בראשית חודש נובמבר עם סיום עונת הרחצה, קיבלה רשות מקרקעי ישראל את החזקה בחמש מתוך שש המסעדות שפעלו במשך עשרות שנים בחוף הים המוכרז של ראשון לציון שלא כדין. לאחר הליך משפטי ממושך התבצעה הפינוי ורמ"י השלימה את הריסת חמש המסעדות, כולל ניפוי מלא של החול במטרה למנוע סיכונים מציבור המבקרים בחוף ולהשיב את רצועת החוף לציבור.

קרדיט צילום רחפן: רוני סימנטוב
קרדיט צילום רחפן: רוני סימנטוב

מדובר במסעדות שהיו מוכרות בשמות "ארבע על ארבע", "קלדרון", "איביזה", "מאווי" ו"החוף השקט".

לפני עשרות שנים החליטה העירייה על הקמת מזנונים קטנים לשירות הציבור, אולם עם השנים התרחבו המזנונים והפכו למסעדות והשתלטו על שטחים נוספים בתחום שטח החוף ובכך גם מנעו מהציבור שימוש והנאה בשטחי החוף שלהם זכאי הציבור ללא תשלום.

בשנת 2017 הגיש מרחב השמירה על הקרקע תל אביב-מרכז ברשות מקרקעי ישראל שש תביעות סילוק יד נגד המסעדות, בהובלת פרקליטות אזרחית מרכז, אשר ייצגה את המדינה. לאחר הליך משפטי ממושך ניתן בחודש יוני 2021 פסק דין המקבל את תביעות סילוק היד; אחרי שהמסעדות הגישו ערעור, התקבל בחודש מאי 2022 פסק דין הדוחה את הערעור, ובין היתר, קבע כי "אין נימוק שיצדיק להעדיף את עניינם של המערערים על פני עניינו של הציבור הרחב, הזכאי לגישה חופשית לחוף הים. אין גם נימוק שיצדיק להעדיף את המערערים על פני אדם אחר המבקש לקיים במקום עסק, ואין גם מקור שבדין למנוע התמודדות בין כלל המעוניינים באמצעות מכרז כדין". בחודש יולי 2022 גם בית המשפט העליון דחה בקשת ערעור של המסעדות.

בתום התקופה שקבע בית המשפט פינו בעלי המסעדות את המבנים, למעט מסעדה שישית בשם "לה-מר" אשר פינויה נדחה למועד מאוחר יותר ומפקחי רמ"י פעלו לניקוי החוף והשבתו לצבור. פינוי זה  הוא חלק ממאבק כולל שמנהלת המדינה למיגור תופעת ההשתלטות על חופי הים.

חוף ראשון לציון הוא קטן יחסית, ופינויו משפיע מיידית ובמישרין על מאות אלפי תושבי מרכז הארץ.

מחטיבת השמירה על הקרקע של רשות מקרקעי ישראל נמסר: ״כנאמנה על קרקעות המדינה, רמ״י תמשיך לפעול לטובת כלל הציבור כפי שפעלה עד כה בחופים רבים בכל רחבי המדינה״.