אם אתם מתכננים חופשה בדברצן שבהונגריה, ואתם חוששים שתתקשו למצוא בה אוכל כשר איכותי ומפנק, כדאי לכם להכיר את מסעדת חמסה בעיר.

כלים

שף אהרון פייגין, מסעדת חמסהשף אהרון פייגין, מסעדת חמסה

חמסה היא מסעדת שף ישראלית בלב העיר השנייה בגודלה בהונגריה, במרחק 10 דקות משדה התעופה של דברצן. בחמסה, הממוקמת בקומה הראשונה של בית חב"ד בעיר, תמצאו אוכל בועט, טעים, שמדבר טריות, דיוק ויצירתיות. הטעמים בחמסה הם שמחים, מענגים ומנחמים, ומהווים מובלעת קולינרית ארצישראלית בלב העיר ההונגרית הקסומה.

האוכל בחמסה כשר למהדרין, בהשגחת הרב שמואל פייגין, רב העיר ושליח חב"ד המקומי .

בתפריט ניתן למצוא מגוון מנות ראשונות קלילות וטעימות, כמו סשימי סלמון בהדרים וקרפצ'יו חציל מיוחד, מנות עיקריות מעולות, כמו צלעות טלה עם מלפוף ממולא טלה ופריקי, אסאדו רך כחמאה עם סלסה סלרי וכרוב מעושן וחומוס טלה. לחובבי המתוקים, יש גם קינוחים מעולים ומפנקים, כמו פבלובה עננים עם סלט פירות וקרמים.

קרפצ'יו חצילקרפצ'יו חציל

את מסעדת חמסה, שהוקמה על ידי קבוצת יזמים צעירים יהודיים מקומיים (co kosher trade), מנהל ומוביל השף הצעיר (29) אהרון פייגין, שף נועז ויצירתי, שהרומן שלו עם המטבח התחיל אצל השכנה העיראקית בבית ילדותו, עבר דרך מטבח צבאי, מסעדת בלומינה של השף מאיר אדוני ועסק סלטי שף בקופסה במהלך תקופת הקורונה, עד שהגיע למסעדת חמסה, שבה הוא משמש כשף מוביל.

 צלעות טלה עם מלפוף ממולא טלה ופריקי צלעות טלה עם מלפוף ממולא טלה ופריקי

ביקשנו מאהרון פייגין, שמגדיר את עצמו "אשכנזי עם עיניים כחולות וחך של סבתא מרוקאית", לספר לנו קצת על המסע הקולינרי שלו, עד שהגיע לחמסה.

המסע הקולינרי שלי מתחיל בצבא, שם ניהלתי מטבח בגדוד גבעתי. מיד לאחר הצבא נרשמתי ללימודי בישול בבית הספר "תדמור" ולאחר מכן עבדתי במשך שנה אצל מאיר אדוני במסעדת לומינה. משם המשכתי לכמה פרויקטים מרתקים מסביב לעולם. ניהלתי קייטרינג כשר באירופה והייתי שף פרטי בסוויטות יוקרה בדובאי. במהלך הקורונה, כמו הרבה מהעוסקים בענף, הייתי צריך למצוא פתרונות למצב המאתגר, והקמתי עסק עצמאי של סלטי שף בקופסה. במהלך התקופה, חייתי בישראל ובהונגריה, התחתנתי ונולדה לי בת קטנה ומתוקה, שעכשיו היא בת שנה.

איך בעצם נולד הרעיון של הקמת המסעדה ואיך "התגלגלת" לדברצן? איך נוצר הקשר עם היזמים?

הרעיון להקמת מסעדת חמסה נולד כשהענקתי ייעוץ לשליח חב"ד המקומי, הרב שמואל פייגין, שהוא במקרה גם אחי הבכור. אחי היה מעוניין להקים מסעדה ישראלית כשרה, שתיתן מענה לסטודנטים ישראלים, לתיירים יהודיים מישראל ומהעולם וגם לקהילה היהודית המקומית. כשהוצע לי להוביל את הפרויקט של הקמת המסעדה, החלטתי ללכת על זה, ולהקים מסעדת שף כשרה למהדרין, שמציעה אוכל כשר ברמה הקולינרית הגבוהה ביותר. את קבוצת היזמים פגשתי במסגרת אירועים קולינריים שהפקתי. הם באו, טעמו, נוצר חיבור ומאז אנחנו ממשיכים ביחד.

קבב טלה וירקות גרילקבב טלה וירקות גריל

מה החזון הקולינרי שאתה מוביל כשף?

השאיפה שלי היא ליצור קולינריה גבוהה כשרה למהדרין. מצד אחד, אני רוצה להביא את המטבח הכשר למהדרין לרמות הגבוהות ביותר של הבישול העילי, ומצד שני, אני שואף להכיר לצרכני האוכל הכשר את העולם של הקולינריה הגבוהה. בחמסה אנחנו מוכיחים, שאפשר לבשל אוכל מרגש, יצירתי ויוקרתי, תוך עמידה בסטנדרטים של כשרות ברמה המחמירה ביותר.

ספר לנו על מנה שאתה מתגאה בה במיוחד

אני מאוד גאה במנת ה-"קארי מרוקאי" שלנו. זו מנה של קרם ירקות על האש, שעליהם יושב עוף עסיסי שבושל בטכניקות מיוחדות, קריספי מבחוץ וג'וסי מבפנים. קראתי למנה "קארי מרוקאי", משום שבמראה ובטקסטורה היא מזכירה את הקארי התאילנדי, אבל הטעמים שלה הם מזרחיים ים תיכוניים.

קארי מרוקאיקארי מרוקאי

אילו תגובות אתה מקבל מלקוחות המסעדה?

אפשר, בגדול, לחלק את התגובות לשני סוגי לקוחות: ישראלים ומקומיים. הלקוחות המקומיים, שרבים מהם מורגלים במסעדות של קולינריה גבוהה בעיר, מתרגשים ומופתעים להכיר טעמים חדשים ומיוחדים, שהם פחות חשופים להם. הלקוחות הישראליים מופתעים הרבה פעמים לגלות מסעדה ישראלית כשרה למהדרין, שעולה באיכותה על מסעדות רבות שהם מכירים מהארץ. אני שמח, שגם מבחינת הטעמים, וגם מבחינת הסטיגמה של אוכל כשר, אנחנו מצליחים לייצר ללקוחות שלנו חוויה מפתיעה ומרגשת.

דברצן היא עיר קטנה יחסית במונחים אירופאים, והיא לא ידועה במיוחד כמוקד יהודי או יעד לתיירות ישראלית, יש ביקוש למסעדה כשרה בעיר?

דברצן היא העיר השנייה בגודלה בהונגריה, ויש בה שדה תעופה בינלאומי עם 4 טיסות בשבוע מישראל. אני לא רואה במסעדת חמסה רק פתרון כשר ליהודים מקומיים או לתיירים מהארץ. זו מסעדת שף איכותית שמציעה חוויה קולינרית לכל מי שמבקר בה. חמסה מושכת אליה גם תיירים ישראלים, שמגיעים לנפוש בעיר או לבקר בקברי צדיקים באזור, אבל גם תיירים מהעולם ומקומיים, שמחפשים עושר קולינרי וטעמים אקזוטיים, שלא ניתן למצוא בשאר המסעדות בעיר.

אסאדו רך כחמאה עם סלסה סלרי וכרוב מעושן וחומוס טלהאסאדו רך כחמאה עם סלסה סלרי וכרוב מעושן וחומוס טלה

כדאי לישראלים לתכנן חופשה בדברצן? מה יש לעיר להציע מבחינה תיירותית?

דברצן היא עיר שלווה ורגועה, שממוקמת באזור, הידוע במרחצאות ובאתרי ספא מעולים שנמצאים בו. זו עיר נפלאה לבלות בה, גם לתיירים שמחפשים חופשה רגועה ומפנקת, וגם למשפחות עם ילדים. יש בעיר אטרקציות מקסימות לילדים, כמו למשל פארק ענק עם ביתנים קטנים, המדמים מקצועות שונים, יש גן חיות, ויש פה אפילו את פארק המים הגדול בהונגריה.

חוץ מחמסה, שנותנת פתרון לאוכל כשר למהדרין, מה לגבי צרכים דתיים נוספים של יהודים שומרי מצוות? יש נגישות לבית כנסת, מקווה וכדומה?

לתיירים שומרי מצוות יש בית כנסת אורתודוקסי, שבו מתקיימות 3 תפילות ביום. אוכל כשר ניתן לקנות במסעדה, ואפשר להשתתף בסעודות שבת בבית חב"ד (לסעודות השבת צריך להירשם מראש אצל השליח, הרב שמואל פייגין). בנוסף, יש מקווה במרחק חצי שעה נסיעה מהמסעדה (בתיאום מראש).

יש בדברצן מקומות אירוח מתאימים ליהודים שומרי מצוות? אתה יכול לספר לנו על מלונות רלוונטיים, ועל האפשרויות שהם מציעים לתיירים דתיים מבחינת מרחק הליכה מבית הכנסת, מפתחות בשבת, מיטות יהודיות וכדומה?

יש את מלון Mercure Debrecen, שנמצא בצמוד לבית חב"ד ולבית הכנסת. למלון יש כניסה ראשית שאחת מהדלתות שלה איננה חשמלית, כך שהיא מתאימה לשומרי שבת, וחדר מדרגות, שניתן להשתמש בו במקום במעלית. על מנת להימנע מפתיחת החדרים באמצעות כרטיס אלקטרוני בשבת, אפשר לתאם מראש, שעובד המלון יפתח את החדר עבור האורחים שומרי השבת.

אפשר גם למלא את כתובת המסעדה או בית הכנסת באפליקציות השונות, ולמצוא עוד בתי מלון ודירות אירוח באזור, שנמצאים במרחק קצר מבית חב"ד. בהונגריה מקובל לבקש מיטות נפרדות בחדרי מלון, כך שכל המלונות מאפשרים את האופציה של "מיטה יהודית" למבקרים.

מה התוכניות שלך לעתיד? לאן אתה ממשיך מכאן?

כרגע אני מושקע בחמסה, וגאה על העבודה שאנחנו עושים בה. בעתיד אני מתכנן להמשיך לגדול ולהתפתח כשף, ולהמשיך לפתח קולינריה כשרה למהדרין ברמות הגבוהות ביותר.

שעות פעילות:

ראשון וחמישי: 12:00-22:00

שני – רביעי: 16:00-22:00

כתובת: Debrecen Piac uca 5-7

טלפון: 06301637861

אתר: https://www.hamszadebrecen.hu/

פייסבוק: https://www.facebook.com/hamszadebrecen/