התחדשות עירונית בתל אביב או בכל עיר אחרת, היא למעשה הגדרה כוללת לפרויקטים שונים שנועדו למטרות התחדשות המרחב העירוני. פרויקטים אלו באים לידי ביטוי גם בתחום הבינוי והתשתיות והן נועדו לצרכי שיפור איכות החיים של התושבים. בין יתר הפרויקטים המרכזיים בתחום ההתחדשות העירונית נכללים פרויקטים מסוג תמ"א 38 ופרויקטים מסוג פינוי בינוי.

 

 

התחדשות עירונית
התחדשות עירונית

מה ההבדל בין תמ"א 38 לפינוי בינוי?

על אף שמדובר בשני סוגי הפרויקטים המרכזיים בתחום ההתחדשות העירונית, מדובר בשני סוגי פרויקטים שונים, כאשר פרויקטים מסוג תמ"א 38 נועדו לצרכי חיזוק מבני מגורים ישנים אשר אינם עומדים בתקן הנדרש בפני רעידות אדמה. פרויקטים אלו מיושמים בעיקר במבני מגורים אשר נבנו עד סוף שנות ה-70 של המאה החולפת, כאשר במסגרת עבודות החיזוק ניתנות זכויות בינוי נוספות למבנה (מתוקף חוק התמ"א), כגון: הקמת קומת מגורים חדשה בשטח המבנה, הגדלת דירות המגורים, בניית ממ"ד בדירות, בניית מרפסות שמש בדירות וזאת לצד עבודות פיתוח ושדרוג של חזית המבנה וסביבתו.

מנגד, פרויקטים מסוג פינוי בינוי הם פרויקטים המיושמים באזורי מגורים ולא לגבי מבנה בודד. ברוב המקרים, מדובר בפרויקט החולש על מספר מבני מגורים באזור מגורים מיושן, כאשר מטרת הפרויקט היא הריסה מן היסוד של מבני המגורים הישנים והקמת שכונת מגורים חדשה בשטח המפונה. פינוי בינוי בתל אביב או בכל עיר מגורים אחרת, בדומה לפרויקטים מסוג תמ"א 38, הם פרויקטים מורכבים המצריכים את הסכמת רוב בעלי הזכויות במבנים המיועדים לפרויקט. לאורך השנים, חוקקו מספר חוקים אשר נועדו להגן על האינטרסים המשותפים לכלל בעלי הזכויות בפרויקט התחדשות עירונית מסוג תמ"א 38 או פינוי בינוי, כאשר את הפרויקט מלווה בדרך כלל חברת יזמות נדלן העוסקת ומתמחה בתחום ההתחדשות העירונית.

פינוי בינוי - זכויות בעלי הדירות

בכל פרויקט פיני בינוי תל אביב, או בכל עיר אחרת, בעלי הזכויות שהם למעשה בעלי הדירות במבני המגורים המיועדים להריסה, הם בעלי הזכויות שלמעשה מנהלים משאים ומתנים אל מול היזם בפרויקט בכל הנוגע לתמורה להם הם זכאים. ברוב המקרים, התמורה היא בשיטת "מפתח כנגד מפתח", כלומר, על כל דירה ישנה שאת הזכויות לגביה בעלי הדירות מוסרים ליזם בפרויקט, היזם מעניק להם בעלות על דירת מגורים חדשה במבנים החדשים בשכונת המגורים. בנוסף, הדיירים זכאים לדמי שכר דירה לאורך כל התקופה במהלכה מתבצעות עבודות הפינוי והבינוי במתחם המיועד וגם לשירותי הובלת תכולת דירה.

כיום, כל רשות מקומית מובילה שבשטחה מתבצעים פרויקטים שונים בתחום ההתחדשות העירונית, מפעילה מנהלת עירונית האמונה בין היתר על מתן שירותי ייעוץ והכוונה ליזמים ולדיירים המתעניינים בפרויקטים מסוג פינוי בינוי ותמ"א 38. למידע נוסף בנושא אתם מוזמנים ללחוץ כאן ולהיחשף לתכנים נוספים בנושא.