זאב נחמנזון

מתכוונים או נאלצים לתת לרכב שלכם מנוחה ממושכת – הנה מה שהוא צריך מכם.

תאילנד, נופש חלומי של שלושה שבועות, איים קסומים, שייקים, אוכל מדהים וזול, קניות בבנגקוק, מה עוד עדי, חברתי הטובה יכלה לבקש.

קרדיט תמונה: shutterstock
קרדיט תמונה: shutterstock

שהאוטו יתניע, מסתבר.

כי בשלושת השבועות שעדי בילתה הרכב שלה עמד בחניה מותרת וחינמית לא הרחק מנתב"ג, אבל כשהיא הגיעה אליו, עם שלוש מזוודות מלאות בבגדים ושני ילדים מלאים באוכל ושתיה, החוויה הנהדרת שהיא חזרה עמה התהפכה ברגע. אם נשאר עוד רגע בעולם הטיסות, לקוח בעל עסק לחלפי מטוסים סיפר לי פעם שמטוסים בנויים כך, שהם מתבלים על הקרקע, עניין של מסה, משקל, חומרים וסביבה. כלומר השאיפה היא שמטוס יהיה כמה שיותר באוויר וכמה שפחות על האדמה. נכון לעכשיו אנחנו לא רוצים את המכוניות שלנו עפות, אבל גם להעמיד אותן במקום לפרק זמן ממושך זה לא רעיון טוב. הנה כמה טיפים שיכולים לעזור, למנוע או לפתור מצבים של רכב עומד.

כיסוי, לא רק פיזי

סיבות להשאיר רכב עומד לזמן רב לא חסרות. רק לפני שנים בודדות התמודדנו עם מגפת הקורונה, כשהסגרים והבידודים הכתיבו את שגרת חיינו והמכוניות דממו בחניה למשך ימים ארוכים. גם מזג אוויר קשה יכול לבטל נסיעה ברכב למספר ימים, וגם אליו צריך להיערך. הפתרון הראשון והבסיסי ביותר הוא כיסוי. אבל לא רק כיסוי בד או חניה מקורה (שמבודדים את הרכב העומד מלכלוך וטמפרטורות נמוכות או גבוהות) – ביטוח, ורצוי ביטוח מקיף, שיכסה על נזקים, תקלות ובלאי במקרים כאלו. קיימים גם סעיפים יעודיים בפוליסות שונות, המאפשרים הגעה של איש שירות או חילוץ שידע להניע את הרכב ולתת מענה ראשוני, ממנו הרבה יותר קל להתקדם. אם רכבכם עמד תקופה ארוכה בחוסר שימוש, במיוחד אם בחרתם להקפיא את הנסיעה בו מסיבות כאלו ואחרות – כשאתם חוזרים להפעיל אותו, בדקו כי הביטוח שלכם בתוקף.

מוליך שולל

הרבה רכיבים וחלקים ברכב מתבלים או מאבדים מכוחם בזמן שהוא עומד. הקריטיים ביותר מתחילים במערכת החשמל והמצבר של הרכב, שמוביל למערכת ההנעה. ברוב הרכבים המודרניים היום יש הרבה יותר אביזרים ורכיבים חשמליים, כך שהכל רגיש יותר. מי שאחראי על אספקת החשמל לרכב הוא המצבר, וכאן חשוב מאד לשים דגש על מה לא לעשות. לא לנתק את המצבר. רבים שוגים ומנתקים את המצבר מהקטבים שלו, כך שלא יבזבז חשמל, אך מערכות רבות התלויות בו יכולות להתאפס או להשתבש. אחת מהן היא מחשב הרכב, ואם הוא נפגע – זה נזק בעייתי מאד. מה שכן מומלץ מאד לעשות הוא להניע את הרכב אחת לתקופה. על פי המלצת מכונאים ואנשים מקצוע נכון להניע את הרכב לפרק זמן של 20 דקות אחת ליומיים עד שלושה. במידה ואינכם ליד הרכב תקופה, ויש מישהו שיכול להניע אותו עבורכם – השאירו לו את המפתחות. אם הגעתם למצב שאתם נדרשים להניע את הרכב באמצעות כוח חיצוני וכבלים – עשו זאת רק אם אתם יודעים לעשות זאת נכון. במידה ולא – העזרו במישהו שכן, או באדם בעל ניסיון טכני. כיום גם קיימים "בוסטרים", סוללות חיצוניות בעזרתן ניתן להניע את הרכב. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם, תמיד טוב שיהיה ברכב, אך שוב, מומלץ לעשות זאת בזהירות ומתוך הבנה מקצועית.

קחו אוויר, והרבה

עוד משהו שלא טוב לו לעמוד הרבה זמן הוא הצמיגים. כל משקלו העצום של הרכב עומד עליהם בלבד, וכשהוא לא זז הלחץ עליהם גדל. זה אומר שחיקה מהירה שלהם, בלאי של המתלים, ולאורך זמן גם פגיעה בבלמים, מה שיכול מאד לסכן את הנהיגה.

אם אתם יודעים מראש שהרכב הולך להיכנס לתקופה של חוסר שימוש – ההמלצה היא לנפח בכל גלגלי הרכב אוויר, אבל למלא 15% יותר מהנחיות היצרן. כך הרכב יישאר יציב וחזק יותר מול העומס. בכל מקרה כשאתם מוציאים אותו מהקפאה – סעו איתו בהזדמנות הקרובה לתחנת הדלק ובדקו שלחץ האוויר בו תקין.

לילות חניה

לקראת סיום נחזור להתחלה. אם אתם יודעים שהרכב הולך לעמוד תקופה – נסו להעמיד אותו בחניה טובה ונכונה עבורו. ראשית, שיהיה במקום קרוב ונגיש אליכם, ושלא יעמוד במקום בו הוא יכול לקבל דוחות. אם יש לכם חניה מקורה שתגן מפני גשמים, טמפרטורות קיצון, אבק ולכלוך לסוגיו – השתמשו בה. אם רכבכם יקר לכם ויש באפשרותכם לרכוש כבורו כיסוי רכב מבד – זוהי גם הגנה מצוינת ויעילה, שבסופו של דבר מחזירה את ההשקעה.