בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע, קיבל את ערעורה של אישה, אשר הרשם לענייני ירושה דחה על הסף את בקשת ההתנגדות שהגישה היא כנגד צו קיום הצוואה של בן המנוח שהיה הידוע בציבור שלה בעת פטירתו עת שהיה נשוי.. בית המשפט קבע, כי אמנם המנוח היה נשוי והאישה אינה יורשת על פי דין, אך מאחר ואין מחלוקת לגבי העובדה שהייתה בת זוגו הידועה בציבור של המנוח במשך 26 שנים, הרי שברור שיש לה קשר אישי אליו וקמה לה הזכות לטעון טענותיה נגד כשרות הצוואה.

קרדיט לתמונה Freepik
קרדיט לתמונה Freepik

 

האישה טענה כי הצוואה אינה כשרה - והגישה התנגדות לקיומה

האישה הייתה הידועה בציבור של המנוח במשך 26 (!) שנים בהן, ניהלו חיים משותפים, המנוח דאג לה ולילדיה לכל מחסורם וחייה עימו אופיינו בדאגה הדדית ורווחה כלכלית גדולה.

האישה טענה בהתנגדות שהגישה באמצעות עורך דין לענייני ירושה מטעמה , כי המנוח הבהיר לה היטב כי כפי שעשה בחייו, מבקש הוא לעשות גם לאחר מותו ולכן, היה ברור לאישה כי המנוח התכוון כי ידאג לרווחתה לאחר פטירתו ולכן, העובדה שאינה נכללת בצוואתו כלל, אינה מתיישבת עם רצונו האמיתי.

עוד נטען בהתנגדות, כי כ-4 שנים טרם פטירת המנוח וכשנה טרם נערכה הצוואה, פעלו אשת המנוח ובנותיה להרחיק את המנוח מהאישה בכל צורה ואף, החלו בהליכי אפוטרופסות, לגביהם המנוח עצמו התלונן בפני האישה והוסיף, כי משפחתו השתלטה על כל רכושו וביקש לעבור להתגורר עימה.

האישה הבהירה, כי משפחתו של המנוח ידעו כל השנים אודות מערכת היחסים של המנוח עימה אך הקשו עליו לעבור להתגורר עימה, למרות שזה מה שרצה ובפועל בודדו אותו והרחיקו אותו באופן אקטיבי ממנה והכל, על מנת שיוכלו להשפיע עליו בעת עשיית הצוואה בצורה בלתי הוגנת.

דחיית ההתנגדות על הסף - לאישה אין כל זכות חוקית להתנגד לצוואה

הרשם לענייני ירושה דחה על הסף את התנגדותה של האישה שכן טען כי המנוח היה נשוי בעת פטירתו ובמקרים כאלה, עיזבונו יחולק בין אשתו החוקית (גם אם חיו בפירוד) ויתר יורשיו החוקיים.

הרשם עוד הוסיף, כי אפילו שמתעוררים ספקות בקשר לכשרותה של הצוואה- זהו תפקידו של היועץ המשפטי לבחון אותה ולא של האישה.

ומלבד זאת, מאחר ולאישה אין כל צוואה קודמת או אחרת בידיה להציג - הרי שלא קמה לה כל זכות להתנגד לצוואת המנוח כפי שהיא.

קבלת הערעור - האישה הינה "מעוניין בדבר" ויכולה להגיש התנגדות

בית המשפט החליט על קבלת הערעור, קבע כי האישה הוכיחה בפני הרשם וגיבתה בראיות כתובות, את העובדה שהייתה ידועה בציבור של המנוח במשך שנים רבות ואת קיום ההליכים המשפטיים (שנחיצותם מוטלת בספק) שמשפחתו של המנוח ניהלה בכדי לשמש כאפוטרופוס שלו.

בית המשפט גרס, כי הרשם היה צריך לראות את התמונה הכוללת לפיה, יש בסיס איתן לטענות האישה לגבי כשרותה של הצוואה ולגבי השפעה בלתי הוגנת שהופעלה על המנוח בכדי להשתלט על עיזבון המנוח תוך הדרת האישה באופן מלא.

בית המשפט אף הוסיף, כי אין בעובדה שאין בידי האישה צוואה קודמת או אחרת בכדי לגרוע ממעמדה כמתנגדת לצוואה או מהצורך לברר את טענותיה.

לכן ובסופו של דבר, העדיף בית המשפט לראות את האישה כ"מעוניין בדבר" - שיכולה להגיש התנגדותה ולאפשר לה להוכיח טענותיה בדבר כשרות ותוקף הצוואה והכל, על מנת לבדוק את צוואתו של המנוח, אכן משקפת את רצונו האמיתי.

עו"ד אורלי מנע שני מציינת כי קבלת ערעורה של האישה, מהווה רק חיזוק נוסף לנטיית בתי המשפט לעשות כל שניתן בכדי להגן על הרצון האמיתי האחרון של המנוח, וגם אם בירור רצון זה קשה ומורכב יותר ועלול לקחת זמן רב, עדיין יטה בית המשפט לבחור בדרך זה למען קידוש המטרה.

לקריאת פסק הדין המלא ראו: 20850-12-18.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

גורמים נפוצים ליבלת בכף הרגל, מניעה וטיפול

יבלות בכף הרגל הן גידולי עור לא סרטניים, זיהומים ויראליים הנגרמים על ידי וירוס הפפילומה…
קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…