אחרים, אך זה לא משנה את העובדה שיש כאן התעמרות והיא מהווה עבירה על החוק. ברוב המקרים, זה יתבצע כלפי עובדים חלשים, בין אם זה מבחינת המדרג שלהם במקום העבודה ובין אם מדובר על עובדים צעירים יותר, נשים, אנשים עם מוגבלויות, עובדים מלאום ודת אחרת ובאופן כללי עובדים שהסיכוי שיתלוננו על כך יהיה נמוך מאוד.

איך יש לנהוג במקרה של התעמרות?

ראשית, יש לפנות לגורם סמכותי שיפעל בנושא. זה יכול להיות מעסיק, מנהל ישיר או עקיף, או כל גורם אחר.

שנית, יש לפנות למחלקת משאבי אנוש בעסק שתפעל בעניין.

שלישית, אם כל זה לא אפשרי, אז יש לפנות לגורם חיצוני, כולל עורך דין המתמחה בנושא, שיטפל בכך.